گزارش ویژه/ استقلال و ذوب‌آهن به روایت اصفهان؛ یادها و نام‌ها و خاطرات

گزارش ویژه/ استقلال و ذوب‌آهن به روایت اصفهان؛ یادها و نام‌ها و خاطرات

پایگاه خبری فوتبالی- بازی امروز استقلال و ذوب‌آهن، بیست و سومین رویارویی دو تیم در لیگ برتر و به میزبانی اصفهان است.

به گزارش فوتبالی، رویارویی دوره اول در ورزشگاه 22 بهمن، دومین تقابل به میزبانی نقش جهان و بقیه مصاف‌ها در فولادشهر برگزار شده است. استقلال در اصفهان، 6 بار توانسته ذوب‌آهن را شکست بدهد. ذوب‌آهن در خانه‌اش 7 بار استقلال را برده است. 9 رویارویی دو تیم در اصفهان هم بدون برنده تمام شده است. بهترین رکورد ذوب‌آهن در خانه برابر استقلال در دو مقطع بوده که آنها 4 فصل پیاپی به مهمان‌شان نباختند. استقلال هم در حال سپری کردن بهترین روزهایش در اصفهان برابر ذوب‌آهن است: 5 فصل بدون باخت.

* لیگ اول

استقلال در همین بازی بود که قهرمانی را از دست داد وقتی 2 یک به ذوب‌آهن باخت. دین‌محمدی گل مساوی را زد ولی گل به خودی فکری، رای به برتری میزبان داد تا دومین باخت فصل استقلال در هفته چهارم رقم بخورد. نیکبخت دقیقه 85 از زمین اخراج شد.

* لیگ دوم

 تنها برد استقلال در 9 هفته پایانی در نقش جهان برابر ذوب‌آهن رقم خورد وقتی آنها با 3 گل هاشمی‌نسب، سامره و نیکبخت برنده شدند. چند ساعت بعد از این برد بود که مقطع اول مدیرعاملی فتح‌الله زاده به پایان رسید و او بعد از نتایج ضعیف دوران کخ، رفتنی شد.

* لیگ سوم

تنها حضور رافائل گومز برزیلی در ترکیب استقلال که مصداق بارز یک دلالی شیک و مجلسی! بود. استقلال برابر دبل رجب‌زاده فقط یک بار جواب داد: نوازی از روی نقطه پنالتی. تیم قلعه‌نویی باخت و بدون امتیاز از اصفهان به خانه برگشت.

* لیگ چهارم

 اولین شکست فصل استقلال در هفته هشتم رقم خورد. این بازی بود که به همه ثابت کرد قلعه‌نویی، علاقه‌ای به سامره ندارد و مجذوب سیاوش اکبرپور است. ذوب‌آهن که دقیقه 39، ده نفره شده بود 3 یک استقلال را برد. گل آبی‌ها را سامره زد و اکبرپور دقیقه 84 اخراج شد.

* لیگ پنجم

یک هفته مانده به پایان فصل، تساوی یک یک در رویارویی استقلال و ذوب‌آهن، کار تعیین قهرمان را به هفته آخر کشاند. تیم قلعه‌نویی تنها یک موقعیت داشت و با ضربه عنایتی، گلش کرد. سوپرسیو طالب‌لو برابر ضربه اشجاری درحالیکه اصلا توپ را نمی‌دید، به گوشه تاریخ سنجاق شد.

* لیگ ششم

 یک تساوی بدون گل در دیداری سرد و کسل‌کننده. تنها لحظه‌ای که صدای تماشاگران در فولادشهر بالا رفت، لحظه ورود مجتبی جباری به میدان بود. او از ابتدای نیمه دوم و بعد از ماه‌های طولانی غیبت بابت پارگی رباط صلیبی به میادین برگشت.

* لیگ هفتم

برد نوبرانه آبی‌ها در فولادشهر در روزهایی که فیروز کریمی تازه به نیمکت آبی رسیده بود. تک گل بازی هنوز هم جزو صحنه‌های عجیب و غریب تاریخ است. ارسال بلند و مواج نوازی از زمین خودی که با اشتباه فرشید طالبی وارد دروازه شد و 3 امتیاز با مهمان داد.

* لیگ هشتم

 رویارویی 2 شانس اصلی قهرمانی در فولادشهر، یک یک شد. کاسترو از اشتباه منتظری استفاده کرد و گل اول را زد. اشتباه اندوی و خطای او روی مجیدی، یک پنالتی به استقلال هدیه کرد که با ضربه جباری تبدیل به گل مساوی شد.

* لیگ نهم

استقلالِ مرفاوی بازهم بدون جباری راهی فولادشهر شد. شماره 8 این بار هم رباط صلیبی داده بود. سرنوشت بازی را محمدرضا خلعتبری تعیین کرد. ضربه او بود که تک گل بازی را رقم زد و رای به برتری میزبان داد.

* لیگ دهم

روزگار درخشان محمد حسینی در ذوب‌آهن؛ مدافع راستی که راه گل زدن را خیلی خوب بلد بود. گل او را فرهاد مجیدی با یک ضربه استادانه پاسخ داد. این تنها پاس گل فیلیپ آلوز ده‌سوزا در پیراهن استقلال بود که برای ذوب‌آهن هم بازی کرد.

* لیگ یازدهم

بعد از 3 فصل استقلال یک بار دیگر زمین بازی با ذوب‌آهن در اصفهان را با 3 امتیاز ترک کرد. تیم مظلومی در همان نیمه اول با گلهای عمران‌زاده و میداودی و البته درخشش مجیدی و زندی، کار را به سودش خودش کرد.

* لیگ دوازدهم

سخت‌ترین حریف استقلال در آخرین قهرمانی لیگ برتر قلعه‌نویی، ذوب‌آهن بود. بازی رفت با گل دقیقه آخر منوچهری به پایان رسید. و بازی برگشت در اصفهان، بدون گل تمام شد. دیداری که پر از احتیاط بود.

* لیگ سیزدهم

کار استقلال در اصفهان به مشکل جدی خورد و ذوب‌آهن با 2 گل توانست مهمانش را شکست دهد. مهدی رجب‌زاده که طبق معمول به استقلال گل زد (با ضربه سر و عبور دادن توپ از بین پاهای رحمتی) و بالاخره پای قاسم حدادی‌فر هم به باز کردن دروازه استقلال، باز شد.

* لیگ چهاردهم

سومین باخت پیاپی استقلال بعد از شکست برابر نفت و فولاد. دیداری جنجالی که اشتباه داور بازی در عدم اعلام پنالتی به سود استقلال، قلعه‌نویی را به داخل زمین کشاند. سوپرگل رجب‌زاده از روی یک ضربه ایستگاهی را ضربه سر بیک زاده پاسخ داد ولی اشتباه صادقی را مسعود حسن زاده (کجاست؟) تبدیل به گل دوم میزبان شد.

* لیگ پانزدهم

یکی از بهترین روزهای مهدی رحمتی درون دروازه استقلال. او یک‌تنه برابر حملات ذوب‌آهن در فولادشهر ایستاد تا تیمش با یک امتیاز راهی تهران شود. رحمتی بخصوص در نیمه اول، چند واکنش طلایی برای حفظ دروازه‌اش داشت.

* لیگ شانزدهم

روزهای رویاییِ استقلالِ منصوریان و کسب پنجمین برد پیاپی. آنها بعد از بردن دربی راهی اصفهان شدند و با دو گل ستاره‌های جوانش یعنی اسماعیلی و برزای، برنده زمین را ترک کردند. این بازی، شروع روزهای پر از گل خورده مظاهری برابر استقلال بود.

* لیگ هفدهم

یکی از مهیج‌ترین رویارویی‌های دو تیم در اصفهان: استقلالِ شفر برابر ذوب‌آهن قلعه‌نویی. گل اول را وریا غفوری زد که آن روزها، دروازه هر تیمی را باز می‌کرد. اما میزبان کامبک زد. کی‌روش، گل اول را زد و بعد از دقیقه 90 هم ضربه سر محمدرضا حسینی بالاتر از خسرو حیدری گل دوم شد.

* لیگ هجدهم

یک نبرد دراماتیک که با مصدومیت شدید رضا حبیب‌زاده (که باعث مصدومیت او و تعویض شدنش شد) به بالاترین حد درام رسید. ذوب‌آهن در خانه 2 بار از استقلال جلو افتاد ولی وریا غفوری هر 2 بار به کمک تیمش آمد و بازی را مساوی کرد. هر دو تیم بازی را با 10 نفر تمام کردند.

* لیگ نوزدهم

مهمترین صحنه بازی، عکس‌العمل استراماچونی بعد از عدم اعلام خطا روی ریگی بود که توپ را به وسط زمین شوت کرد و اخراج شد. استقلال، گل اول را خورد ولی با ضربات شجاعیان و اسماعیلی، کامبک زد. ضربه نهایی را ارسلان مطهری دقیقه 5+90 زد که منجر شد به گل دوم و مساوی میزبان.

* لیگ بیستم

رویارویی استقلال و ذوب‌آهن با نیمکت‌های عجیب. محمود فکری، سرمربی استقلال بود و رحمان رضایی روی نیمکت ذوب‌آهن نشسته بود. بازی درنهایت بدون گل تمام شد. مهمترین صحنه بازی همان دقیقه اول بود که ضربه جهانی را مظاهری با یک سوپرواکنش مهار کرد.

* لیگ بیست و یکم

اولین بازی کوین یامگا برای استقلال؛ مدافع راستی که توسط مجیدی به پیشانی خط حمله رفت و هر 2 گل بازی را زد. تنها پاس گل امیرعلی صادقی با پیراهن آبی هم در این بازی رقم خورد. آن روز، کسی فکر نمی‌کرد تیمی در فولادشهر برنده شده که بدون باخت، قهرمان می‌شود.

* لیگ بیست و دوم

در غیاب ساپینتو که اولین دوره محرومیتش را سپری می‌کرد، استقلال با یک گل به خودی برنده بازی شد. ارسال دقیقه 1+90 مهدی‌پور با اشتباه مسلم محمد قریشی، تبدیل به تنها گل بازی شد تا آبی‌ها صاحب یک 3 امتیاز شیرین شوند.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی