حمله سایت تابناک به فرشید سمیعی/ رفتارش مرموز است؛ بدون اختیار یا وسط باز؟

حمله سایت تابناک به فرشید سمیعی/ رفتارش مرموز است؛ بدون اختیار یا وسط باز؟

پایگاه خبری فوتبالی- مدیر عامل باشگاه استقلال در یکی از حساس‌ترین برهه‌های مدیریتش در این باشگاه سکوت کرده است.

به گزارش فوتبالی، باشگاه استقلال در یکی از پرحاشیه‌ترین و مبهم‌ترین دوران فعالیتش در سال‌‌های اخیر به سر می‌برد. این درست بر خلاف تصوری است که هواداران از واگذاری مالکیت این باشگاه به هلدینگ خلیج فارس داشتند.

در هفته‌ای که گذشت اخباری درباره مذاکره باشگاه استقلال با فرهاد مجیدی و چند مربی خارجی برای جانشینی جواد نکونام منتشر شد. این اخبار که صحت خیلی‌هایش هم تایید شد نشان می‌دهد مدیران هلدینگ دیگر تمایلی به ادامه کار جواد نکونام در این تیم ندارند.

سکوت باشگاه درباره رد یا تایید این اخبار بسیار عجیب بود. همه انتظار داشتند که رسانه باشگاه خیلی زود موضع مدیرانش را درباره این اخبار منتشر کند. اما پس از چند روز یک بیانیه نیم‌بند و پر از جملات مبهم منتشر شد که به سردرگمی‌ها اضافه کرد.

در این بین چیزی که عجیب بود کمرنگ بودن نقش فرشید سمیعی در همه این ماجراها بود. سایت تابناک در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است: «در روزهای گذشته و به طور دقیق‌تر ۴۸ ساعت پس از شکست استقلال مقابل استقلال خوزستان، شایعه برکناری جواد نکونام منتشر شد و بلافاصله قوت گرفت. در این میان درخواست مشخصی در فضای مجازی و اغلب کانال‌های هواداری استقلال وجود داشت و آنها خواستار برکناری نکونام و استخدام مربی خارجی شدند. البته نام فرهاد مجیدی و استراماچونی هم مطرح شد و ماجرا تا جایی پیش رفت که برخی منابع مدعی شدند مسئولان استقلال با فرهاد مجیدی مذاکره هم کرده گ‌اند و پاسخ سرمربی سابق آبی‌ها منفی بوده است.»

تابناک رفتار سمیعی را در این ماجرا عجیب دانسته است: «او به عنوان مدیرعامل باشگاه موضع مشخص و روشنی در خصوص یکی از مهم‌ترین اتفاقات تیم نداشته است. این رفتار مرموز، باعث به وجود آمدن سؤالاتی بی پاسخ شده و بر ابهامات درباره مدیریت او و جایگاهی که دارد، افزوده است. در این شرایط مشخص نیست سمیعی قصد دارد به عنوان مدیری توانمند نقش آفرینی و به زعم خود فضا را مدیریت کند یا اینکه بیشتر مجری تصمیمات مسئولان هلدینگ خلیج فارس است و اختیار چندانی از خود ندارد، برای همین در سایه قرار می گیرد تا مبادا برخلاف خواسته مافوق خود حرفی بزند و کاری کند. اگر هم حالت اول صحت داشته باشد، او راه را اشتباه می‌رود چون در مواقع اینچنینی سکوت جایز نیست و معمولاً مدیرعامل موضع رسمی باشگاه را در حمایت از سرمربی یا تصمیم بر تغییر او اعلام می‌کند تا از حواشی بیشتر جلوگیری شود. از سویی می‌توان نقش آفرینی دیگری هم متصور شد؛ حالتی که به عنوان وسط باز شناخته می‌شود. به این معنا که سمیعی جایی میان ابقا و اخراج نکونام ایستاده تا در آینده هر اتفاقی افتاد، خود را در رأس آن قرار دهد. یعنی اگر نکونام اخراج شد بگوید براساس خواست هواداران تصمیم گرفته و اگر او ابقا شد و موفقیتی هم به دست آورد، مدعی شود که مدیریتی بر پایه منطق و به دور از احساسات هواداران داشته است. شاید بتوان بیانیه باشگاه استقلال را که ظهر دیروز در واکنش به اتفاقات اخیر منتشر شد، در همین راستا دانست. بیانیهای مبهم که به مهم‌ترین و اصلی‌ترین سؤال روزهای اخیر درباره این تیم، پاسخ مناسب و روشنی نداد

تابناک در ادامه این گزارش به نقل قول‌های افراد مختلف درباره سمیعی پرداخته است: «حدود سه ماه پیش علیرضا خانی، عضو سابق هیات مدیره باشگاه استقلال در مصاحبه‌ای افشاگری کرد و گفت: «سمیعی همان فردی بود که ما را ساعت ۹ شب به باشگاه کشاند تا صورتجلسه اخراج جواد نکونام را که آماده کرده بود، امضا کنیم. خدا شاهد است که خود او تنظیم کرده بود و اولین کسی هم که امضا کرد خودش بود که نکونام را اخراج کنیم. می‌گفتند نکونام را شبانه برمی‌داریم و یک مربی خارجی را هم تا ترکیه آورده بودند.» چند روز پیش هم آتیلا حجازی در مصاحبه‌ای، پرده از شکاف در روابط این دو برداشت و با بیان جزئیاتی گفت: «سمیعی می‌گفت به نکونام اطمینان نکن، نکونام می‌گفت سمیعی دروغ می‌گوید

در نهایت تابناک به موضوع همکاری سمیعی با 3 مدیر عامل سابق استقلال اشاره کرده و مدیر عاملیِ او را پاداش همکاری با این 3 نفر دانسته است: «فرشید هاشم سمیعی نام کامل مدیرعامل فعلی باشگاه استقلال است. فردی که تا پیش از رسیدن به صندلی مدیرعاملی، در مدت زمانی نسبتا کوتاه با سه مدیرعامل در این باشگاه کار کرد. سمیعی در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰، طی حکمی از سوی مصطفی آجورلو، مدیرعامل وقت باشگاه استقلال به عنوان معاون حقوقی و قراردادها و همچنین سخنگوی باشگاه استقلال منصوب و همچنین در دوران مدیرعاملی علی فتح‌الله‌زاده نیز ابقا شد. البته سمیعی در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در دوران مدیریت حجت کریمی از هر دو سمت برکنار شد. با این حال او در تاریخ ۲۴ تیر ۱۴۰۲، پس از انتصاب علی خطیر به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال، به عنوان عضو حقوقدان دوباره به جمع اعضای هیئت مدیره باشگاه بازگشت. بدین ترتیب از حضور دوباره فرشید سمیعی در جمع هیئت مدیره تا مدیرعاملی باشگاه، تنها یکسال طول کشید. او ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ پس از برکناری علی خطیر از مدیرعاملی باشگاه استقلال توسط هلدینگ خلیج فارس، به عنوان سرپرست مدیرعاملی استقلال منصوب و در نهایت در تاریخ ۳۰ تیر ۱۴۰۳ به عنوان مدیرعامل استقلال معرفی شد.»

1359