گزارش فنی/ بررسی عملکرد فنی استقلال مدل جواد نکونام در اهواز: اتانازی!

گزارش فنی/ بررسی عملکرد فنی استقلال مدل جواد نکونام در اهواز: اتانازی!

پایگاه خبری فوتبالی - بردن شمس‌آذر، تساوی با ملوان و شکست برابر استقلال خوزستان؛ همین نمودار آماری نشان می‌دهد استقلال با جواد نکونام روی یک منحنی نزولی حرکت می‌کند.

به گزارش فوتبالی، به استقلال بابت نوع بازی‌اش و البته آنچه در نقل و انتقالات انجام داد، ایرادهای زیادی وارد است. 

استقلالِ فصل قبل چگونه تیمی بود؟ تیمی با عملکرد درخشان درون دروازه و امور دفاعی و نیازمند ترمیم و بازسازی در فاز هجومی و حالا استقلالِ این فصل چگونه تیمی است؟ تیمی با عملکرد ناامیدکننده درون دروازه و امور دفاعی و همچنان نیازمند ترمیم و بازسازی در فاز هجومی.

بنابراین استقلالِ فعلی، نقطه قوت فصل قبلش را از دست داده و نقطه ضعفش همچنان پابرجاست و حتی پررنگ تر هم شده است. نکونام و «دوستان»!ش در کادر فنی، با دانستن خیلی از موضوعات، گویا خودشان را به ندانستن زدند و حالا همه در آستانه برکناری هستند.

* عمقی که استفاده نشد

 خط دفاعی استقلال خوزستان با فرستادن هلیچی به سمت راست و پسندیده به سمت چپ، آشکارا فریاد می‌زد که چطور باید غافلگیرش کرد ولی نکونام و کادر فنی‌اش به طرز عجیب و غریبی، این ترفند را نادیده گرفتند. پاس کاکوتا به رمضانی در دقیقه 39، پاس ماشاریپوف به رضاییان در دقیقه 62 و پاس اندونگ به چشمی در دقیقه 68؛ استقلال هرگاه اراده کرد و نکونام اجازه داد با یک پاس عمقی، کمر دفاع میزبان را شکست. این نوع بازی یعنی استفاده از پاس‌های عمقی چرا تکرار نشد؟ چرا هر بار بسان یک رفتار ماشینی، توپ به کناره‌ها رفت؟

* ایرادی که مرتفع نشد

  علی علیپور به پرسپولیس، جواد آقایی‌پور به سپاهان، تومیسلاو اشترکالی و سوکول چیکالشی به تراکتور؛ 3 ضلع مربع سنتی مدعیان قهرمانی لیگ برتر در نقل و انتقالات اقدام به جذب مهاجم کردند. این 3 تیم البته عیسی آل کثیر، کاوه رضایی و امیرحسین حسین‌زاده و رحمان جعفری را هم داشتند. استقلال با دانستن این موضوع که مهرداد محمدی یعنی بهترین گلزنش را 6 هفته ندارد، اصلا به سمت جذب مهاجم نرفت و حتی آرمان رمضانی را هم از لیست فروش، برگرداند. نکونام نمی‌دانست با رمضانی و بلانکو که نوع بازی‌شان شباهت زیادی به هم دارد، نمی‌تواند خط حمله درخشانی داشته باشد؟ استقلال چرا به سمت جذب یک مهاجم گلزن نرفت؟ خرید یک مهاجم که بتواند فصل را با گلهایی دورقمی تمام کند، مهمتر و واجب‌تر بود یا جذب کوشکی و نگه داشتن نیک‌نفس (با توجه به ماندن چشمی و رضاوند و جذب اندونگ)؟ 

* خراب کردن یک بنای باشکوه

  استقلالی که در لیگ 21 قهرمان شد و استقلالی که فصل قبل با نکونام یک امتیاز برای قهرمان شدن کم آورد، یک شباهت ویژه به هم داشتند: اقتدار دفاعی. هر دو تیم، بهترین خطوط دفاعی بودند و بیشترین کلین‌شیت را ثبت کردند و مهمتر اینکه هر دو تیم با دفاع 3 نفره به میدان رفتند. استقلالِ این فصل به سمت بازی با 4 مدافع رفت و به همین دلیل هنوز حسرت کلین‌شیت را می‌خورد. استقلالِ فعلی حتی با جذب فلاح، بازهم تیمی است که درصورت بازی با 3 مدافع، استفاده از رضاییان به عنوان پیستون و به عقب بردن چشمی، می‌تواند بنای درخشان دفاعی‌اش را بازسازی کند.

* خودکشی از روی ترس

  آلمدین زیلیکیچ، بازیکنی است که به درد استقلال نمی‌خورد؛ نوع رفتار نکونام، نشان می‌دهد نظر سرمربی روی لبه تیغ آبی‌ها درباره این خرید تحمیلی! چنین است. برای اثبات این موضوع اما کافی است هافبک بوسنیایی چند دقیقه در زمین ظاهر شود تا همگان به کیفیت پایین او پی‌ببرند. بهتر است پس از پایان دوران مصدومیت زیلیکیچ (که شایعات زیادی درباره غیرواقعی بودن مصدومیتش) شنیده می‌شود، اگر نکونام بماند که احتمالا نمی خواهد به او بازی بدهد تا هواداران، واقعیت ماجرا را بفهمند. 

یک نگاه خوش‌بینانه این است که شاید زیلیکیچ هم مانند مطهری در لیگ 22 یا بائو در لیگ 4 بتواند مشکل‌گشای استقلال شود. سوال اصلی هم البته این است که نکونام به زیلیکیچ بابت کیفیت پایینش بازی داده نمی‌دهد یا اینکه بابت جذبش بدون هماهنگی با او، هافبک بوسنیایی را تحریم کرده است؟ البته به نظر نمی رسد نکونام بماند تا به پاسخ چنین سوالی برسیم!

5390