سوژه روز؛ مرور بازیهای حساس پرسپولیس و تراکتور

سوژه روز؛ مرور بازیهای حساس پرسپولیس و تراکتور

پایگاه خبری فوتبالی- مصاف تیم های پرسپولیس و تراکتور همواره از حساسیت بالایی برخوردار بوده است.

به گزارش فوتبالی، دیدار امشب و تراکتور یکی از حساس‌ترین بازیهای هفته بیست و نهم است چرا که می‌تواند تکلیف قهرمان لیگ را مشخص کند و اگر پرسپولیس برنده بازی باشد و سپاهان در دربی اصفهان امتیاز از دست بدهد، شاگردان یحیی گل‌محمدی در فاصله یک هفته مانده به پایان لیگ قهرمانی‌شان را جشن خواهند گرفت.

آنطرف میدان هم تراکتور برای ماندن در رده چهارم جدول به مصاف پرسپولیس می‌رود تا در صورت پیروزی در این بازی، هم انتقام شکست مقابل پرسپولیس در سوپرجام را از این تیم بگیرد هم تا حد زیادی جایگاه چهارمی‌اش در جدول را قطعی کند و در صورت قهرمانی یکی از دو تیم استقلال یا سپاهان در جام حذفی، این تیم سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده را به دست آورد.

تراکتور بعد از آمدن فیروز کریمی شرایط خوبی پیدا کرده و قطعا حریف آسانی برای یحیی و تیمش نخواهد بود و این امکان وجود دارد که مدافع عنوان قهرمانی لیگ و شانس اصلی قهرمانی لیگ بیستم را به دردسر بیندازد.

با این مقدمه نسبتا طولانی سراغ برخی از بازیهای حساس دو تیم در سالهای اخیر رفته‌ایم:

دور برگشت لیگ سیزدهم: آذر ماه 92

یکی از حساس‌ترین بازی پرسپولیس و تراکتور دیدار برگشت آنها در لیگ سیزدهم بود، تقابل پرسپولیسی‌های سابق که در تراکتور حضور داشتند با علی دایی و تیم پرمهره‌اش باعث شد تا آن بازی از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

علی کریمی،جواد کاظمیان، محمد نصرتی و فرشاد احمدزاده با پیراهن تراکتور مقابل پرسپولیس قرار گرفتند. 

این بازی که در حضور بیش از 50 هزار تماشاگر برگزار شد با نتیجه یک بر صفر به سود تراکتورسازی به پایان رسید تا این تیم به ‌طور موقت صدرنشین لیگ برتر شود.

تنها گل آن بازی را کریم انصاری‌فرد در دقیقه 41 به ثمر رساند. دیداری که بی حاشیه نبود و در پایان آن بازی شاهد درگیری علی کریمی و بازیکنان پرسپولیس از جمله سیدجلال حسینی و محسن بنگر بودیم که تا رختکن دو تیم ادامه داشت. به همه اینها باید کنفرانس طوفانی علی دایی را هم باید اضافه کرد که به شدت از جو ورزشگاه یادگار امام تبریز شاکی بود.

دور رفت لیگ هجدهم:4 آذر ماه 97

پرسپولیس در شرایطی که دو بازیکن خود را به دلیل مصدومیت شدید در نیمه دوم از زمین خارج کرد، با مهمانش به تساوی بدون گل رسید. یکی از شاگردان برانکو که در آن بازی مصدوم شد، کمال کامیابی‌نیا بود که تا زمان حضورش در میدان نمایش بسیار خوبی در ترکیب تیمش داشت و برنده جنگهای میانه میدان با هافبک‌های تراکتور بود.

محسن فروزان دروازه‌بان وقت تراکتور که به شدت تحت فشار هواداران پرسپولیس قرار داشت، یکی از جدی‌ترین موقعیت‌های این بازی – که زیر باران برگزار شد - را مهار کرد تا یکی از عوامل بدون گل شدن بازی لقب گیرد. 

تراکتوری‌ها در دقیقه 59 آن بازی روی ارسال مسعود شجاعی درون محوطه شش قدم و ضربه سر احسان حاج‌صفی موفق به گلزنی شدند که تیم داوری مسابقه، آن گل را به نشانه آفساید قبول نکرد. اتفاقی که باعث اعتراض شدید بازیکنان تراکتور شد و آنها معتقد بودند که گل سالم آنها به اشتباه مردود اعلام شده است. 

دور برگشت لیگ هجدهم: 11 اردیبهشت 98

پرسپولیس و تراکتور در حالی به مصاف هم رفتند که حاشیه های زیادی پیش از این مسابقه در رابطه با حضور هواداران پرسپولیس در ورزشگاه به وجود آمده و هواداران دو تیم شمشیر را از رو برای هم بسته بودند . کار به جایی رسید  که حتی یک هوادار پرسپولیس هم در ورزشگاه حضور نداشت و قسمتی که مربوط به جایگاه هواداران این تیم بود تا پایان بازی خالی بود.

بازی را پرسپولیس هجومی شروع کرد و با گل کمال کامیابی‌نیا پیش افتاد. تراکتوری ها که لیکنز بلژیکی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود داشتند نمی‌خواستند در حضور تماشاگران‌شان نتیجه را به پرسپولیس واگذار کنند و نتیجه حملاتشان را در نیمه دوم گرفتند و در دقیقه 79 روی پرتاب اوت حاج‌صفی و شوت اسماعیلی‌فر بازی را به تساوی کشاندند تا بازی با همین نتیجه به پایان برسد و تراکتور در کورس کسب سهمیه آسیایی باقی بماند. البته این نتیجه باعث شد که تراکتور شانس قهرمانی در لیگ را از دست بدهد و آنطرف میدان، پرسپولیس با امید بیشتری به سمت کسب قهرمانی سومش قهرمانی متوالی‌اش رفت.

دور رفت لیگ نوزدهم: هشتم شهریور 98

پرسپولیس در هفته دوم لیگ نوزدهم بعد از مدت‌ها در تبریز از حریفش شکست خورد. تراکتور تا قبل از آن مسابقه، از سال ۱۳۹۳ موفق نشده بود پرسپولیس را در تبریز یا تهران شکست دهد و این برد طلسم نبردن‌های تراکتور را از بین برد. 

تیم گابریل کالدرون که با پیراهن سفید مقابل میزبانش قرار گرفته بود، نمایش خوبی در آن بازی نداشت و به نظر می‌رسید هیچ برنامه خاصی برای ایجاد موقعیت روی دروازه حریف ندارد و و پاس‌های اشتباه و سردرگمی هافبک‌های این تیم باعث شد تا آنها تنها با سود بردن از ضربات ایستگاهی حریف را در چند مرحله به دردسر بیندازند.

در وقت های تلف شده نیمه اول، ارسال کرنر بلند از سوی دژاگه برای حاج صفی و ناکامی بازیکنان پرسپولیس در توپ گیری از این بازیکن، باعث شد که بازیکن سرشناس تراکتور در موقعیت گلزنی قرار بگیرد و با یک شوت زمینی تنها گل بازی را به ثمر برساند. 

پرسپولیس که به دنبال جبران شکست در نیمه اول بود، با تعداد نفرات بیشتری به دروازه تراکتور حمله کرد و یکبار هم ضربه بشار رسن به تیر دروازه برخورد کرد اما بخت با کالدرون و تیمش یار نبود و در نهایت شاگردان سرمربی آرژانتینی،تبریز را با شکست به مقصد تهران ترک کردند.

دور برگشت لیگ نوزدهم :6 بهمن 98

پرسپولیس در اولین بازی‌اش با هدایت یحیی گل‌محمدی، تراکتور را با نتیجه 2-0 شکست داد.

این بازی حساس در ورزشگاه آزادی و با حضور پرتعداد تماشاگران پیش از شیوع ویروس کرونا برگزار شد. تراکتور که ساکت الهامی را به عنوان سرمربی روی نیمکت داشت در پایان با دو گل علی علیپور و وحید امیری - که یکی از بهترین بازیکنان زمین بود - بازی را به همکار سابق خود در پدیده واگذار کرد تا جایگاه پرسپولیس با 3 امتیازی که در آن بازی کسب کرد در صدر جدول محکم‌تر شود.

یکی از نکات آن بازی پربرخورد تعداد کارت های زردی بود که اکبریان داور بازی به بازیکنان دو تیم داد و 7 پرسپولیسی در کنار 4 تراکتوری از داور مسابقه کارت زرد گرفتند تا یک رکورد ویژه - یا شاید بهتر باشد بگوییم عجیب - را به ثبت برسانند.

7655