گزارش‌روز؛ وقفه فیفادی و فرصتی برای رفع ضعف‌های منچستر توسط رانگنیک

گزارش‌روز؛ وقفه فیفادی و فرصتی برای رفع ضعف‌های منچستر توسط رانگنیک

پایگاه خبری فوتبالی - یک ماه و نیم از اولین حضور رالف رانگنیک روی نیمکت منچستر یونایتد می‌ گذرد و او در این مدت توانسته است بر مشکلاتی غلبه کند اما هنوز کارهای بزرگی برای انجام دادن دارد که در این قسمت برخی آن ها را بررسی می‌ کنیم.

به گزارش فوتبالی، منچستر یونایتد پس از مایکل کریک ۱۰ بازی زیر نظر رالف رانگنیک به میدان رفته که حاصل آن ۶ برد، ۳ تساوی و ۱ شکست بوده است. اوضاع به نظر خوب می‌ رسد اما رانگنیک روزهای سختی را سپری کرد. او که عنوان 'پدرخواننده گگن پرسینگ' را یدک می‌ کشد، خیلی زود متوجه شد که بازیکنانش توان بدنی اجرای چنین سبکی را ندارند. تنها پس سه از بازی، جولان کرونا نظم تیم و تمرینات را بهم زد و سرمربی زمانی دو هفته‌ ای را از دست داد. در حالی که امید به بهبود اوضاع وجود داشت، به ناگهان بازیکنان ناراضی دست به اعتراض زدند و جو رختکن متشنج شد. اگر چه احتمالاً رسانه‌ ها در این مورد اغراق کردند اما از این که تعداد زیادی از بازیکنان از سبک بازی و میزان دقایق حضور خود در تیم ناراضی هستند، شکی نیست.

نتایج رالف رانگنیک در ده بازی ابتدایی خود در منچستر یونایتد:

البته رانگنیک توانست بر این مشکل غلبه کند و کسب چند برد (هر چند همراه با شانس یا برتری شکننده) اوضاع را بهبود بخشید. صدور اجازه خروج برای مارسیال، فن‌ ده‌ بیک و لینگارد نیز با کاهش فشار روانی روی باشگاه همراه شد. بازیکنان رانگنیک حالا مدتی را در تعطیلات بودند و باشگاه خلوت بود اما مرد آلمانی کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. مدیر و سرمربی با تجربه منچستر یونایتد حالا می‌ داند که اوضاع از آن چه که تصور می‌ کرده، دشوارتر است. وقفه فیفادی معمولاً باعث ایجاد اختلال در برنامه سرمربی تیم‌ های باشگاهی می‌ شود؛ با این حال برای رانگنیک فرصتی پیش آمده تا به مرور مشکلات و جستجوی راه‌ حل آن ها بپردازد.

تعیین تکلیف بازیکنان ذخیره و مازاد:

در فصل جاری به راحتی می‌ توان گفت که منچستر یونایتد ترکیب بزرگی در اختیار دارد. با تمام انتقادات از برخی بازیکنان، عدم تعادل بین آن ها و نداشتن خط هافبک قدرتمند، باز هم دست سرمربی برای انتخاب باز است. متاسفانه رانگنیک هم راه سولشر را دنبال کرده و از تمام ترکیب استفاده نمی‌ کند. تیم اوله در اواخر فصل گذشته خستگی را کاملاً احساس می‌ کرد و حتی می‌ توان از دست رفتن جام لیگ اروپا را نیز به این موضوع مرتبط دانست. حالا رانگنیک هم حتی از سه تعویض خود نیز بهره نمی‌ برد و این کار تأثیر منفی برای روحیه بازیکنان ذخیره و توان بدنی بازیکنان ثابت خواهد داشت. شاید این انتخاب‌ ها به دلیل عدم شناخت کافی از همه بازیکنان باشد اما به هر حال فصل طولانی و بازی‌ ها فشرده است و خطر کرونا در یک قدمی همه تیم‌ ها قرار دارد.

مسئله دیگر در مورد بازیکنان، مشخص کردن آینده برخی از آن ها است. به نظر می‌ رسد جسی لینگارد رابطه خوبی با باشگاه ندارد و در مورد پل پوگبا مذاکرات نتیجه نداده است. این دو احتمالاً در پایان فصل به عنوان بازیکن آزاد جدا خواهند شد. دونی فن‌ ده‌ بیک و آنتونی مارسیال نیز از شرایط خود راضی نیستند اما خروج قرضی آن ها فعلاً خیال رانگنیک را راحت کرده و انتخاب با سرمربی دائمی تیم خواهد بود. دین هندرسون و اریک بایی از دقایق بازی خود راضی نیستند و حتی با ورود سرمربی جدید هم احتمال فروش آن ها و جذب بازیکن جانشین محتمل است. خروج ماتا، کاوانی و ماتیچ نیز به دلیل سن بالا محتمل به نظر می رسد. اگر چه این تغییرات در ژانویه اتفاق نخواهد افتاد اما به هر حال سرمربی و مدیران باشگاه باید در خصوص آینده باشگاه جلساتی برگزار و موضوع خود را مشخص کنند.

سردرگمی در خط حمله:

با تعویض سرمربی، مدافعان سرشناس یونایتد که به بازیکنانی مبتدی تبدیل شده بودند، وضعیت بهتری پیدا کردند. رانگیک بارها در نشست خبری خود اعلام کرد که قصد دارد تعادل بیشتری بین تیم برقرار کند و دفاع را برای حمله فدا نکند. حالا کیفیت خط دفاعی بهتر از گذشته است اما ظاهراً هنوز مهاجمان وظایف خود را نمی دانند. سانچو پس از یک پیشرفت نسبی نیمکت‌ نشین گرینوودی شد که مانند دو فصل گذشته مؤثر نیست و حالا متهم به خشونت شده و از دسترس خارج شده است. نقش مهاجم هدف نیز در تیم رانگنیک کاملاً قابل انتقاد است؛ چه کاوانی و چه کریستیانو هیچ کدام تهدید جدی برای حریفان نیستند.

رونالدو در 7 بازی زیر نظر رانگنیک تنها 2 گل به ثمر رسانده است. او معمولاً از دروازه دور است و باید برای بازی‌سازی تا یک سوم میانی به عقب برگردد. سانترها در شرایط درستی به یکی از بهترین سرزنان دنیا نمی رسد. بسیار پیش می آید که کریستیانو باید با یک لمس توپ پاس هایی را برای فرار وینگرها به آن ها برساند و این در حالی است که خود او باید نزدیک ترین بازیکن به دروازه حریف باشد.

یک و دوهای بی ثمر نیز از دیگر وظایف مهاجم هدف تیم رانگنیک است. میانگین گل مورد انتظار بدون پنالتی (NPxG) و میانگین پاس گل مورد انتظار (xA) برای کریس از زمان ورود رانگنیک کاهش یافته است. مجموع این دو پارامتر از مقدار 0.75 به 0.5 در زمان سرمربی جدید رسیده است. رانگنیک باید تاکتیک های بهتری در خط حمله خود به کار گیرد و استفاده بهتری از رونالدو و کاوانی داشته باشد.

از دیگر ضعف های تیم در فاز هجومی، بی برنامگی هنگام رسیدن به پشت محوطه جریمه حریف است. بازیکنان یونایتد در آخرین بازی خود برابر وستهم 18 شوت روانه دروازه حریف کردند که تنها 3 شوت آن در چارچوب بود. در تصویر زیر می بینید که الکس تلس گرینوود را به عنوان وینگر چپ نادیده می گیرد و شوتی را می زند که xG آن برابر 0.03 است. این آمار بدان معنا است که از هر 100 شوت در چنین شرایطی، تنها 3 مورد آن به گل تبدیل می شود.

در موردی مشابه، برونو فرناندز به جای رساندن توپ به رشفورد یا کریستیانو، با خودخواهی اقدام به شوتزنی می کند. ده دقیقه قبل از آن نیز برونو با یک ضربه بی هدف توپ را به آسمان می کوبد. مجموع xG این دو شوت تنها 0.08 بود.

همان همیشگی؛ مشکل ضربات ایستگاهی:

رالف رانگنیک در گذشته در یک مصاحبه اعلام کرد که سی درصد از گل ها از روی ضربات ایستگاهی به ثمر می رسد و تیم ها باید درصد بیشتری از تمرینات را به این بخش اختصاص دهند. یونایتد تنها تیم لیگ برتری است که هنوز از روی کرنرها گلی به ثمر نرسانده است. البته از زمان ورود رانگنیک، یونایتد گلی هم از روی ضربات کرنر دریافت نکرده اما به راحتی می توان گفت که استخدام اریک رمزی یک کار اشتباه بوده است و او حالا به عنوان یک مربی برای کارهای عمومی در تمرینات مشغول است. اغراق آمیز نیست اگر بگوییم کرنرهای منچستر یونایتد بیشتر از این که برای دروازه حریف یک تهدید باشد، برای خودشان دردسر درست می کند؛ چرا که بارها از برگشت این کرنرها ضد حمله خورده اند. سانترهای نه چندان دقیق فرناندز و شاو، جاگیری نامناسب و xG پایین هنگام دریافت توپ، همگی از دلایل عدم گل زدن از روی ضربات کرنر است.

حفظ نتیجه:

تساوی برابر استون ویلا یک نمونه بارز از ضعف تیم در حفظ نتیجه است. در حالی که منچستر یونایتد بازی را طوفانی آغاز کرد و در نیمه دوم اختلاف را به دو گل افزایش داد اما در نهایت بازی در پنج دقیقه به تساوی کشیده شد. یونایتد در این بازی ۳۰ دقیقه بر بازی سوار بود و ۶۰ دقیقه بعدی از حریف ضعیف تر ظاهر شد. اصرار بیجای بازیکنان به بازی مستقیم و عدم توانایی در کنترل توپ چیزی است که رانگنیک باید از این بازی درس بگیرد.

نتیجه گیری:

در طول یک ماه و نیم حضور سرمربی جدید روی نیمکت منچستر یونایتد، انواع و اقسام مشکلات (از حواشی بازیکنان گرفته تا کرونا) پدیدار شده است. رالف رانگنیک با نتایج قابل قبولی توانست این برهه را پشت سر بگذارد. با این حال سرمربی آلمانی هنوز هم چالش هایی را پیش روی خود می بیند. او باید بتواند سریع تر ضعف های تیم را برطرف کند چرا که بازی های بزرگ و تقویمی سخت تر در راه است.

9404