گزارش فنی/ ده نکته از استقلال در دربی؛ بی برنامه و بی تاکتیک و به دنبال صفر – صفر!

گزارش فنی/ ده نکته از استقلال در دربی؛ بی برنامه و بی تاکتیک و به دنبال صفر – صفر!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: حتما شنیده اید که می گویند اگر از خدا چلوکباب بخواهی و تلاش کنی، ممکن است یا همان چلوکباب را به شما بدهد یا اینکه حداقل و البته صددرصد به نان و پنیری برسید و گشنه نمانید اما اگر از خدا نان و پنیر بخواهید، ممکن است چیزی به شما نرسد. در فوتبال همین است. برای بردن به میدان بروی شاید یک مساوی نصیبت شود اما اگر برای تساوی به میدان بروی به احتمال زیاد می بازی. دربی ۱۰۴ پایان پروژه غلطی بود که استقلالِ نکونام و حامیانش برای این باشگاه بزرگ طراحی کرده بودند. مسیری که از فلسفه این باشگاه فرسنگها فاصله داشت و شخصیت این تیم را به قهقرا برد. فوتبال با سبک دفاعی، یک سبک ترسو که در این فوتبال، نه دستاوردی حاصل شد و نه اثری از آن به‌جا ماند.

دو: با داشتن دو مدافع تخصصی روی نیمکت، نکونام ترجیح داد از میلادزکی‌پور به عنوان یکی از سه مدافع مرکزی استفاده کند، جایی که زکی‌پور نه سابقه بازی در آنجا دارد و نه تخصصی در این پست. آرش رضاوند که هواداران استقلال ارادت ویژه ای به او دارند، هم بعد از دوبازی نیمکت‌نشینی جای زبیر بازی کرد و بازهم با اشتباهاتش ثابت کرد اعتماد به‌نفس حضور در ترکیب فیکس استقلال را ندارد و هواداران بهتر از جواد نکونام و کادر فنی استقلال، مسایل فنی را می فهمند!

سه: در روزی که اورونوف غایب بود ، انتظار می‌رفت رامین رضاییان با فراغ بال بیشتری بازی کند اما تفکرات یک کادرفنی ترسو، کیفیت رامین را کشت و عقب بازی کردن استقلال باعث شد تا رضاییان مثل هفته قبلش روی گل دریافتی استقلال مقصر باشد. در حالیکه همه ایران می‌دانند رامین مدافع خوبی نیست اما ۹۰ دقیقه نکونام به او اجازه بالا آمدن نداد. کارمای بی مهری جواد نکونام به سعید مهری را رامین رضاییان پس داد. البته نکونام مدتهاست کارما پس می دهد. کارمای مدیران سابق استقلال، کارمای منتظر محمد، کارمای یامگا، کارمای هاشمی نسب، کارمای آتیلا حجازی و کارمای استون اورونوف!

چهار: افت ستاره‌های استقلال را ببینید تا متوجه کیفیت کادرفنی این تیم شوید. ماشاریپوف ، سیلوا، بلانکو پنجاه درصد کیفیت خود را هم در زمین نشان نمی‌دهند، عدد پنجاه برای این توصیف زیاد هم هست. همه اینها به ضعف کادرفنی برمی‌گردد که نمی‌تواند از آنها خوب بازی بگیرد. همین ماشاریپوف را در تیم ملی ازبکستان ببینید و با استقلال مقایسه اش کنید. راستی کاکوتا کجاست؟ این همه کاکوتا کاکوتا کردند چه شد؟ احتمالا هر دو سه هفته یک بار مصدوم شود و چند هفته نباشد!

پنج: استقلال در ابتدا دربی را بیرون زمین باخت، کنفرانس مشاور مدیرعامل علیه جواد نکونام و کارهایش در استقلال، حمایت رییس هیات مدیره از سرمربی در غیاب مدیرعامل و اختلافات عمیق سمیعی و نکونام نشان می دهد اوضاع چقدر بحرانی است و هر چقدر بخواهند این اختلاف ها را لاپوشانی کنند به دلیل فضای شیشه‌ای فوتبال غیرقابل کتمان و غیرقابل پوشش است. در استقلال حتی حمایتها هم فیک و مصنوعی به نظر می‌رسد که خیلی نمی‌شود روی آن حساب کرد. این را از همه بهتر نکونام و اطرافیانش می دانند.

شش: هر چند روزبه چشمی این روزها در استقلال برای هواداران زیاد محبوب نیست اما غیبت او برای استقلال گران تمام شد. فرمانده خط دفاعی استقلال نوع فوتبالش جوری است که تیم را خیلی عقب نمی‌برد. برعکس پرسپولیس، استقلال به بعضی بازیکنان وابسته است که روزبه یکی از آنهاست.

هفت: بازی که فرشید سمیعی برای پایان دادن به محرومیت مهردادمحمدی راه انداخت برای برداشتن فشار از روی خودش بود که البته مثل دیگر پروژه های مشاور حقوقی سابق استقلال، به جایی نرسید و شکست خورد. کسی که تجربه مدیریت یک تیم دسته سومی هم ندارد، چطور مدیرعامل استقلال شده است؟ او بیخود و بی‌جهت استقلال وارد فضایی شد که این تیم نیمچه تمرکز خود را در فاصله یک روز به دربی از دست بدهد. همه می دانستند که محرومیت مهردادمحمدی، به نصف نرسیده که او بتواند برای استقلال بازی کند. سمیعی انگار دنبال این بود که فقط این متن روی کانال برود که با تلاشهای سمیعی، مشکل محمدی حل شده است. در حالیکه رسانه ها ننوشتند با تلاش های سمیعی، سه جلسه از محرومیت های محمدی، تعلیق شده است!

هشت: پاس بلند، ارسال، ضربات ایستگاهی. تمام فوتبالی که تیم نکونام بازی می‌کند خلاصه شده در موارد بالا که خلاقیت بازیکنان را می‌کشد.هی بکش هی بکش از همه‌جای زمین. واقعا این شد فوتبال؟ معلوم است که چنین روشی به جایی نمی رسد. نکونام با آینده مربیگری اش بازی می کند. دیر یا زود از استقلال می رود، اما بعدا مجبور است خانه نشین شود و تیمی او را نخواهد! دیگر هم به استقلال برنخواهد گشت. درست مثل علیرضا منصوریان، محمود فکری و حتی صمدمرفاوی که نکونام یک صدم آنها برای استقلال بازی نکرده است.

نه: استقلال باخت چون تفکر حاکم بر این تیم ترس و اضطراب و استرس از نباختن است. چون بهانه‌ها برای باختن آماده است.چون در این تیم با کمک مشاوران آقای نکونام، بردن و مساوی و باختن سناریو دارد. ادمین ها در تلگرام و اینستاگرام و آدمهای رسانه ای آماده هستند که در هر صورت چه بنویسند. کارلوس کی روش هم اینطور عمل نمی کرد. با این ذهنیت بازنده، اگر این تیم چیزی غیر از این نتیجه بگیرد باید به منطق فوتبال شک کرد. پنج بازی پنج امتیاز؟ برای آقای نکونام کف مرتب بزنید. چون هنوز نمی داند در کدام تیم سرمربیگری می کند.

ده: بعد از بازی با استقلال خوزستان نوشتیم که استقلال سه هفته نیست اینگونه بازی می‌کند ۳۳ هفته است با این تفکر در لیگ برتر به میدان رفته است. یک بازی جام حذفی مقابل مس رفسنجان را هم به آن اضافه کنید. در آن بازی منتظر محمد گل دوم مس به استقلال را زد و باعث حذف استقلال شد. همان منتظر محمدی که خود نکونام نخواستش. مثل اورونوف که نخواستش. آقای نکونام، این راه نیست کلا بیراهه است. کمی هم از منصوریان و فکری و مرفاوی یاد بگیری بد نیست، نتوانستند خدمت کنند سرشان را پایین انداختند و رفتند. به قول مهدی پاشازاده همین امروز از استقلال بروید! فردا دیر است. البته که همه منتظر رفتن نکونام پس از بازی با السد قطر با هر نتیجه ای هستند.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی

1470