گزارش فنی/ مدعیان و اشتباهات داوری نیم فصل: 4 امتیاز استقلال پرید/ یک امتیاز طلب پرسپولیس!

گزارش فنی/ مدعیان و اشتباهات داوری نیم فصل: 4 امتیاز استقلال پرید/ یک امتیاز طلب پرسپولیس!

پایگاه خبری فوتبالی- در فوتبال ایران، هر مشکل، معضل و بحرانی به نظر، حل‌شدنی است جز اشتباهات داوری!

به گزارش فوتبالی، حتی با فرض ورود فناوری کمک داور ویدئویی. V.A.R قطعا به پیشرفت داوری کمک می‌کند ولی نه در فوتبالی که داور به اشتباهاتش می‌نازد. اشتباه داوری جزیی از فوتبال است؛ این مسیر میانبری است تا از تمامی اشتباهات داوری در فوتبال ایران که بر همگان مبرهن شده بخشی از آنها قطعا عمدی است، عبور کنیم. نیم فصل اول لیگ 21 به پایان رسید و حالا می‌توان بهتر درباره اشتباهات داوری سود یا ضرررسان به تیم‌ها حرف زد. با ملاک قرار دادن کارشناسی‌های داوری برنامه «فوتبال برتر» و نظراتی که سعید مظفری‌زاده، علی خسروی و حسین زرگر داده‌اند، «فوتبالی» به تجزیه و تحلیل تیم‌های مدعی می‌پردازد.

 این گزارش صرفا به بیان اشتباهات تاثیرگذار پرداخته یعنی گل و پنالتی. با توجه به امید گل 75/0 هر ضربه پنالتی، تمام پنالتی‌های اعلام نشده گل حساب شده‌اند. اشتباهات دیگری مانند اخراج بازیکن در این مطلب لحاظ نشده است چون نمی‌توان تیم 10 نفره شده را قطعا بازنده دانست. 

 استقلال با درو کردن همه عناوین برتر نیم فصل اول، صدرنشین است. تیمی که شاید فقط کرونا در این فصل حریفش شود و از پا بیندازدش. در فضای مجازی، استقلال یکی از تیم‌هایی معرفی شده که بیشترین سود را از اشتباهات داوری برده ولی این ادعا با نظرات کارشناسان کاملا در تضاد است. طبق نظر آنها، هیچ اشتباه داوری در نیم فصل اول نبوده که استقلال از آن سود کرده باشد اما تیم مجیدی در دو هفته پیاپی، دو ضربه پنالتی از صنعت نفت و پرسپولیس طلبکار شد که می‌توانست 4 امتیاز به 35 امتیاز فعلی‌اش بیفزاید. 

* هفته اول: هوادار 

 پنالتی اعلام شده برای استقلال، اشتباه بود و تکرار کردن آن هم اشتباه. بنابراین استقلال با توجه به برنده شدن در این بازی، نه سود کرد و نه ضرر داد. 

* هفته دوم: ذوب‌آهن 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته سوم: تراکتور 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته چهارم: فجرسپاسی 

 کارشناسان درباره گل دوم استقلال توسط مطهری که آفساید گرفته شد، نظری ندادند و به دلیل عدم تصویربرداری مناسب اعلام کردند باید به تصمیم کمک داور احترام گذاشت. 

* هفته پنجم: نساجی 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته ششم: گل‌گهر 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته هفتم: صنعت نفت 

 خطای طیبی روی یامگا توسط 2 تا از 3 کارشناس برنامه فوتبال برتر، پنالتی تشخیص داده نشد ولی هند بازیکن صنعت نفت با 2 رای از 3 رای، پنالتی بود. استقلال یک پنالتی از آبادان و 2 امتیاز طلبکار شد. 

* هفته هشتم: پرسپولیس 

 همه کارشناسان خطای رخ داده روی ژستد در دقیقه 86 را پنالتی اعلام کردند. استقلال بازهم از داوری طلبکار شد و 2 امتیاز دیگر را از دست داد. 

* هفته نهم: پیکان 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته دهم: سپاهان 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته یازدهم: شهرخودرو 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته دوازدهم: فولاد 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته سیزدهم: مس رفسنجان 

 بدون اشتباه تاثیرگذار؛ درخصوص اخراج مرادمند بعد از خطای پنالتی روی علیاری، 2 تا از 3 کارشناس برنامه فوتبال برتر چنین نظری نداشتند. 

* هفته چهاردهم: آلومینیوم 

 بدون اشتباه تاثیرگذار؛ درخصوص تحرکات فضای مجازی درباره اشتباه اشکان خورشیدی و اخراج نکردن دانشگر، کارشناسان برنامه فوتبال برتر اعلام کردند خطای اول دانشگر که منجر به اخطار گرفتن او شد، اصلا خطا نبود و تصمیم داور اشتباه بود. 

* هفته پانزدهم: نفت مسجدسلیمان 

 گل زبیر نیک‌نفس به اشتباه مردود شد. درخصوص 3 صحنه مشکوک به خطای پنالتی برای نفت، در 2 صحنه اول هر 3 کارشناس و در صحنه سوم (خطا روی بلبلی) 2 کارشناس تصمیم داور را برای نگرفتن خطا و تصمیم به ادامه بازی تایید کردند. 

 

بررسی وضعیت پرسپولیس

 پرسپولیس فصل خوبی را سپری کرد. با وجود انتقادهای عجیب و غریب، تیم گل‌محمدی تنها حریف استقلال در نیم فصل اول نشد و به جایگاه همیشگی این چند فصل اخیرش نرسید: رتبه اول. از نظر اشتباهات داوری، پرسپولیس یک امتیاز از داوری بازی با استقلال سود کرد و ضررش هم در بازی با شهرخودرو بود که 2 امتیاز از دست داد و این یعنی اشتباهات داوری، یک امتیاز از پرسپولیس کسر کرده که می‌شود یک چهارم ضرر 4 امتیازی استقلال در نیمه اول لیگ 21. 

* هفته اول: فولاد 

 پنالتی اعلام شده به سود فولاد اشتباه بود که تاثیری در نتیجه بازی نداشت. 

* هفته دوم: نساجی 

 یک گل پرسپولیس به اشتباه مردود شد و پاس منجر به آن، آفساید نبود؛ این اشتباه تاثیری در نتیجه بازی نداشت.  

* هفته سوم: آلومینیوم 

 هیچ‌کدام از کارشناسان داوری نظری دال بر انجام خطا روی نعمتی قبل از گل آلومینیوم نداشتند لذا اشتباه تاثیرگذاری صورت نگرفت. 

* هفته چهارم: گل‌گهر

خطای منجر به گل گل‌گهر با 2 رای از 3 رای درست تشخیص داده شد پس در این بازی هم اشتباه تاثیرگذار نداشتیم. 

* هفته پنجم: مس رفسنجان 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته ششم: صنعت نفت 

 خطای پنالتی روی ترابی اعلام نشد و ضربه از خط عبور کرده عبدی هم گل بود. هر دو اشتباه با توجه به برد پرسپولیس، تاثیری در جریان امتیازگیری تیم گل‌محمدی نداشتند. 

* هفته هفتم: نفت مسجدسلیمان 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته هشتم: استقلال 

 خطای فرجی روی ژستد در دقیقه 86 پنالتی بود ولی داور برخلاف نظر کارشناسان به آن اعتقادی نداشت. پرسپولیس در دربی از اشتباهات سود برد و یک امتیاز به جیب زد. 

* هفته نهم: هوادار 

 2 اشتباه تاثیرگذار که البته خللی در جریان امتیازگیری دو تیم نداشت: گل دوم هوادار با دست زده شد و گل دوم پرسپولیس هم به دلیل خطای اسدی باید مردود اعلام می‌شد. 

* هفته دهم: پیکان 

 نظرات کارشناسان درخصوص پنالتی اعلام شده برای پیکان مختلف بود ولی تاثیری در تعیین برنده نداشت. 

* هفته یازدهم: ذوب‌آهن 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته دوازدهم: سپاهان 

 بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته سیزدهم: تراکتور 

بدون اشتباه تاثیرگذار 

* هفته چهاردهم: پدیده (شهرخودرو) 

 خطای منجر به گل میزبان مشهدی اشتباه بود چون بازیکن پرسپولیس توپ را زد. تیم گل‌محمدی به جای 3 امتیاز فقط یک امتیاز گرفت. 

* هفته پانزدهم: فجرسپاسی 

 بدون اشتباه تاثیرگذار

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

1470