گزارش‌روز؛ آنالیز بازی کریستین اریکسن؛ جذب او چه سودی برای منچستری‌ها دارد؟

گزارش‌روز؛ آنالیز بازی کریستین اریکسن؛ جذب او چه سودی برای منچستری‌ها دارد؟

پایگاه خبری فوتبالی - منچستر یونایتد هنوز در پوشش نقاط ضعف اساسی ناکام بوده است اما در همین حین بازیکنی جذب شد که کمتر کسی به آن فکر می‌کرد. در این مقاله به بررسی توانایی‌ها و جایگاه کریستین اریکسن در منچستر یونایتد خواهیم پرداخت.

به گزارش فوتبالی و به نقل از نشریه اتلتیک چاپ انگلستان، دومین خرید منچستر یونایتد در تابستان ۲۰۲۲ هافبک نام‌آشنای دانمارکی یعنی کریستین اریکسن بود. این بازیکن ۳۰ ساله حالا ۱۳ ماه پس از سکته قلبی (که تصور می‌شد پایان دوران فوتبالی او باشد) در یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های دنیا بازی خواهد کرد. اریکسن در تیم اودنسه دانمارک بود که توجه باشگاه آژاکس را به خود جلب کرد. اول در تیم زیر ۱۹ سال آژاکس و خیلی زود برای تیم بزرگسالان به میدان رفت. بله این بازیکن نیز مانند سایر گزینه‌های اریک تن‌هاگ، سابقه بازی در لیگ هلند و باشگاه آژاکس را در کارنامه دارد. پس از آژاکس، پنج فصل را در تاتنهام سپری کرد و به اینتر منتقل شد تا همراه این تیم به مهم‌ترین جام قهرمانی ایتالیا دست پیدا کند.

در یورو ۲۰۲۰ بود که حادثه قلبی او و البته قوانین سری آ باعث شد نتواند در لیگ این کشور بازی کند. او در نیم‌‌فصل به برنتفورد پیوست و نشان داد که هم‌چنان یک بازیکن سطح بالاست. برنتفورد از ۱۰ بازی‌ای که اریکسن را از ابتدا در ترکیب داشت، ۷ برد به دست آورد و خود را با رساندن به رده سیزدهم از خطر سقوط نجات داد. حالا منچستر یونایتد در انتقالی آزاد او را به خدمت گرفته و فاکتور خلاقیت را در تیم خود افزایش داده است. تفاوت نسبت به فصل گذشته این است که در یونایتد نسبت به برنتفورد سطح انتظارات بسیار بالاتر است.

تصویر ۱- آمار برنتفورد در حضور کریستین اریکسن و بدون حضور او

کریستین اریکسن در تاتنهام در چینش 1-2-3-4 نقش هافبک تهاجمی را ایفا می‌کرد. مسئولیت او به جلو کشاندن تیم، ارسال پاس‌های طولی و قرار دادن هری کین در موقعیت مناسب گلزنی بود. در حال حاضر، برونو فرناندز در منچستر یونایتد در این پست بازی می‌کند و می‌درخشد. تصویر زیر لمس توپ‌های اریکسن در آخرین فصل حضورش در تاتنهام را نشان می‌دهد.

تصویر ۲- لمس توپ‌های کریستین اریکسن در دوران حضورش در تاتنهام

در سیستم 2-5-3 کونته، نقش اریکسن در خط هافبک توسعه پیدا کرد و از او علاوه بر یک هافبک تهاجمی به عنوان یک هافبک میانی هم استفاده می‌شد. در برنتفورد هم تمایل به چپ ایفای نقش می‌کرد. او بیشتر از گذشته از نیمه زمین خودی توپ می‌گرفت تا بازی را از عمق دیکته کند و با ارسال پاس‌های مورب، دفاع حریف را باز کند. بیشترین لمس توپ در بین بازیکنان برنتفورد توسط اریکسن ثبت شد و اگرچه در نیمه فصل به این تیم پیوست اما در بین تمام بازیکنان لیگ برتر رتبه چهارمی از نظر خلق موقعیت را به دست آورد. البته در این راه حمایت ژانلت و نورگارد را در خط هافبک داشت.

تصویر ۳- لمس توپ‌های کریستین اریکسن در برنتفورد

اریکسن یک پلی‌میکر و بازیکنی باهوش و خلاق است. نگاهی به آمار منچستر یونایتد در فصل 2021/22 نشان می‌دهد که ایجاد موقعیت تیم در مقایسه با سایر تیم‌ها کمتر شده است. هم‌چنین پاس‌های progressive وضعیت جالبی ندارد و این یک نقص در تیم است. با افزایش سن خوان ماتا و خروج از اولدترافورد، وجود بازیکنی با توانایی‌های اریکسن یک الزام است. پاس‌ها و خلق موقعیت اریکسن در صورتی که وینگرها (سانچو، رشفورد، الانگا) سر حال باشند و از سرعت و قدرت فریب‌کاری خود استفاده کنند، سلاحی قوی در برابر مدافعین حریف خواهد بود.

تصویر ۴- آمارهای تیمی منچستریونایتد در فصل ۲۰۲۱/۲۰۲۲

خبر خوب برای یونایتد این است که کریستین اریکسن در ارسال ضربات ایستگاهی تبحر دارد. یکی از مشکلات یونایتد در فصل گذشته به وضوح گلزنی از روی ضربات ایستگاهی بود (برتنفورد در این زمینه در رده هفتم و یونایتد در رده هفدهم قرار داشت). اریکسن در این زمینه از نظر پاس گل مورد انتظار در 90 دقیقه، بالاترین میانگین را دارد. به عبارت دیگر او بیشترین میانگین xA از روی ضربات ایستگاهی در هر بازی را داشته است.

تصویر ۵- بیشترین پاس مورد انتظار (xA) از روی ضربات ایستگاهی در هر 90 دقیقه

اریک تن‌هاگ به احتمال فراوان همان سیستم معروف 1-2-3-4 منچستر یونایتد را ادامه خواهد داد و سوال این است که جایگاه کریستین اریکسن در این ترکیب چیست؟ احتمالا حضور برونو فرناندز در پست شماره 10 تثبیت شده است. حضور هم‌زمان او و اریکسن، نظم دفاعی حاکم بر تیم را بهم می‌زند و این مسئله در مقابل اکثر تیم‌های لیگ برتر مشکل‌ساز خواهد شد. این مسئله ما را یاد زوج برونو-پوگبا در فصل گذشته می‌اندازد که هیچ هافبک دفاعی قدرتمندی برای حمایت از آن‌ها وجود نداشت (نه اسکات و نه فرد) و نتیجه آن، بهم ریختگی عجیب خط دفاع بود. با توجه به اصرار تن‌هاگ به خرید فرنکی دی‌یونگ، احتمالا این فصل هم خبری از یک هافبک دفاعی تخریبی نیست.

نتیجه این‌که قرار نیست در دقایق زیادی برونو و اریکسن را هم‌زمان در خط هافبک ببینیم اما اریکسن می‌تواند بار روی دوش برونو را کم کند و یک جایگزین مطمئن برای او باشد. برونو طی دو سال و نیم گذشته ۱۲۵ بار برای منچستر یونایتد به میدان رفته است که نشان‌دهنده وابستگی تیم به این بازیکن و البته فشار زیاد روی بازیکن است.

بازی‌های به فاصله دو یا سه روز به وضوح کیفیت یک بازیکن را کاهش می‌دهد و یکی از دلایلی که برونو در فصل گذشته نتوانست درخشش خود را حفظ کند حضور بدون وقفه و خستگی زیاد ناشی از بازی‌های باشگاهی و ملی بود. البته که دونی فن‌ده‌بیک هم حضور دارد و به گفته خود تن‌هاگ بازیکنی است که بهتر است به محوطه جریمه نزدیک‌تر باشد و مشخص نیست در نهایت تن‌هاگ چگونه باید تعادل میان خط هافبک را برقرار کند. حتی اگر جذب دی‌یونگ را هم تمام شده بدانیم، برای اریک تن‌هاگ هم همانند دو سرمربی قبلی، چینش خط هافبک یک چالش خواهد بود.

تصویر ۶- آمار دوران بازیگری کریستین اریکسن

استراتژی جذب بازیکن در منچستر یونایتد طی چند سال گذشته متناقض بوده است. در حال حاضر مدیریت یونایتد گوش به فرمان اریک تن‌هاگ است و او روی به بازیکنانی آورده که شیوه بازی در لیگ هلند را آموزش دیده‌اند. چند روز پیش بود که پس از انجام تست‌های پزشکی دقیق، کریستین اریکسن رسما به منچستر یونایتد ملحق شد و او احتمالا به دلیل رایگان بودن، حقوق بالایی دریافت خواهد کرد. هر چند که هیچ فشاری روی اریکسن برای تصمیم‌گیری وجود نداشت و انتخاب او بر اساس چیزی فراتر از فوتبال بود.

با توجه به بازگشت فن‌ده‌بیک به ترکیب تیم، تردیدهایی قابل درک در مورد نیاز تیم به اریکسن وجود دارد اما این بازیکن باتجربه می‌تواند برای افزایش عمق ترکیب و بازگرداندن مجدد خلاقیت به تیم کمک کند. هم‌چنین با توجه به حضور تیم در لیگ اروپا و انجام بازی در روزهای پنجشنبه، استفاده چرخشی از بازیکنان بسیار کارآمد خواهد بود و البته این مسأله‌ای که سرمربی باید آن را مدیریت کند تا در آینده شاهد نارضایتی و حاشیه از جانب برونو، اریکسن یا فن‌ده‌بیک نباشیم.

9404