گزارش ویژه/ معنای شکایت از باشگاه استقلال؛ نکونام اخراج شده است!

گزارش ویژه/ معنای شکایت از باشگاه استقلال؛ نکونام اخراج شده است!

پایگاه خبری فوتبالی- ظاهرا جدایی نکونام از استقلال آنقدرها هم توافقی نبوده است!

به گزارش فوتبالی، روز گذشته خبر عجیبی منتشر شد که باعث حیرت همه فوتبالدوستان ایرانی شد. خبری که البته خیلی زود توسط راوی تکذیب شد اما به نظر می‌رسد اهالی فوتبال در ایران این تکذیب را باور نکرده‌اند.

خبر این بود که رحمان بیات وکیل جواد نکونام اعلام کرد آنها روز پنج شنبه با حضور در سازمان لیگ، نسبت به نحوه جدایی سرمربی آبی‌ها شکایتی را به ثبت رسانده‌اند. ادعای شاکیان استقلال این است که باید بر سر نحوه جدایی نکونام با آنها توافق می‌شد.

این خبر خیلی زود در فضای مجازی وایرآل شد و البته واکنش تند طرفداران استقلال را هم در پی داشت. کمتر از دو ساعت بعد از اعلام خبر اما راوی یا همان رحمان بیات اعلام کرد شکایتی در کار نبوده است! البته مشخص است که این تکذیب به خاطر فشار هواداران و حملات آنها به جواد نکونام بوده است.

فارغ از این که تکذیب شکایت نکونام از استقلال آن هم کمتر از دو ساعت از اعلام این خبر چقدر درست بوده اما حرف‌های رحمان بیات در مصاحبه اول نشان می‌دهد که ماجرای پایان همکاری نکونام با استقلال به صورت استعفا نبوده است.

بیات رسما اعلام کرد که باشگاه استقلال بر سر نحوه جدایی نکونام با او به توافق نرسیده است. حالا حتی اگر فرض بگیریم شکایتی در کار نبوده است باز هم در اصل ماجرا تفاوتی ندارد. چون ادعای بیات خیلی واضح و روشن است.

بیات در حالی این ادعا را مطرح کرده است که رسانه رسمی باشگاه استقلال در خبری که درباره پایان کار نکونام منتشر کرد نوشته بود: «با نهایت تشکر از زحمات ارزشمند جناب آقای جواد نکونام، سرمربی محترم تیم فوتبال بزرگسالان، که در مدت تصدی مسئولیت نهایت تلاش خود را برای موفقیت تیم به کار بستند، با استعفای ایشان موافقت شد.»

این یعنی باشگاه استقلال مدعی است که نکونام استعفا داده است اما رحمان بیات گفته که باشگاه استقلال با استعفای نخست سرمربی سابق آبی‌ها مخالفت کرده ‌است و در استعفای دوم، قرار بر توافق بین طرفین بوده که این اتفاق رخ نداده است. 

نکته عجیب اما این است که طبق اطلاعیه باشگاه نکونام در تاریخ 5 مهر ماه یعنی یک روز بعد از شکست در دربی تهران، استعفا داده بود. اما اعضای هیات مدیره استقلال به این جمع بندی رسیدند که با توجه به زمان باقی مانده تا بازی برابر السد قطر در رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا و حساسیت موجود، نکونام و اعضای کادر فنی بر مفاد قرارداد حرفه‌ای با باشگاه استقلال پایبند باشند و با انگیزه و قدرت به فعالیت خود ادامه دهد. این البته مربوط به استعفای اول نکونام است. اما ظاهرا استعفای دوم او به دست باشگاه نرسیده است. حالا باشگاه چطور با استعفای دوم موافقت کرده مشخص نیست. هر چند خبر آمد که نکونام به صورت کتبی به شهریاری رییس هیات مدیره باشگاه و نماینده رسمی هلدینگ خلیج فارس در استقلال، استعفا کرده است و نامه استعفایش را به دست او رسانده است تا نشان دهد که نه تنها سمیعی را به رسمیت نمی شناسد، بلکه فقط و فقط با شهریاری طرف بوده است!

به این ترتیب مشخص است که نکونام با استعفا و توافق با باشگاه استقلال از این تیم جدا نشده است و اتفاقی که در این ماجرا رخ داده تعریف دقیقی از اخراج و قطع یکطرفه همکاری از سوی باشگاه است. 

البته در اطلاعیه باشگاه استقلال در این باره هم اثری از توافق دیده نمی‌شود اما برداشتی که از متن این اطلاعیه می‌توان کرد این است که دو طرف با هم به توافق رسیده‌اند. اصلا وقتی یک نفر استعفا می‌دهد به این معنی است که دیگر مطالبه‌ای از باشگاه ندارد و بقیه مطالباتش را می بخشد. 

اما ظاهرا این اتفاق نیفتاده و توافق مکتوبی برای قطع همکاری به صورت توافق دوطرفه وجود ندارد. پس فقط یک حالت برای تعریف نحوه جدایی نکونام از استقلال وجود دارد و آن چیزی نیست جز اخراج! و البته عدم صداقت و راستگویی باشگاه استقلال با طرفدارانش در رسانه های باشگاه که در دو بیانیه اعلام کرده اند نکونام استعفا کرده است.

باید به این نکته هم اشاره کرد که گفته می‌شد طبق توافق بین نکونام و باشگاه، او دستمزد همان چند هفته‌ای را که در این فصل در استقلال بوده است خواهد گرفت اما مطرح شدن بحث شکایت نشان می‌دهد که او می‌خواهد کل مبلغ قرارداد این فصل را بگیرد که اگر قرارداد را 32 میلیارد تومانی بدانیم رقم هنگفتی می شود و تازه اگر هم رقم را همان 16 میلیارد تومانی که باشگاه با امضای فرشید سمیعی و احتمالا نکونام به سازمان لیگ داده است، عدد و رقم کمی نیست.

1359