گزارش آماری/ همه فینال‌های حذفی استقلال؛ رکورد در رکورد

گزارش آماری/ همه فینال‌های حذفی استقلال؛ رکورد در رکورد

پایگاه خبری فوتبالی- فینال چهاردهم استقلال در جام حذفی برابر پرسپولیس انجام خواهد شد.

به گزارش فوتبالی، آبی‌ها در این بازیها، صاحب همه رکوردها هستند: بیشترین حضور در نیمه‌نهایی (19)، بیشترین رسیدن به فینال (14)، بیشترین قهرمانی (7) و بیشترین شکست در بازی نهایی (6). استقلال در 4 فینال حذفیِ آخرش تنها یک بار قهرمان شده و این یعنی 3 بار از دست دادن جام در 9 فینال اول و 3 بار دیگر در 4 فینال آخر، رقم خورده است. این سومین فینال حذفی استقلال با یک سرمربی خارجی است: شکست با سوکوموروخوف و قهرمانی با شفر. پاشنه آشیل استقلال در فینال جام حذفی، ضربات پنالتی بوده: 3 باخت در 4 فینالی که به پنالتی کشیده شده است. استقلال برای ششمین بار در یک دوره برابر پرسپولیس قرار می‌گیرد و جالب اینکه در 5 دوره قبلی، آنها فقط یک بار با عبور از پرسپولیس به قهرمانی رسیده‌اند که نشان می‌دهد قرعه دربی، اصلا برای استقلال در جام حذفی خوشایند نبوده حتی وقتی آنها با عبور از رقیب راهی مراحل بعدی شده‌اند. استقلال در هر 2 فینالِ حذفیِ آخرش، ناکام بوده است.

1/ تاج 2- هما صفر

 استقلال در فصل 57-1356 موفق شد برای اولین بار فاتح جام حذفی شود. تیم جگیچ در بازی نهایی با گلهای پرویز مظلومی در دقیقه 55 و پنالتی دقیقه 75 هادی نراقی، هما را شکست داد و قهرمان شد.

2/ استقلال صفر (5)- ملوان صفر (6)

 دومین فینال حذفی استقلال این بار با پورحیدری بود که منجر به اولین ناکامی آنها در این رقابتها شد. بازی دو تیم، گلی در وقت‌های عادی و اضافه نداشت و تعیین قهرمان به ضربات پنالتی کشید. در روز عجیب و غریب و بدون مهار پنالتی عابدزاده، ملوان هر 6 ضربه‌اش را به تور رساند. استقلال هم با پنالتی‌های مهدی فنونی‌زاده، صادق ورمزیار، امیر قلعه‌نویی، صمد مرفاوی و عباس سرخاب پا به پای رقیب آمد اما پنالتی ششم توسط شاهرخ بیانی از دست رفت و جام به ملوان رسید.

3/ استقلال 5- برق شیراز یک

 استقلال بازی رفت را 3 یک در شیراز برد. صمد مرفاوی در دقایق 36 و 43 گل زد و شوت مهلک دقیقه 48 علیرضا منصوریان هم به تور رسید. در بازی برگشت، تیم پورحیدری 2 صفر مهمانش را برد. هر دو گل بازی را امیر قلعه‌نویی زد؛ اولی را در دقیقه 7 و دومی را از روی نقطه پنالتی در دقیقه 58. بهزاد غلامپور که در این بازی، موفق شده بود پنالتی دقیقه 51 بازیکنان برق را مهار کند، دقیقه 89 اخراج شد و چون پورحیدری تمام تعویض‌هایش را انجام داده بود، علیرضا منصوریان درون دروازه قرار گرفت.

4/ استقلال یک- پرسپولیس 2

 در فضای ملتهب کشور، صفایی فراهانی مجوز برگزاری بازی را گرفت. دیداری که استقلال با گل دقیقه 50 سهراب بختیاری‌زاده، مساوی‌اش کرد ولی درنهایت بدون کسب جام برای سوکوموروخوف و تیمش همراه بود.

5/ استقلال 3- بهمن یک

 بازگشت پورحیدری و بازگشت جام. استقلال این بار در تک بازی با دبل محمد نوازی در دقایق 45 و 60 که اولی از روی نقطه پنالتی بود و گل دقیقه 85 علی لطیفی، با جام دور افتخار زد.

6/ استقلال 4- فجر 3

 بعد از فاجعه انزلی، پورحیدری تیمش را تحویل قلعه‌نویی داد. استقلال در همان بازی رفت، کار را تمام کرد وقتی در شیراز 2 یک برنده شد. یدالله اکبری در دقیقه 34 و سیروس دین‌محمدی در دقیقه 88 برای استقلال گل زدند. بازی برگشت برنده نداشت و 2 دو مساوی شد. برای استقلال در این بازی، علی موسوی در دقایق 7 و 74 گلزنی کرد.

7/ استقلال 2- سپاهان 5

 باخت‌های سریالی استقلال به سپاهان ادامه داشت. بازی رفت در اصفهان را سپاهان 3 بر 2 برد. استقلال با گلهای یدالله اکبری در دقیقه 27 و رضا عنایتی در دقیقه 79 به بازی برگشت ولی درنهایت باخت. بازی برگشت اما با درخشش سیدصالحی که دبل کرد و کمیل سوسکو، درون دروازه سپاهان با برد 2 صفر آنها همراه شد. در بازی برگشت، یدالله اکبری در دقیقه 27 یک ضربه پنالتی را از دست داد.

8/ استقلال 3- پگاه یک

 استقلال نالان که محصول مشترک ناصر حجازی و فیروز کریمی بود بعد از پایان لیگ، تحویل قلعه‌نویی و دوباره قهرمان جام حذفی شد. آبی‌ها در بازی رفت با یک گل مغلوب میزبان شدند. 

بازی برگشت را با گل دقیقه 15 مهدی امیرآبادی بردند و کار به وقت اضافه رفت. گلهای دقیقه 95 مجتبی جباری و دقیقه 99 آرش برهانی اما رای به برتری و قهرمانی استقلال در فصلی داد که آنها با وحید طالب‌لو، همه بازیهای حذفی را در ضربات پنالتی برده بودند.

9/ استقلال صفر (4)- شاهین بوشهر صفر (یک)

 در یک فینال بی‌هیجان روی چمن افتضاح حافظیه (که هنوز هم بعد از یک دهه، همانطور است)، درخشش مهدی رحمتی باعث قهرمانی استقلال شد. همه ضربات پنالتی استقلال در این بازی توسط فریدون زندی، جی لوید ساموئل، محسن یوسفی و گوران یرکوویچ به تور دروازه شاهین رسید. ولی در سمت مقابل، فقط پنالتی علی انصاریان گل شد.

پنالتی امجد شکوه‌مقام را رحمتی مهار کرد و ضربه مهدی نوری، راهی اوت شد.

10/ استقلال یک (4)- ذوب‌آهن یک (5)

 فینال در خرمشهر و روی چمنی فاقد کیفیت، برگزار شد. تیم مظلومی با پنالتی دقیقه 56 امید ابراهیمی، گل به خودی دقیقه 20 رحمتی را جبران کرد و بازی با همین تساوی یک یک به پنالتی کشید. ذوبی‌ها تمامی ضربات‌شان را گل کردند و از رحمتی یک ناکام محض ساختند. پنالتی‌های میثم مجیدی، هرایر مگویان، امید ابراهیمی و یعقوب کریمی هم گل شد ولی همان ضربه‌ای که علیرضا رمضانی (کجاست؟) برابر رشید مظاهری از دست داد، دست استقلال را از جام کوتاه کرد.

11/ استقلال یک- خونه به خونه صفر

 یک ارسال از خسرو حیدری و ضربه استادانه مامه تیام در دقیقه 35؛ تیم شفر این بار در خرمشهر به جام رسید تا آخرین قهرمانی آبی‌ها در رقابت‌های حذفی رقم بخورد.

12/ استقلال 2- تراکتور 3

 در روز عجیب و غریب حسین حسینی، تراکتور در همان نیمه اول 3 بار به دروازه استقلال رسید. تیم مجیدی در نیمه دوم با گلهای دقیقه 50 مهدی قایدی و دقیقه 79 ارسلان مطهری به بازی برگشت ولی تیر دروازه و آن نجات استثایی میثم تیموری، اجازه فتح جام را در مشهد نداد.

13/ استقلال صفر (2)- فولاد صفر (4)

 در روز محرومیت حسین حسینی، رشید مظاهری درون دروازه ایستاد. بازی بدون اتفاقات زیادی به پنالتی کشید. مظاهری موفق به مهار هیچ ضربه‌ای نشد درحالیکه پنالتی فرشید اسماعیلی و داریوش شجاعیان خراب شد. و این یعنی با وجود گل شدن ضربات وریا غفوری و مهدی مهدی‌پور، بازهم خبری از جام نیست.

 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی