چالش جدید برای استقلال؛ به 4 دفاع عادت کن

چالش جدید برای استقلال؛ به 4 دفاع عادت کن

پایگاه خبری فوتبالی- استقلال که بیشتر نقل وانتقالاتش را در فاز دفاعی انجام داد با مشکل بزرگ در همین بخش مواجه شده است.

به گزارش فوتبالی، استقلال این فصل فعالیت نقل وانتقالاتی‌اش را در فاز دفاعی شروع کرد. کمبود بازیکن در فاز دفاعی جواد نکونام را برای اولین بار در طول دوران مربی‌گری‌اش مجبور کرد که از سیستم سه دفاعه استفاده کند.

 سیستمی که با وجود این که استقلال را به عنوان بهترین خط دفاعی لیگ برساند اما باز هم جواد نکونام در این فصل به نحوی یارگیری کرد تا بتواند به سیستم 4 دفاع محبوبش برگردد. 

خرید سامان فلاح و رامین رضاییان و نگه داشتن مدافعان فصل پیش به غیر از مرادمند (تکلیف این بازیکن و استقلال هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است) ابزار لازم برای بازگشت به این سیستم را در اختیار نکونام قرار داد اما به نظر می‌رسد که استقلال به اندازه سرمربی‌اش آمادگی بازگشت به این سیستم را نداشته است.

 تیمی که در 4 هفته ابتدایی فصل گذشته کلین‌شیت کرده بود در این فصل در 2 بازی 3 گل دریافت کرده است. 

ناهماهنگی بازیکنان، افت سیلوا که پیش از این هم نشان داده در سیستم 4 دفاعی بازیکن خوبی نیست، علاقه بیش از حد رامین رضاییان به نفوذ و گل‌زدن که جای او را خالی نگه می‌داد، کم شدن عرض استقلال در دفاع  و همچنین افت سیدحسین حسینی عواملی است که نشان می‌دهد استقلال تا این‌جای کار نتوانسته با سیستم جدید کنار بیاید.

شاید در ابتدا به نظر برسد که بازگشت به سیستم فصل گذشته بهترین راه برای ترمیم اشتباهات دفاعی استقلال باشد اما با خریدهای جدید نکونام این کار کمی سخت است. بیرون ماندن بازیکنان خریداری شده و یا تغییر پست آنها مشکلاتی است که نکونام را برای بازگشت به سیستم قبلی هم دچار مشکل می‌کند. 

به همین دلیل احتمالا تنها راه فعلی صبر است تا بازیکنان استقلال بتوانند با سیستم 4 دفاع کنار آمده و اوضاع دفاعی را بهتر کنند. 

البته نکته دیگر این است که تصور می‌شد با این سیستم جدید استقلال حداقل در فاز هجومی بهتر شود که این اتفاق هم نیفتاده است. استقلال مانند فصل گذشته 4 گل زده اما 2 گل از روی نقطه پنالتی، یک گل از ضربه ایستگاهی و فقط یک گل در جریان بازی بوده است. 

این مساله نشان می‌دهد که سیستم فعلی هم در زدن گل‌های بیشتر به استقلال کمک نکرده که البته بخشی از آن به کمبود بازیکن در فاز هجومی بازمی‌گردد.

کادر فنی استقلال امیدوار است که با اضافه شدن بازیکنان جدید و هماهنگی با این سیستم مشکلات استقلال کمتر شده و نکونام مجبور به تغییر سیستم نشود. با این حال استقلال تیمی است که در این سال‌ها نشان داده همیشه با سیستم 3 دفاعه می‌تواند موفق‌تر باشد.

4326

عکس از علیرضا عبدی