یک فصل، بدون باخت در خانه؛ قلعه سرخابی‌ها

یک فصل، بدون باخت در خانه؛ قلعه سرخابی‌ها

  پایگاه خبری فوتبالی - پایان لیگ 23 بدون تغییر در عددِ ستون باخت‌های استقلال و پرسپولیس در جدول بازیهای خانگی همراه بود: صفر. سرخابی‌ها در تمام طول فصل، هیچکدام از میزبانی‌های‌شان را بدون امتیاز ترک نکردند. این برای چهاردهمین و پانزدهمین مرتبه بود که تیمی یک فصل را بدون باخت در جدول میزبان‌ها سپری می‌کند.

به گزارش فوتبالی، بعد از دو دهه، یک بار دیگر دو تیم یک فصل را بدون باخت خانگی تمام کردند. مرتبه قبلی در لیگ سوم بود که پاس و فولاد، در هیچکدام از میزبانی‌های‌شان شکست نخوردند و حالا 20 سال بعد، این بار استقلال و پرسپولیس چنین سناریویی را رقم زدند.

  استقلال برای سومین بار توانست یک فصل را بدون شکست در بازیهای خانگی سپری کند. آنها با این اتفاق، تبدیل به دومین تیم تاریخ با تکرار این سناریو شدند. پیش از این، آبی‌ها در کنار سپاهان و فولاد قرار داشتند؛ 3 تیمی که 2 بار فصل را بدون باخت به عنوان میزبان گذراندند. نکته جالب درباره استقلال این است که آبی‌ها تا پایان لیگ بیستم، فقط در یک فصل میزبانی‌های‌شان بدون باخت بود ولی حالا 2 بار در 3 فصل اخیر، چنین اتفاقی را تکرار کرده‌اند. آبی‌ها در 45 میزبانی آخر لیگ برتری‌شان فقط یک باخت دارند که مربوط است به شکست هفته اول لیگ بیست و دوم برابر سپاهان در اولین سرمربیگری ریکاردو ساپینتو.

  در صدر این فهرست، پرسپولیس قرار دارد. این ششمین بار در تاریخ لیگ برتر بود که پرسپولیس در یک فصل، بازیهای خانگی را بدون شکست تمام می‌کند. جالب اینکه پرسپولیس در 15 دوره ابتدایی تاریخ لیگ برتر فقط 3 بار چنین کاری را انجام داد ولی حالا برای چهارمین بار در 8 فصل اخیر، موفق به رقم زدنش می‌شود.

  از 15 تیمی که یک فصل بدون باخت را در بازیهای خانگی تاریخ لیگ برتر سپری کردند، 10 تیم درنهایت قهرمان شدند شامل پرسپولیس (5 بار)، استقلال و سپاهان (هرکدام 2 بار) و پاس (یک بار). استقلال در لیگ 23، پرسپولیس در لیگ 13، مس کرمان در لیگ 8 و فولاد در لیگ‎های 3 و 20 در خانه نباختند ولی نتوانستند جشن قهرمانی بگیرند.

برخلاف بازیهای خانگی که 15 تیم توانسته‌اند اتفاق ویژه «فصلی بدون باخت» را رقم بزنند، تنها یک بار در طول تاریخ لیگ برتر، تیمی بدون باخت در جدول بازیهای بیرون از خانه داشته‌ایم: استقلال در لیگ بیست و یکم. آن فصل، تیمِ مجیدی بدون باخت قهرمان شد و برایش بازی خانگی با بیرون از آن، فرقی نداشت.

5390