دربی در هفته ششم؛ صفر صفر و صفرِ صفر

دربی در هفته ششم؛ صفر صفر و صفرِ صفر

پایگاه خبری فوتبالی - قرعه‌کشی بیست و چهارمین دوره لیگ برتر، هفته ششم را به عنوان زمان برگزاری دربی تعیین کرد. هفته‌ای که پیش از این میزبان 3 دربی در تاریخ لیگ برتر بوده است. 

به گزارش فوتبالی، در هیچکدام از 3 دربی قبلی، توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرده و 3 تساوی بدون گل رقم خورده است. در دو مرتبه آخری که دربی در هفته ششم برگزار شده است، یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شدند: استقلال در لیگ 12 و پرسپولیس در لیگ 16.

* لیگ چهارم

  اولین دوره برگزاری لیگ برتر با 16 تیم و اولین رویارویی استقلال و پرسپولیس در هفته ششم در اول آبان 1383؛ دیداری که میزبانش، پرسپولیس بود در ورزشگاه آزادی، در حضور 75 هزار نفر و به قضاوت فلورین مه‌یر آلمانی. تیمِ قلعه‌نویی از 5 بازی قبلی، 11 امتیاز (2 تساوی و 3 برد پیاپی) و شاگردان سوبل آلمانی هم 7 امتیاز (2 برد، یک مساوی و 2 باخت به فولاد و ملوان) گرفته بود. بازی درنهایت بدون صحنه و اتفاق خاصی، صفر صفر تمام شد. جالب اینکه در 7 بازی دیگر آن هفته، 17 گل رد و بدل شده بود ولی دربی به برهوت رسید. استقلال در این بازی، تیم برتر بود ولی نتوانست از لایه‌های دفاعی حریف عبور کند و بخصوص برابر مثلث انصاریان، مهدوی و گل‌محمدی شکست خورد. دیگر نکته عجیب بازی، قضاوت داور آلمانی بود که هر برخوردی را خطا گرفت و هیچ اعتقادی به ادامه بازی نداشت؛ او زيبايي بازي را فداي خواسته‌ها و اقتدار خود كرد. رضا عنایتی و علیرضا منصوریان در این دربی، کارت زرد گرفتند. در انتهای فصل، استقلال با 58 امتیاز، سوم شد و پرپسولیسِ 55 امتیازی روی پله چهارم ایستاد. این، اولین دربی بهروز رهبری‌فرد به عنوان کاپیتان بود.

* لیگ دوازدهم

  دومین دربی هفته ششم لیگ برتر مربوط است به فصل دوازدهم. در این بازی، مهدی رحمتی و مهدی مهدوی‌کیا برای اولین بار با بازوبند کاپیتانی وارد زمین شدند و جواد نکونام هم اولین حضورش در دربی را تجربه کرد. سوت آغاز دربی 3 شهریور 1391 را محسن ترکی در حضور 90 هزار نفر زد و درنهایت یک صفر صفر دیگر رقم خورد. این تنها حضور مانوئل ژوزه در تاریخ دربی بود. پرسپولیسِ میزبان از 5 بازی قبلی تنها 4 امتیاز گرفته بود (یک برد، یک مساوی و 3 باخت) درحالیکه تیمِ قلعه‌نویی با 8 امتیاز (2 برد، 2 مساوی و یک باخت) وارد زمین شد. ترکیب دو تیم، محل اتفاقات عجیب بود. عدم حضور مجتبی جباری، خسرو حیدری و میلاد میداودی در زمین و ورود کریم انصاری‌فرد از دقیقه 77، این گزاره را تایید می‌کند. ترکی در این بازی به 2 بازیکن از هر تیم اخطار داد: فشنگچی و پولادی از پرسپولیس و سیاوس اکبرپور و عمران‌زاده از استقلال. این دربی، استارت تساوی‌های بدون گل بود که 4 بازی ادامه داشت. نمایش ضعیف استقلال در این بازی، با واکنش عجیب منصور رشیدی روبرو شدکه گفت نمایش هجومی استقلال در دربی که 6 گل خورد از این دربی، بهتر بود. بهترین موقعیت این بازی را محمد قاضی در دقیقه 30 از دست داد که هنرنمایی علی کریمی برابر مدافعان استقلال را در مصافی تک به تک، به بیرون دروازه زد. پرسپولیس در این بازی، تیم بهتری بود ولی موقعیت گلزنی زیادی خلق نشد.

* لیگ شانزدهم

  آخرین دربی هفته ششم در لیگ شانزدهم برگزار شد. رویارویی 26 شهریور 1395 را علیرضا فغانی سوت زد. دیداری که اولین دربی علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی، اولین کاپیتانی جلال حسینی در دربی و اولین حضور علیرضا بیرانوند در دربی بود. این بازی هم درنهایت بدون رد و بدل شدن گل و با 5 اخطار (امید ابراهیمی، فرشید باقری و خسرو حیدری از استقلال و علی علیپور و محسن مسلمان از پرسپولیس) تمام شد. استقلال در 5 بازی قبلی رنگ برد را ندیده بود (3 مساوی و 2 باخت) درحالیکه تیم برانکو با 3 برد و 2 مساوی وارد زمین دربی شد. این بازی، محل درخششِ برعکس! مهاجمان دو تیم بود. زوج طارمی و علیپور، موقعیت‌های خوبی را که خط هافبک ساخته بود از دست دادند و کاوه رضایی هم 2 بار، ضدحملات استقلال را ناکام گذاشت. بهترین موقعیت این بازی در دقیقه 25 نصیب پرسپولیس شد که مهدی طارمی از روی خط محوطه 5/5 متر، توپ را به بیرون دروازه زد درحالیکه رحمتی هم تسلیم شده بود. ستاره بازی اما کسی جز علیرضا بیرانوند نبود با دفع ضربه آزاد دیدنی کاوه رضایی در دقیقه 7 و سپس آن مهار درخشان دقیقه 48 که بازهم رضایی را ناکام گذاشت. مهار تک‌دست مهدی رحمتی در دقیقه 1+90 هم جزو صحنه‌های دیدنی این دربی بود.

5390