گزارش فنی/ نکونام و خط دفاعی که باید بسازد؛ دژ، پیشکش!

گزارش فنی/ نکونام و خط دفاعی که باید بسازد؛ دژ، پیشکش!

پایگاه خبری فوتبالی- یکی از مشکلات اصلی استقلال در فصلی که گذشت، عملکرد ضعیف مردان دفاعی و دروازه‌اش بود. 

به گزارش فوتبالی، نفراتی که در لیگ 21، تاریخ لیگ برتر را تعویض و به نام خود سند زدند، در لیگ پیشین کمتر نشان و شباهتی به خودشان داشتند. این ایراد با توجه به علاقه ویژه نکونام به اجرای فوتبال «کی‌روشی»، از مهمترین نقص استقلال در فصل پیش رو، پرده برمی‌دارد. استقلال درحالی که فقط می‌تواند سهمیه‌های محدودی را در بازار، جذب کند نیاز به یک رنسانس کامل در خط دفاع و دروازه‌اش دارد. به نظر می‌رسد ساختن خط دفاعی با اندکی آمادگی بالاتر از استاندارد، فعلا شدنی باشد و رفتن به سمت ساخت دژ دفاعی مانند لیگ 21، جزو محالات باشد.

* رفتنی‌ها

پست خداحافظی حسین حسینی، گویا این بار جدی است و در فصل بعد احتمال ندیدن دوباره او درون دروازه استقلال هم وجود دارد. سید حسین حسینی فصل قبل یکی از ضعیف‌ترین روزهای فوتبالش را سپری کرد و اگر حداقل روزهای خوبی در دربی داشت، آبی‌ها به یک جام می‌رسیدند. البته او همیشه با گذاشتن پست خداحافظی در روزهای نقل و انتقالات به نوعی ناز می‌کند. این احتمال این بار هم وجود دارد و ممکن است او از خداحافظی پشیمان شود اما فعلا خبری از او هیچ جا نیست و شاید به یکباره مثل سید مهدی رحمتی که سر از شهرخودرو درآورد، سر از یک تیم دیگر دربیاورد.

مدیریت «جان‌نثار»گونه حجت کریمی هم باعث شد رافائل سیلوا، قراردادش را با استقلال فسخ کند. گویا کریمی یادش رفته بود که فقط یامگا، خارجی نیست. سیلوا در دو فصل اخیر، ستون اصلی خط دفاع آبی‌ها بود که فعلا و شاید قطعا در تیم فصل بعد، حضور ندارد. استقلال یا باید حقوق و جریمه گزافی به او بدهد یا راضی‌اش کند قرارداد جدیدی ببندد که قطعا کمتر از 500 هزار دلار نیست.

عارف غلامی را بعید است با پیراهن آبی در فصل بعد ببینیم. مقدار زاویه بین او و نکونام، چندان معقول نیست ولی حتی اگر دلیل اصلی غیبتش در فصل بعد، مسائلی کاملا غیرفوتبالی باشد که از فعالیت زیاد در فضای مجازی نشات می‌گیرد، از نظر فنی او در استقلال خوب کار نکرد. عارف غلامی، پیش از پارگی رباط صلیبی به مراتب بهتر از پس از بهبود بود اما رد پایش را در مشکلات دفاعی استقلال و از دست دادن جامها می‌شود دید.

* آمدنی‌ها

بحث اصلی جذب مهره در خط دفاعی، اول حول و حوش عارف آقاسی و آرمین سهرابیان بود که اولی به تراکتور رفت و ده میلیارد تومان جرینگی گرفت و دومی هم آرمین سهرابیان بود که دیروز قرارداد بست. عارف که استقلالی نمی‎‌‌شود اما او و آرمین مردانی هستند که سابقه حضور در استقلال را دارند و البته جزو مدافعان کاملا معمولی فوتبال ایران، دسته‌بندی می‌شوند. آقاسی یک نیم‌فصل تاریک را در استقلال سپری کرد. سهرابیان اما نسبت به آنچه درباره‌اش فکر می‌شد، مهره بهتری برای استقلال بود. شاید نکونام خوشحال شد که آقاسی سر از تراکتور درآورد چرا که سوزاندن 2 سهمیه بزرگسال برای این دو نفر (بخصوص آقاسی که با پیراهن استقلال حتی از یک دفع توپ ساده هم عاجز بود)، چندان معقول و منطقی نبود و شاید حضور یکی از این دو، بهینه‌تر بود که اتفاق افتاد.

محمد نادری هم در لیست مردان مدنظر استقلال قرار دارد. با توجه به احتمال تمدید قرارداد سلمانی و البته تمدید جلالی، محمد نادری احتمالا باید در پست جدیدی امتحان شود. بنابراین جذب او با توجه به اینکه قابلیت بازی در حداقل دو پست را دارد، منطقی به نظر می‌آید.

رفتن اخباری به گل‌گهر و پورحمیدی به تراکتور به علاوه پست خداحافظی حسینی یعنی استقلال (اگر جدایی اش را جدی بگیریم) برای درون دروازه‌اش به یک دروازه‌بان خارجی روی خواهد آورد. این دروازه بان اما قطعا رادوشوویچ نیست و باید منتظر یک اسپانیایی یا ایتالیایی بود که فصل قبل را روی نیمکت تیمهای حاضر در لالیگا و سری آ سپری کرده است. در هر حال باید این نکته را در نظر گرفت که احتمال برگشتن حسینی همچنان هست. و اگر او برگردد، آن وقت علیرضا رضایی رفتنی خواهد شد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی