گزارش ویژه/ پاسخ به یک سوال مهم؛ آیا قایدی، محبی، نورافکن و اللهیار می‌توانستند استقلالی بمانند؟

گزارش ویژه/ پاسخ به یک سوال مهم؛ آیا قایدی، محبی، نورافکن و اللهیار می‌توانستند استقلالی بمانند؟

پایگاه خبری فوتبالی - تیم ملی در اولین بازی سال 1403 با 5 گل ترکمنستان را شکست داد و برای اولین بار توانست دروازه‌اش را برابر این رقیب بسته نگه دارد.

به گزارش فوتبالی، تماشای این بازی اما یک حسرت تمام‌عیار برای استقلال و هوادارانش بود. ستاره‌های بسیاری در این نمایش حضور داشتند که حالا به جای پوشیدن پیراهن آبی، در تیم دیگری به فوتبال ادامه می‌دهند.

سوال مهمی که استقلالی‌ها از خودشان می‌پرسند این است که آیا می‌شد این ستاره‌ها استقلالی بمانند یا اشتباهات مدیریتی آنها را از استقلال دور کرد؟

امید نورافکن

بازیکنی با توانایی بازی در چند پست مختلف. مدافع چپی که وقتی در دوران منصوریان به پست اصلی‌اش یعنی مرکز زمین رفت، تازه همه متوجه شدند چه پتانسیلی دارد. نورافکن خیلی زود از استقلال رفت و حالا 8 فصلی می‌شود که دور از پیراهن آبی است در حالی که در تمام این مدت، آبی‌ها در حسرت یک هافبک انرژیک مثل او زندگی کرده و خواهند کرد. هر چند گفته می‌شود مدیربرنامه‌های نورافکن در انتقال او به بلژیک نقش داشت اما در هر حال استقلال به درستی زیر بار قرض گرفتن یک بازیکن ایرانی از یک باشگاه خارجی نرفت تا نورافکن سپاهانی شود. سپاهان در سال‌های بعد با یک عدد نجومی قرارداد نورافکن را از قرضی تبدیل به قطعی کرد. عددی که نه تنها استقلال، بلکه دیگر باشگاه‌ها هم زورش را نداشتند. البته علاوه بر ماجرایی که گفته شد نورافکن بر اثر اشتباه مدیریتی افتخاری مدیرعامل اسبق استقلال و پندار توفیقی معاون وقت استقلال به صورت قرضی به شارلوای بلژیک پیوست و قرار بود ۲۵۰ هزار از این انتقال به استقلال برسد اما این اتفاق هرگز نیفتاد.

مهدی قایدی

سریع، گلزن و تکنیکی؛ این دقیقا خصوصیات بازی مهدی قایدی است و ویژگی‌های بازیکنی که استقلال به حضورش، نیاز دارد. قایدی در الاتحاد کلبا، یک ستاره تمام‌عیار شده که خواهان زیادی دارد و با توجه به افزایش قیمتش، هر روز از استقلال دورتر می‌شود. برای پرداخت رضایتنامه قرضی او در لیگ 22 هم استقلال آجورلو عدد سنگینی پرداخت کرد. گفته می‌شود او فصل پیش برای حضور در استقلال علاوه بر یک میلیون و دویست هزار درهمی که باشگاه شباب الاهلی می خواست، ۵۰ میلیارد تومان به صورت جداگانه می‌خواست که همین ماجرا یعنی وداع همیشگی با استقلال تا پایان قرارداد قطعی‌اش با شباب الاهلی. درباره مهدی قایدی این نکته باید گفته شود که مددی مدیرعامل استقلال او را به شباب الاهلی حدود یک میلیون و هشتصدهزار دلار فروخت. عددی که قرار بود به استراماچونی داده شود تا آبی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا حذف نشوند. این نکته را مددی در روز تودیع و معارفه آجورلو به او گفته بود اما پول قایدی برای بستن تیم فصل بعدی و بخشی از بدهی‌های استقلال، هزینه شد. حتی می‌شود گفت بخشی از پول فروش قایدی برای قرضی به خدمت گرفتن او هزینه شد که در نوع خودش عجیب بود!

محمد محبی

یک فیش قلابی و یک مدیریت شوالیه‌دارِ استراتژیک! محمد محبی را برای همیشه از استقلال گرفت. تیم پرتغالی بعد از آن فاجعه مدیریتی در دوران فتح‌الله‌زاده و حجت کریمی دیگر حتی حاضر نشد به ایمیل آبی‌ها پاسخ بدهد و این یعنی مذاکره‌ای وجود نداشت و ملاقات به کمیته انضباطی فیفا و دادگاه کاس سپرده شد. محبی فعلا به حضورش در فوتبال روسیه ادامه خواهد داد. قیمت او در ترانسفر مارکت حدود دو و نیم میلیون دلار است. با قیمت دلار ۶۰ هزار تومانی، ۱۵۰ میلیارد تومان قیمت دارد. این را هم اضافه کنیم که دادگاه CAS استقلال را به خاطر ماجراهای دوران فتح‌الله‌زاده و حجت کریمی و فیش قلابی واریز ۵۰۰ هزار دلار جریمه کرده که باید به حساب باشگاه سانتاکلارای پرتغال واریز شود. این اتفاق می‌توانست در راه گرفتن مجوز حرفه‌ای برای استقلال مشکل ساز شود اما مدیریت فعلی استقلال، یعنی علی خطیر توانست با راضی کردن فیفا و ای اف سی، مشکل را حل کند. قرار است ۳۵۰ هزار دلار از محل درآمدهای استقلال در فیفا و ۱۵۰ هزار دلار از محل درآمدهای استقلال در ای اف سی به باشگاه سانتاکلارا داده شود تا استقلال مشکل عمده‌ای برای گرفتن مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان سال آینده نداشته باشد. درباره محبی هم می‌شود گفت اگر مدیران سابق استقلال فیش جعلی به سانتاکلارا نمی‌دادند، شاید می‌شد محبی را یک فصل دیگر به صورت قرضی در استقلال نگه داشت اما قیمتی که باشگاه سانتاکلارا هم به استقلال می‌داد، هم مهم بوده و شاید استقلال از پس پرداخت آن برنمی‌آمد.

اللهیار صیادمنش

ستاره ویژه استقلالِ دوران شفر که هنوز بابت انتقالش به تیمهای دیگر، ارز به حساب باشگاه استقلال می‌آید. قرارداد خوبی که در دوران مدیریت امیرحسین فتحی به عنوان مدیرعامل و علی خطیر به عنوان معاون باشگاه بسته شد. دلیل انتقال اللهیار صیادمنش هم آن زمان درآمدزایی برای باشگاه اعلام شد و گفته شد وقتی حق پخش تلویزیونی داده نمی‌شود و درآمد از تبلیغات محیطی مبهم است، باشگاه راهی جز فروش بازیکنان با سهم باشگاه از نقل و انتقال‌های بعدی ندارد. در هر حال بازگشت صیادمنش به فوتبال ایران حداقل تا 5، 6 سال دیگر شدنی نیست و این یعنی دیدن مجدد او با پیراهن آبی هم جزو یکی از آرزوهای شاید دست نیافتنی و شاید دست یافتنی هواداران استقلال دسته‌بندی می‌شود. در پایان بهتر است بدانید که صیادمنش با حدود یک میلیون دلار به فنرباغچه ترکیه پیوست و قرار شد از انتقال قطعی اول این بازیکن به استقلال، ۲۰ درصد قرارداد با تیم دوم و از انتقال قطعی دوم صیادمنش، ۱۵ درصد قرارداد با تیم سوم به استقلال برسد. صیادمنش در حال حاضر بازیکن تیم وسترلوی بلژیک است. صیادمنش به صورت قرضی از فنرباغچه به استانبول اسپور پیوست و پس از اسپانول اسپور به صورت قرضی به زوریا لوهانسک پیوست و در فصل ۲۰۲۲ به صورت قرضی به هال سیتی پیوست و در نهایت در پایان فصل ۲۰۲۲ به صورت قطعی به هال سیتی پیوست تا استقلال از اولین انتقال قطعی صیاد منش به پول برسد. در پایان سال ۲۰۲۳ پول دومین انتقال قطعی صیادمنش از هال سیتی به وسترلوی بلژیک به استقلال برسد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی