گزارش‌روز؛ نفراتی که توانایی مقتدر کردنِ منچستریونایتد را دارند

گزارش‌روز؛ نفراتی که توانایی مقتدر کردنِ منچستریونایتد را دارند

پایگاه خبری فوتبالی - با روی کار آمدن تیم جدید مربیگری و هم‌چنین حضور ریچارد آرنولد به عنوان مدیر ورزشی، این بار منچستر یونایتد امیدوار است که در بازار نقل و انتقالات خوش بدرخشد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از breaking the line، در این مقاله به بازیکنانی که می‌توانند در پیشرفت منچستر یونایتد، کمک یار اریک تن هاگ باشند خواهیم پرداخت. در دنیای فوتبال و جایی که پول حرف اول را می‌زند، منچستر یونایتد هیچ گاه خارج از گود نبوده و هزینه‌های بسیاری را انجام داده است، حتی اگر به نتیجه‌ای نرسیده باشند. از زمان بازنشستگی سر الکس فرگوسن منچستر بیش از ۸۷۱ میلیون پوند را صرفا برای جذب بیست بازیکن خرج کرده است که این مبلغ تازه شامل بازیکنان ارزان‌قیمتی همانند دنیل جیمز در فصل ۲۰-۲۰۱۹ یا باستین شواین اشتایگر در فصل ۱۶-۲۰۱۵ نمی‌شود.

ارزش بازیکنان تنها مشکل این ماجرا نیست و دیگر مسئله این است که چه توانایی‌هایی را این بازیکن‌ها با خود یدک می‌کشند. زمانی که رادامل فالکائو با مبلغ شش میلیون پوند و به صورت قرضی از موناکو به تیم آمد به نظر می‌رسید یک مهاجم شماره ۹ و یک ماشین گلزنی را به خدمت گرفته‌اند. بازیکنی که به تازگی از مصدومیت زانوی خود رها شده بود نتوانست با لیگ برتر به خوبی کنار بیاید و طی ۲۹ بازی تنها ۴ گل را به ثمر رساند. به جز این مورد باید گفت منچستر یونایتد که در تمامی پنجره‌های نقل و انتقالاتی فعالیت داشته است پس از سر الکس فرگوسن حتی یک خرید خوب نیز نداشته است که این سوالاتی راجع به تیم مدیریتی، تاثیر سرمربی و فهم موجود در باشگاه نسبت به آوردن بازیکنان کلاس جهانی را در ذهن به وجود می‌آورد.

برای درک بهتر این فاجعه باید دریافت که چه کسی مسئول این اتفاقات است. اد وودوارد که حالا از باشگاه جدا شده است از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ مدیر ورزشی باشگاه بوده است. او پس از بازنشستگی فرگوسن وارد باشگاهی شد که در سه دهه گذشته موفق شده بود ۱۳ بار جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر ببرد. از زمان حضور او، منچستر یونایتد حتی یک بار دیگر هم موفق نشد این جام را بالای سر ببرد. هم‌چنین این باشگاه تبدیل شد به باشگاهی برای درآمدزایی سایر باشگاه‌ها و هم‌چنین حقوق‌های بالای بازیکنان. وودوارد نه تنها در زمینه اقتصادی موفق نبود بلکه از نظر دانش فوتبالی و جذب بازیکنان موثر نیز ناتوان بود.

با افزایش رقابت بین پنج لیگ معتبر اروپایی و حضور تیم‌هایی با توانایی مالی بالا نظیر رئال مادرید، منچستر سیتی و پاری‌سن‌ژرمن در موضوعی مثل جذب یک هافبک دفاعی مشاهده می‌کنیم که منچستر یونایتد از نظر جذابیت برای جذب استعدادهای دنیا گویا در چاهی قرار دارد. وودوارد از جذب یک هافبک دفاعی ناتوان بوده است، پستی که از زمان بازنشستگی مایکل کریک در آن دچار مشکل بودیم. استفاده از زوج فرد و اسکات یا فرد به تنهایی یا حضور ماتیچ ۳۸ میلیونی همواره ناتوانی مدیریت ورزشی در ایجاد یک رقابت خوب در آن پست را برای ما نمایان کرده است.

با جانشینی ریچارد آرنولد به جای اد وودوارد طرفداران منچستر یونایتد امیدوارند تا احیای باشگاه با حضور او شکل بگیرد. این جابجایی‌ها همیشه رخ می‌دهد اما آرنولد با شروع خود و جذب اریک تن هاگ به عنوان مربی توانسته اعتماد را به خود جذب کند. هم‌چنین باید گفت که ریچارد آرنولد با این باشگاه غریبه نیست و از سال ۲۰۰۷ بین مسئولیت‌های اجرایی و تبلیغاتی باشگاه در گردش بوده است و مانند وودوارد یک حسابدار واجد شرایط می‌باشد. جان مورتا به عنوان مدیر فوتبالی و هم‌چنین درن فلچر به عنوان مدیر فنی نیز با باشگاه قرارداد بسته‌اند.

حضور این دو نفر کمی از کار ریچارد ارنولد را کمتر می‌کند و پنجره‌های نقل و انتقالاتی می‌تواند توسط این دو مدیر مدیریت شوند. اگر باشگاه خواهان دستیابی به تغییراتی در این زمینه است باید از سطوح بالای مدیریتی شروع کند که به نظر می‌رسد خودشان هم متوجه این موضوع شده‌اند.

اگر آرنولد بتواند دوباره باشگاه را به رقابت برگرداند و تغییرات مربی ها و هزینه‌های بالای نقل و انتقالات را کاهش دهد آن گاه می‌توان گفت از همکار قبلی خود در این پست موفق‌تر بوده است.

حالا می ۲۰۲۲ می‌باشد و اریک تن هاگ با حضور خود امید را بین هواداران زنده کرده است. منچستر یونایتد این فصل را در رتبه ششم و با تفاضل گل صفر به پایان رساند و فصل آینده لیگ اروپا انتظار آن‌ها را می‌کشد. مشکلات عدیده خط دفاع که با رهبری دخیا و حضور چهار مدافع که هیچ‌گاه در طول فصل ثابت نبوده‌اند باشگاه را در این تابستان با لینک‌های بسیازی از بازیکنان مواجه کرده است که دست‌یابی به توافق با بازیکنان جدید در این دوران جدید باشگاه باید با دفعات قبل متفاوت باشد.

قدم اول جذب بازیکن برای پست‌هایی است که تیم باید در آن‌جا تقویت شود که باید بازیکنانی باشند که مد نظر مربی و مناسب شیوه بازی او هستند. از روزگاری که خریدهای اقتصادی انجام می‌شد و بازیکن‌هایی از یک ایجنت یا یک آژانس خریداری می‌شد زمان زیادی گذشته است.

قدم بعدی این است که بازیکنانی جذب شوند که خواهان بازی برای این باشگاه هستند تا بشود بیش از مدت زمان بازی آنخل دیماریا از آن‌ها استفاده کرد. عملکرد فصل گذشته باشگاه و عدم صعود به لیگ قهرمانان از توانایی باشگاه برای جذب بازیکنان کاسته و بسیاری از بازیکنان از دوری لیگ قهرمانان نگران هستند. البته جایی که استون ویلای رده چهاردهمی می‌تواند بوباکار کامارا را به صورت آزاد جذب کند، باشگاهی با عنوان منچستر یونایتد هم نباید مشکلی داشته باشد. این لیستی است از بازیکنانی که برای باشگاه بهتر خواهند بود.

ابراهیم ساناگره:

یک هافبک دفاعی بلندقامت که از سال ۲۰۲۰ با یک قرار داد پنج ساله به آیندهوون پیوست. جذب این بازیکن ساحل عاجی برای آیندهوون مثل یک دزدی بود و با مبلغ هفت میلیون یورو از تولوز سقوط کرده به این تیم پیوست. بعد از گذشت یک فصل در آیندهوون این بازیکن در فصل دوم خود در جنبه‌های مختلفی از بازی خود پیشرفت چشم‌گیری را از خود نشان داد. توانایی‌هایی نظیر جلو رفتن، حضور در دفاع و هم‌چنین پاس دادن، قدرت بدنی، کنترل توپ و بازی انفجاری او می‌تواند به خط دفاع منچستر یونایتد که با مشکلات زیادی روبرو می‌باشد کمک کند. قیمت این بازیکن در ترنسفر مارکت ۱۵-۲۰ میلیون می‌باشد و باید حتما در رادار منچستر یونایتد قرار بگیرد.

اسماعیل بن ناصر:

بازیکن بیست و چهار ساله الجزایری که حالا قهرمان سری آ نیز می‌باشد. بازیکنی که قبلا تحت نظر منچستر سیتی قرار داشت فصل فوق‌العاده‌ای را با میلان پشت سر گذاشت. این بازیکن توانایی بازی در هافبک میانی را داراست و فاصله بین هافبک دفاعی و مدافعان کناری را به خوبی پر می‌کند. بن ناصر آگاهی محیطی و دید خوب و ویژه‌ای دارد و به راحتی میان خطوط تیم حریف حرکت می‌کند، موضوعی که منچستر یونایتد از نداشتن آن رنج می‌برد.

آگاهی موقعیتی و هم‌چنین حرکات او به وی اجازه می‌دهد تا با پاس‌های موثر خود حملات را از نقاط دفاعی تیم آغاز کند که او را برای خط هافبک منچستر یونایتد متناسب می‌کند. از دست دادن پوگبا در این تابستان یعنی منچستر یونایتد به بازیکنانی نیاز دارد که از محیط های تنگ و کوچک بتوانند پاس‌های رو به جلوی خوبی بدهند.

بن ناصر که همواره در حال پیشرفت می‌باشد و در سال ۲۰۱۹ جز نامزدهای بهترین بازیکن جام ملت‌های آفریقا شد می‌تواند یکی از کسانی باشد که به این تیم کمک می‌کند.

مارکوس پدرسن:

یک مدافع کناری پر سرعت که می‌تواند به هم‌تیمی‌های خود کمک کند و برای سبک بازی تن هاگ یک مدافع بی نقص می‌باشد. این جوان نروژی از ۲۰۲۱ به فاینورد پیوسته است و مرتبا برای این تیم به میدان رفته است. او هم‌چنان از نظر فنی در حال پیشرفت است و با سرعت بالای خود باعث امیدواری شده است هم‌چنین این بازیکن با سانترهای خوب خود می‌تواند یکی دیگر از نقاط ضعف منچستر یونایتد را پوشش دهد. اورلپ های زیبا و حمایت وی از حملات تیم مورد دیگری است که احتمالا باعث رضایت تن هاگ خواهد بود. پدرسن از سایر گزینه‌های موجود در بازار ارزان تر است و می‌تواند منچستر یونایتد را صاحب یک مدافع کناری پیش رونده کند که در سال‌های اخیر از نبود آن رنج می‌برده است.

یورین تیمبر:

یک مدافع میانی که می‌تواند سمت راست خط دفاع نیز بازی کند و با قیمت ۳۰ میلیونی می‌تواند به مربی سابق خود در آژاکس بپیوندد. این بازیکن که مرتبا به میدان می‌رفت و همراه تیم خود قهرمان لیگ هلند شد، ضعف بدنی خود را با توانایی‌های فنی جبران کرده است. علاوه بر مهارت‌های فردی، این بازیکن در حرکات بدون توپ هم عالی کار می‌کند. با حرکات اورلپ، حرکات به عمق دفاع حریف، بازپس‌گیری های متعدد، ضربات به توپ مطمئن و همچنین مشارکت در حملات تیم در کنار وینگرها و مهاجمان. البته که توانایی‌های تدافعی، ارزش بسیار بیشتری از خصوصیات هجومی دارد اما تیمبر در این زمینه هم هیچ کمبودی را حس نمی‌کند.

در این فصل او بیش از ۷۰ درصد دوئل های خود را پیروز شده است که نسبت به فصل‌های گذشته بیشتر شده و هم‌چنین در نبردهای تن به تن هم موفقیت چشم‌گیری داشته است. او به منچستر یونایتد لینک شده و این قیمت ۳۰ میلیونی برای او مانند یک دزدی برای منچستر یونایتد خواهد بود و مشکلات خط دفاع آن‌ها را بهبود خواهد بخشید.

کریستوفر انکونکو:

این بازیکن فرانسوی که سال ۲۰۱۹ به لایپزیش پیوسته، طوفانی را در بوندسلیگا به پا کرده است. این بازیکن دقایق زیادی را به عنوان مهاجم به میدان رفته و با ثبت ۳۵ گل و ۲۰ پاس گل عنوان بهترین بازیکن فصل بوندسلیگا را کسب کرد.

انتقال او به نظر دور از انتظار است اما می‌تواند به شکل چشم‌گیری مشکلات خط حمله این تیم را بهبود بخشد. بعد از این‌که تقاضای خروج قرضی مارسیال و حضورش در سویا ناموفق بوده و رشفورد پس از مصدومیت نتوانست به فرم دلخواه خودش برسد و وابستگی بیش از حد خط حمله تیم به مهاجم ۳۷ ساله یعنی کریستیانو رونالدو انکونکو می‌تواند یک خرید بی نقص برای این تیم باشد.

بازی ترکیبی او، سرعت و حرکات بدون توپش می‌تواند فضای بسیار عالی برای امثال جیدون سانچو و برونو فرناندز ایجاد کندو توانایی‌های او در دریبل زدن کار را برای مدافع حریف دشوار می‌کند. هوش فوتبالی او و جایگیری هایی که انجام می‌دهد یارگیری کردن با او را برای مدافعین حریف ناممکن می‌کند و او می‌تواند با پاس‌های خود به بازیکنان یا به فضاهای خالی هم تیمی های خود را صاحب توپ کند. اگر منچستر یونایتد مهاجمی را می‌خواهد که اولدترافورد را به غرش درآورد باید به سراغ انکونکو برود.

عثمان دمبله:

دیگر مرد فرانسوی که باید در رادار منچستر یونایتد باشد عثمان دمبله است که در پنجره‌های قبلی هم به این تیم لینک شده بود. او می‌تواند به حملات تیم تنوع بخشد. علاوه بر سرعت بالا، توانایی دریبل زنی، فرصت‌سازی برای خود و دیگران، دمبله سابقه‌ای طولانی در باب مصدومیت دارد. توانایی‌های فوتبالی او در زمانی که از سلامت برخوردار باشد ثابت شده است. او که با سلامت فصل را در تیم ژاوی به پایان رساند به پایان تاریخ قرارداد خود نزدیک می‌شود و هیچ تمدیدی تا به حال در کار نبوده است.

او به سایر باشگاه‌ها هم لینک شده است، امباپه خواهان بازی با هم تیمی خود در فرانسه است و بایرن مونیخ به دنبال جانشینی برای سرژ گنبری می‌باشد. اگر منچستر یونایتد به دنبال وینگری سرعتی و دریبل زن باشد این بازیکن به درد آن‌ها خواهد خورد و در فصل نقل و انتقالات این بسیار مهم است.

فرنکی دی یونگ:

دیگر بازیکن سابق آژاکس که قادر است جان دوباره‌ای به اولدترافورد ببخشد فرنکی دی یونگ است. بارسلونا که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند چاره‌ای جز فروش دی یونگ ندارد و منچستر یونایتد می‌تواند از او به عنوان جانشین متیچ و پوگبا استفاده کند. با تگ ۶۰ تا ۸۰ میلیونی که روی این بازیکن قرار داده شده است خرید او می‌تواند ۴۰ درصد از بودجه نقل و انتقالاتی یونایتد را به اتمام برساند و یونایتد می‌داند که باید روی مسائل مالی دقت بیشتری داشته باشد.

این بازیکن در زمینه پاس‌های تحت فشار جز ۱۰ درصد برتر می‌باشد و منچستر یونایتد که مشکلاتی از این قبیل را در هافبک خود حس می‌کند می‌تواند از این بازیکن به خوبی استفاده کند. دقت پاس بالا، آگاهی محیطی و جایگیری دفاعی دیونگ می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای منچستر یونایتد باشد که درک متقابل وی با مربی نیز در کنار آن قرار می‌گیرد.

محمد سیماکان:

مدافع تنومند و دو پای آر بی لایپزیگ که می‌تواند پاس های رو به جلوی سریعی را محیا سازد و در دوئل های دفاعی نیز برنده شود. سیماکان هم به مانند تیمبر هم در قسمت راست دفاع وسط و هم به عنوان مدافع راست می‌تواند بازی کند.

لوییس سینیسترا:

وینگر کلمبیایی فاینورد یک حمل کننده توپ تکنیکی، با قدرت پاسوری و دریبلینگ بالاست که توانست یک تنه فاینورد را به سمت موفقیت به پیش ببرد. این بازیکن با وجود ۲۲ ساله بودن می‌تواند به یک وینگر با کلاس تبدیل شود که منچستر یونایتد به خوبی از آن استفاده کند.

با وجود همه این گزینه‌ها اما بازار نقل و انتقالات داغ و پر از رقابت است که در حال حاضر چلسی برای جذب انکونکو و لیورپول برای جذب ساناگره مدعی هستند. منچستر یونایتد باید در این تابستان به شکل موثری در نقل و انتقالات حاضر باشد. پنجره‌های قبلی نقل و انتقالات با خرید های پر زرق و برق و گرانی همراه بود که الان هیچکدام در تیم حضور ندارند به مانند دیماریا، پوگبا و روملو لوکاکو.

(در این مقاله از مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران هم نام برده شده و مطالبی عنوان شده است که برای آگاهی از آن می‌توانید اینجا کلیک کنید.)

با تغییر مدیریت ورزشی و حضور دو مدیر جدید یعنی فلچر و مورتا و روی کار آمدن تن هاگ هلندی، هواداران یونایتد مشتاقند تا ورق برگردد زیرا از آخرین قهرمانی آن‌ها در لیگ برتر ۱۰ سال می‌گذرد. این پنجره نقل و انتقالاتی به مانند سایر پنجره‌ها یک فرصت کلیدی است و فلچر، مورتا و تن‌هاگ باید از پس این ماموریت به خوبی بر بیایند.

9404