گزارش آماری/ قصه عجیب ذوب‌آهن و مدافعان راست استقلال؛ عشقِ یامگا!

گزارش آماری/ قصه عجیب ذوب‌آهن و مدافعان راست استقلال؛ عشقِ یامگا!

پایگاه خبری فوتبالی- اولین حریف استقلال در سال 1402، ذوب‌آهن است. 

به گزارش فوتبالی، تیمی که در چند هفته آخر سال 1401، خوب نتیجه گرفت و با کلین‌شیت، بازیهایش را برد. آنها اما برابر استقلال، روزگار چندان خوشی در این چند سال اخیر نداشته‌اند. 

مرور رویارویی‌های دو تیم، نشان می‌دهد ذوب‌آهن فقط در یکی از 9 مصاف آخرش موفق به شکست دادن استقلال شده و این عدد به 2 برد در 14 رویارویی پایانی لیگ برتری می‌رسد.

ذوب‌آهن در لیگ برتر برابر استقلال یعنی محل درخشش مدافعان راست آبی. در رویارویی‌های دو تیم، مردان سمت راست استقلال، درخشش بی‌نظیری داشته‌اند. در تاریخ لیگ برتر، بهترین گلزن استقلال به ذوب‌آهن، کسی جز محمد نوازی نیست. مدافع یا پیستون راست استقلال، 6 بار با پیراهن آبی موفق به باز کردن دروازه ذوبی‌ها شده و هیچ بازیکنی، چنین آماری ندارد. دو پله پایین‌تر از او، وریا غفوری با زدن 4 گل قرار دارد و جالب اینکه، او هم بازیکنی در سمت راست استقلال بود.

گلزن جدید استقلال برابر ذوب‌آهن در بازیهای اخیر هم یک مدافع راست است: کوین یامگا. و جالب اینکه هیچکدام از گلهایی که این فرانسوی 26 ساله وارد دروازه تیم اصفهانی کرده، پنالتی نبوده است. درباره یامگا، انگاره غلطی وجود دارد که اکثریت گلهای زده این بازیکن با پیراهن استقلال از روی نقطه پنالتی بوده است. این درحالی است که فقط تقریبا نیمی از گلهای زده او برای آبی‌ها چنین بوده است.

 یامگا تا به حال 16 گل برای استقلال در لیگ برتر زده: 10 گل در فصل قبل و 6 گل در این فصل و از این مجموع، 9 گل پنالتی و 7 گل دیگر در جریان بازی به ثمر رسیده است. نیمی از 10 گل فصل قبل یامگا، پنالتی بوده و 5 گل دیگر، چنین رویه‌ای نداشته است. این فصل هم، 4 گل او پنالتی و 2 گلش به مس و فولاد، غیرپنالتی بوده است.

ذوب‌آهن، رقیب موردعلاقه یامگاست. او تا به حال 3 گل وارد دروازه آنها کرده یعنی صد درصد گلهای زده فصل قبل تیم مجیدی برابر این رقیب. یامگا در لیگ برتر فقط به گل‌گهر، بیشتر از ذوب‌آهن گل زده است: 4 گل که 3تایش، پنالتی بوده است. شماره 11 این فرصت را دارد با باز کردن دروازه ذوب‌آهن، به وریا غفوری برسد و تبدیل به سومین گلزن برتر استقلال به این تیم (پس از نوازی با 6 و برهانی و نراقی با 5 گل). همچنین او می‌تواند با زدن گل در این بازی، رکوردش برابر ذوب‌آهن را ارتقا داده و بهترین عملکردش برای استقلال در تاریخ لیگ برتر را برابر این رقیب در کنار گل‌گهر، ثبت کند.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی