زوایای پنهان رسوایی الردایس؛ آن مرد خاکستری مرموز چه کسی بود؟

زوایای پنهان رسوایی الردایس؛ آن مرد خاکستری مرموز چه کسی بود؟

وبسایت رسمی برنامه نود - سم الردایس سرمربی تیم ملی انگلیس پس از رسوایی اخیر، از سوی اتحادیه فوتبال این کشور برکنار شد. زوایای تاریک این پرونده رسوایی را از لا به لای صفحات گاردین استخراج کرده و تقدیم حضورتان می کنیم.

به گزارش وبسایت نود، پس از طرح اتهامات جدید علیه سم الردایس، نه تنها وی شغل خویش را در تیم ملی از دست داد بلکه اتهامات قدیمی علیه وی بابت فساد در فوتبال نیز دوباره روی کار آمد. برنامه پُر بیننده پانوراما در سپتامبر 2006 چند فقره اتهام را علیه الردایس سرمربی وقت بولتون و پسرش به عنوان مدیر برنامه های وی مطرح کرده بود. پس از آن برنامه، سم الردایس ضمن دروغ نامیدن آن اتهامات، اعلام کرد که تلویزیون BBC را برای همیشه بایکوت می کند. حتی الردایس به دنبال شکایت علیه این رسانه دولتی بود اما به گفته خودش، هزینه های بالای دادرسی و زمان طولانی رسیدگی به پرونده، وی را از طرح شکایت منصرف کرد. حتی سر الکس فرگوسن دوست صمیمی سم الردایس نیز اقدام مشابهی را در بایکوت کردن این رسانه خبری انجام داد که به ویژه، ضربه ای مهلک برای برنامه Match of The Day بود.

اگر چه بعدها مقامات باشگاه بولتون رفع اتهام شدند ولی هرگز هیچ مقام رسمی، کریگ فرزند سم بزرگ را مبری از فساد مالی ندانست. انتقال علی الحبسی، تال بن حییم و بلسینگ کاکو باعث این مناقشات شده بود و حتی این پرونده مشکوک به فساد، مورد پرسش اتحادیه فوتبال انگلیس و سپس فیفا قرار گرفت. حال این پرسش مطرح است که اتحادیه فوتبال با آگاهی از این پرونده الردایس ولو این که اتهام وی اثبات نشد، چگونه از لحاظ اخلاقی (اگر مسئله فنی را نادیده بگیریم) به این مربی اعتماد کرده و سکان هدایت تیم ملی را به وی سپرد؟ به هر حال کسی شک نداشت که الردایس روابط ویژه ای با برخی از ایجنت ها داشته هر چند که خودش، این روابط را در حد خوردن یک شام می دانست!

مارک کرتیس دوست صمیمی الردایس و تاجر گوشی های تلفن همراه، همان شخصی بود که پیشنهاد سفر به شرق آسیا را داد. آشنایی آنها با یکدیگر به گفته الردایس، در انتقال استیو بنکس دروازه بان گیلینگام صورت گرفت. کرتیس یکی از نخستین تجار گوشی های تلفن همراه در اواسط دهه 1990 میلادی بود. الردایس که در آن زمان، نقش مربی خط دفاعی ساندرلند را بر عهده داشت و از شغل خویش ناراضی بود، در ژانویه 1997 با کمک کرتیس به باشگاه ناتس کانتی رفت تا طعم شیرین سرمربیگری را بچشد. علی رغم سقوط به دسته پایین تر، الردایس در ناتس کانتی باقی ماند و مجدداً به همان دسته صعود کرد و سپس هدایت بولتون واندررز را بر عهده گرفت تا سکوی پرش وی در عرصه فوتبال باشد. چند ماه پیش از حضور الردایس در بولتون، کرتیس مدیر برنامه هایش به دلیل پرداخت های غیر قانونی در انتقال جرمین پنانت از گیلینگام به آرسنال، 7500 پوند جریمه نقدی شد. او همواره نقشی مرموز در نقل و انتقال بازیکن ها داشت و بیشتر روی بازیکن هایی کار می کرد که در دسته های پایین تر بازی می کردند. حتی مارک کرتیس طی مصاحبه ای در سال 2005 با گاردین، تلویحاً اعتراف کرد که بیشتر در نقش «کار چاق کن» ظاهر می شود. حتی در جریان اتهامات بیان شده در برنامه پانوراما پیرامون پسر الردایس، پای کرتیس نیز در میان بود.

یک سال بعد، اتحادیه فوتبال به سراغ 6 ایجنت (واسطه) رفته و پرونده آنها را پیرامون نقض قوانین نقل و انتقالات بازیکن و معامله با واسطه های غیر قانونی در لوتون، مورد تحقیق و تفحص قرار داد که یکی از آن 6 نفر، همین مارک کرتیس بود. پس از این وقایع نیز روابط گرم وی با الردایس پابرجا ماند و کرتیس نقش مهمی را در انتقال این مربی به نیوکاسل یونایتد، بلکبرن راورز و وستهم یونایتد ایفا کرد. یکی از اولین اقدامات الردایس، امضای قرارداد با سه بازیکنی بود که توسط کرتیس به باشگاه معرفی شدند از جمله کوین نولان و گای دمل.

توضیح عکس: اسکات مک گراوری (سمت راست)، سم الردایس (وسط)،

شین مالونی (سمت چپ)، مارک کرتیس (نفر پشتی در سمت چپ)

حتی در انتقال 35 میلیون پوندی اندی کارول به لیورپول در سال 2011 نیز رد پایی از مارک کرتیس دیده می شد. شرکت واسطه این انتقال، تحت عنوان « Direct Sports Management» بود که کرتیس را به عنوان مدیر فروش خود معرفی می کرد. کرتیس از اختلاف نظر بین کارول با مدیر برنامه اش یعنی پیتر هریسون استفاده کرده و در نهایت، هریسون را به طرزی مرموز از جریان این انتقال کنار گذاشت. 5 درصد مبلغ آن قرارداد به کرتیس رسید. در انتقال 2 میلیون پوندی راضی جییدی تونسی از بولتون به بیرمنگام نیز، کرتیس توانست مدیر برنامه های جییدی را از جریان معامله حذف کند و حتی شکایت وی از کرتیس به جایی نرسید. کرتیس در دادگاه گفت که مقصر نبوده و خود بازیکن تصمیم به کنار گذاشتن مدیر برنامه هایش گرفته است. به همین دلیل، دادگاه نه تنها کرتیس را مقصر ندانست، بلکه راضی جییدی را مجبور کرد که به مدیر برنامه های سابق خود، خسارت پرداخت کند.

راول موریسون پدیده سابق و سوخته منچستر یونایتد در سال 2013 فاش ساخت که از سوی سم الردایس تحت فشار قرار گرفته تا حتماً مارک کرتیس را به عنوان مدیر برنامه اش معرفی نماید اما موریسون زیر بار نرفت. کوین کیلبین بازیکن سابق تیم ملی ایرلند نیز در کتاب خاطرات خویش، چنین مورد مشابهی را مطرح کرده بود. کیلبین در آن کتاب نوشت که سم الردایس در سال 1996، هنگامی که به تیم اصلی پرستون راه یافته بود، وی را تحت فشار قرار داد تا کرتیس را به عنوان مدیر برنامه اش انتخاب کند. کیلبین فاش ساخت که در صورت امضای قرارداد با کرتیس، باید درصد زیادی از عایدی اش را به وی می داد.

شاید با خواندن مطالب فوق، دیگر شک نداشته باشیم که کرتیس نقشی پر رنگ در برپایی این جلسه ایفا کرده است هر چند که شین مالونی مشاور مالی وی نیز در این جلسه حضور داشت. البته الردایس در مصاحبه با Sky Sports مدعی شد که دلیل حضورش در این جلسه، درخواست اسکات مک گاروِری یکی از ایجنت های قدیمی فوتبال انگلیس بود که رفاقتی 20 تا 30 ساله با وی داشت. جلسه ای که نه تنها به دوران مربیگری الردایس روی نیمکت سه شیرها پس از 67 روز خاتمه داد، بلکه سم الردایس را برای مدتی نامعلوم و شاید برای همیشه، از دنیای مربیگری کنار گذاشت. چه تفاوتی دارد که آن مرد خاکستری مرموز چه کسی باشد؟ سم الردایس؟ مارک کرتیس؟ اسکات مک گاروِری؟

سم الردایس در این جلسه نه تنها راه های دور زدن قوانین اتحادیه را غیر ممکن ندانست، بلکه به روی هاجسون، گری نویل، ویلیام و هری (از خاندان سلطنتی بریتانیا) نیز بد و بیراه گفت. حتی در حین صحبت، نام خانوادگی پدیده منچستر یونایتد را به جای رشفورد (Rashford)، به اشتباه راشفورد (Rushford) خطاب کرد که توسط یکی از حاضرین، مورد اصلاح قرار گرفت. در واقع، دو حالت وجود دارد، یا الردایس تلفظ صحیح نام وی را نمی دانست یا این که قصد تحقیر این بازیکن 18 ساله را داشت.

و اما گرت ساوت گیت، گزینه حاضری اتحادیه فوتبال انگلیس، دوباره انتخاب و برای 4 بازی روی نیمکت سه شیرها خواهد نشست تا تکلیف سرمربی بعدی روشن شود. اگر انتخاب الردایس از ابتدا انتخاب بدی بود، آن گاه انتخاب ساوت گیت به عنوان مربی دائمی، بدون شک انتخاب بدتری است و این تیم به یک مربی کاریزماتیک نیاز دارد. به نظر می رسد که رسوایی الردایس، آغازی باشد برای تحقیق 10 ماهه تلگراف پیرامون فساد در فوتبال انگلیس که اولین ترکش آن به سرمربی تیم ملی اصابت کرد. دومین ترکش نیز گریبان 8 مربی شاغل در لیگ برتر را گرفته و ترکش های بعدی نیز در راه است. کسی چه می داند، شاید کالچو پولی ورژن انگلیسی در راه باشد!

4464