گزارش ویژه/ ساپینتو از روز اول گزینه بود اما انتخاب اول استقلال نیست/ تکلیف شکایت ساپینتو چه می شود؟

گزارش ویژه/ ساپینتو از روز اول گزینه بود اما انتخاب اول استقلال نیست/ تکلیف شکایت ساپینتو چه می شود؟

پایگاه خبری فوتبالی- هر چند گفته می شود با اعتراض هواداران استقلال انتخاب ایوایلو پتف به عنوان سرمربی استقلال منتفی شده اما ظاهرا مدیران هلدینگ خلیج بر سر چند بند از قرارداد با پتف هم به مشکل خورده‌اند و حالا نوبت به گزینه‌های دیگر رسیده است.

به گزارش فوتبالی، در حالی که به نظر می‌رسید ایوایلو پتف سرمربی بلغارستانی به زودی به عنوان سرمربی جدید استقلال جایگزین جواد نکونام شود اما اتفاقاتی که دیروز و پس از انتشار خبر حضور احتمالی پتف در تهران توسط فوتبالی رخ داد، باعث شد این مساله منتفی شود.

گفته می‌شود دو طرف توافق چندانی بر سر چند بند از قرارداد نداشتند و به همین دلیل توافقی صورت نگرفت اما واقعیت این است که اختلاف نظر مدیران باشگاه استقلال درباره پتف و همچنین اعتراض هواداران استقلال هم در این مساله تاثیر داشته است.

حالا بعد از منتفی شدن انتخاب پتف به عنوان سرمربی جدید استقلال، گزینه‌های دیگری که نام‌شان مطرح شده بود دوباره روی میز قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود آندره‌آ استراماچونی و ریکاردو ساپینتو گزینه‌های مدیران استقلال هستند.

استراماچونی را باید به طور کامل کنار گذاشت. او تمایلی به بازگشت به ایران ندارد و پاسخ تماس‌های مدیران باشگاه استقلال و نماینده‌های آنان را نمی‌دهد. به این ترتیب فقط ساپینتو روی میز می‌ماند!

ساپینتو عملکرد نسبتا قابل قبولی در استقلال داشت و توانست تا روزهای آخر لیگ بیست و دوم استقلال را در جدال برای قهرمانی نگه دارد. در جام حذفی هم به فینال رسید اما شکست خورد. با این وجود هنوز بخش قابل توجهی از هواداران استقلال او را قبول دارند و بدشان نمی‌آید دوباره سرمربی این تیم شود.

اما مسائلی وجود دارد که باعث می‌شود شانس ساپینتو هم برای نشستن روی نیمکت استقلال زیاد نباشد. مساله اول محرومیت 4 ماهه اوست. ساپینتو به دلیل رفتارهایی که در بازی فینال جام حذفی مقابل پرسپولیس انجام داد 4 ماه محروم شد. او البته بعد از آن مسابقه از ایران رفت اما محرومیت 4 ماهه او از روزی که نامش به عنوان سرمربی استقلال یا هر تیم دیگری در ایران ثبت شود اِعمال خواهد شد. پس اگر او سرمربی شود ۴ ماه نمی‌تواند روی نیمکت استقلال بنشیند.

مساله بعدی ویژگی‌های اخلاقی ساپینتو است که معمولا برای همه تیم‌هایش دردسرساز می‌شود. او حتی در قبرس هم که بود به دلیل تندخویی و بدرفتاری کنار زمین چند بار از حضور روی نیمکت تیمش محروم بود. خیلی بعید به نظر می‌رسد او در این سن و سال بتواند خلق و خوی خودش را عوض کند و آرام‌تر شود. به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که رفتار او کنار زمین باز هم مشکل‌ساز خواهد شد.

مورد بعدی هم که از همه مهم‌تر است مربوط به حاشیه‌های او در خارج از زمین فوتبال است. یکی از مدیران اسبق استقلال در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با برنامه شبهای فوتبالی در این باره صحبت‌هایی کرده بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. ضمن اینکه او با استقلال یک پرونده هم دارد و استقلال را در این پرونده محکوم کرده است و بیش از ۶۰۰ هزار دلار باید از استقلال بگیرد.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که ساپینتو به هر حال یک فصل سرمربی استقلال بوده و شناخت مناسبی از فوتبال ایران دارد اما او گزینه اصلی و مطلوب مدیران هلدینگ نیست اما آنها در حال گزینه دیگری که بتوانند رویش حساب کنند ندارند. 

از همان روزهای اولی که فرشید سمیعی و هلدینگ با جواد نکونام به مشکل خوردند، سه گزینه داشتند. فرهاد مجیدی، استراماچونی و ساپینتو.

روی دو گزینه اول نمی‌شود حساب کرد و حالا سمیعی سراغ ساپینتو رفته است. فرشید سمیعی مدیرعامل فعلی هم کاملا در فشار است و مصاحبه جواد نکونام وجهه‌ای برای او باقی نگذاشته است و نگاه سمیعی به ساپینتو مثل طناب نجات است. هر چند برخی عقیده دارند جنگ بین نکونام و سمیعی زرگری است اما در هر حال چیزی که به نظر می‌رسد این است که شهریاری، سمیعی و نکونام هر سه با هم به مشکل خورده‌اند! 

1359