شروع با رونالدو؛ خونی تازه در رگهای سری‌آ

شروع با رونالدو؛ خونی تازه در رگهای سری‌آ

به گزارش "ورزش سه"، خبر پیوستن رونالدو به یوونتوس در ایتالیا مثل بمب صدا کرد. رسانه‌های ایتالیایی لحظه به لحظه‌ی انتقال او را نه به عنوان یک فوتبالیست بلکه همچون بیگانه‌ای فضایی پوشش می‌دادند. هواپیمای اختصاصی رونالدو برای ایتالیایی‌ها به سفینه‌ی فضایی‌ای می‌ماند که استعدادی فرازمینی را برای هواداران گیج و مبهوت ایتالیایی به ارمغان می‌آورد. سری آ از زمان انتقال رونالدوی برزیلی از بارسلونا به اینترمیلان در سال 2002، هیچگاه چنین شوک نقل و انتقالاتی‌ای را تجربه نکرده بود.


او پنج بار بهترین فوتبالیست سال دنیا شده بود. درحالیکه در بیش از یک دهه‌ی گذشته هیچ بازیکنی از لیگ ایتالیا حتی به جمع سه نامزد دریافت این جایزه راه پیدا نکرده بود. رونالدو به محض ورود به ایتالیا تاثیری عجیب بر جا گذاشت. تعاملات یوونتوس در شبکه‌های اجتماعی، در ماه ژوئیه به مراتب بیشتر از سایر باشگاه‌های بزرگ دنیا بود. یوونتوسی‌ها تنها در یوتیوب رکورد 36.35 میلیون بیننده را ثبت کردند، چیزی در حدود دو برابر مجموع بازدیدهایی که ویدیوهای یوونتوس در شش ماه پیش از آن داشت.


یوونتوس در فصل 2016/2017 نسبت به منچستریونایتد و رئال مادرید 270 میلیون یورو کمتر درآمد بدست آورده بود. انتقال رونالدو برای باشگاهی که هدف بلندمدت خود را ارتقای میزان درآمد خود اعلام کرده بود موفقیت بزرگی به حساب می‌آمد. اما آیا تاثیر حضور رونالدو در مستطیل سبز هم به همین اندازه پررنگ خواهد بود ؟


ماسیمیلیانو آلگری، سرمربی یوونتوس در این باره گفت:" هدف ما در فصل جاری فتح لیگ قهرمانان اروپا ست. بعد از شکست در دو فینال، در چهار سال گذشته، تمام تلاش ما این است که بالاخره جام را به خانه بیاوریم".


به راحتی می‌توان فهمید که چرا یوونتوسی‌ها از رونالدو برای کسب چنین موفقیتی انتظار دارند. او آقای گل تاریخ لیگ قهرمانان بوده و در هفت فصل پیاپی تعداد گل‌هایش در این رقابتها دو رقمی بوده است. سال گذشته یوونتوس با گلهای او از رقابتها حذف شده و در فینال 2017 هم رونالدو مانع از رسیدن دست تورینی‌ها به جام شده. اما آیا حضور رونالدو فاصله‌ی یوونتوس با دیگر تیمهای ایتالیایی را بیشتر خواهد کرد؟ یوونتوس در 7 فصل گذشته به صورت پیاپی قهرمانی سری آ را به خود اختصاص داده و در چهار دوره‌ی جام حذفی این کشور هم قهرمان شده. حالا که آلگری سرمربی راه‌راه‌پوشان تورین است و رونالدو به این تیم اضافه شده، کدام باشگاه ایتالیایی می‌تواند برای به چالش کشیدن این تیم امیدوار باشد ؟


کسانی که امیدوارند هژمونی یوونتوس در لیگ ایتالیا به چالش کشیده شود باید به این سوال پاسخ دهند که آیا تیم دیگری در لیگ این کشور می‌تواند مثل یوونتوس، در چنین فاصله‌ی زمانی طولانی‌ای بدون فراز و نشیب ظاهر شود ؟ ناپولی فصل گذشته به یوونتوس نزدیک شد و با کسب 91 امتیاز رکورد تاریخ باشگاه را شکست اما در فصل جاری با انتقال مائوریتسیو ساری به چلسی به نظر می‌رسد ناپولی ضعیف‌تر از فصل گذشته ظاهر شود.


به جای ناپولی، در این فصل اینتر به عنوان رقیب اصلی یوونتوس در نظر گرفته می‌شود چرا که این باشگاه در فصل نقل و انتقالات بسیار موفق عمل کرده. لوچیانو اسپالتی که فصل گذشته تمام تلاش خود را برای ایجاد یک هویت تیمی خاص در تیمش صرف کرده بود امسال راجا ناینگولان را در اختیار خواهد داشت، بازیکنی که در دوران سرمربی‌گری او در رم توانسته بود به فوتبالیستی بزرگ تبدیل شود. استفان دی فرای و شیمه ورسالیکو میزان تجربه‌ی خط دفاعی اینتر را بالا برده و لاوتارو مارتینز آرژانتینی در خط حمله‌ی این تیم خواهد درخشید.


حتی میلان که 12 ماه گذشته برایش با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده در فصل پیش رو قوی‌تر خواهد بود. حضور رونالدو در یوونتوس به صورت مستقیم به نفع روسونری بوده چرا که باعث شده میلانی‌ها بتوانند گونزالو هیگواین و ماتیا کالدرا را از یوونتوس به خدمت بگیرند. لئوناردو بونوچی البته در مسیر عکس به یوونتوس ملحق شده اما بعد از یک سال ناامیدکننده‌ی بونوچی در سن‌سیرو بعید به نظر می‌رسد در میلان کسی از رفتن او ناراحت شده باشد. کالدارا و آلسیو رومانیولی پتانسیل این را دارند که با درخشش در میلان، در سالهای آینده به قلب اصلی خط دفاع تیم ملی ایتالیا تبدیل شوند.


تا شروع سری آ چند روزی بیشتر باقی نمانده. دو بازی از هفته‌ی اول این لیگ به دلیل فاجعه‌ی سقوط پل در شهر جنوا به تعویق افتاده ولی فصل جدید به هر حال از امروز شنبه آغاز شده و یوونتوس در اولین محک خود با حضور رونالدو به کیوو خواهد رفت. به عبارت دیگر سری آ با رونالدو آغاز خواهد شد. شروعی شایسته برای لیگی که با حضور آقای ابرستاره، خون جدیدی در رگهایش جریان پیدا کرده.

منبع: گاردین
مترجم: آرش جلال منش