گزارش ویژه/ از سکوت باشگاه استقلال و هلدینگ تا سکوت نکونام؛ آرامش قبل از توفان؟

گزارش ویژه/ از سکوت باشگاه استقلال و هلدینگ تا سکوت نکونام؛ آرامش قبل از توفان؟

پایگاه خبری فوتبالی- استقلال در لیگ‌ برتر بیست و سوم، گرفتاری‌های خاص خودش را داشت و حالا این گرفتاری‌های مشابه به لیگ برتر بیست و چهارم هم رسیده است.

به گزارش فوتبالی، فصل قبل با درایت وزیر ورزش مستعفی یعنی حمید سجادی، اول در استقلال سرمربی منصوب شد و بعد مدیرعامل جدید برای باشگاه آمد و همین باعث شد تا حاشیه‌های مختلفی به وجود بیاید.

آن زمان گفته می‌شد جواد نکونام مجوز فعالیت ندارد اما در نهایت با تلاش‌های ویژه رفقای دور و نزدیکش سرمربی استقلال شد. این در حالی بود که سرپرست وقت باشگاه استقلال، با سرمربی ایرانی تمام کرده بود. یک سرمربی ایرانی که هواداران استقلال، به دلایل مختلف قبولش نکردند. هر چند خود حجت کریمی دلش می‌خواست سرمربی سابق رئال مادرید که سه چهار سال بود کار نکرده بود را سرمربی استقلال کند اما وزارت ورزش وقت، مجوز نداد تا استقلال سرمربی خارجی استخدام کند. 

از سوی دیگر خبر آمد که بر اساس برخی سفارش‌های یک دوست معروف و نزدیک به حجت کریمی سرپرست وقت باشگاه، سرمربی وقت تیم امید ایران یعنی رضا عنایتی، گزینه سرمربیگری شده است که هواداران استقلال، عنایتی را هم نپذیرفتند. شاید بعدها افراد فوتبالی که کار مجوز نکونام را درست کردند تا سرمربی استقلال شود، مصاحبه کنند و ریز اتفاقات را بیان کنند. اکثر آنها کسانی بودند که در دراز مدت با سرمربی استقلال هم به مشکل خوردند و از او جدا شدند. 

در هر حال نکونام در حالی سرمربی استقلال شد که یادش رفته بود یک باشگاه ورشکسته با تقریبا 1000 میلیارد تومان بدهی و بدون مجوز حرفه‌ای و حذف شده از آسیا و البته شکست خورده در دو دربی پشت سر هم که یکی در لیگ برتر جام را از استقلال گرفت و دیگری در فینال حذفی. یک تیم با شخصیت و ذهنیت خرد شده و البته با قراردادهایی فربه از فصل قبل و حتی فصل قبل‌ترش. شاکله تیم البته چندان عوض نشده بود. به جز محبی و قایدی که رفته بودند و به جای‌شان بلانکو و مهرداد محمدی جذب شد، به جای عارف غلامی هم آرمین سهرابیان و با رفتن سیلوا به دلیل فسخ یکطرفه، ایمان سلیمی

در هر حال قانون سقف قرارداد هم آمده بود و همه این ماجراها و توقعات عجیب نکونام برای جذب بازیکنانی که امکان جذب آن توسط باشگاه میسر نبود، در کنار دیگر حاشیه‌ها، جنگ او و مدیرعامل وقت استقلال را آغاز کرد. او بدون توجه به مفاد قراردادش، هر ماه یکی دو بار با رسانه‌ها علیه مدیریت باشگاه مصاحبه می‌کرد. راهی که کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران پیش گرفته بود و مرتب علیه کفاشیان و تاج حرف می‌زد را مو به مو و حتی بدتر هم اجرا کرد. 

در این میان هواداران استقلال هم با او همراه می شدند و بدون توجه به مسایلی که استقلال درگیر آن بود، پشت او ایستادند و تا زمان برکناری مدیرعامل باشگاه هم طیف وسیعی علیه مدیریت باشگاه شدند. اوج اختلاف‌ها بر سر جذب بازیکنانی مثل منتظر محمد و اوستون اورونوف بود. نکونام محمد را نخواست تا قرضی به رفسنجان برود.

اینکه چرا هافبک عراقی هرگز موردتایید جواد نکونام نبود را هیچ وقت خود نکونام هم اشاره نکرده است. این بازیکن با قراردادی 2 ساله به استقلال آمد. وقتی قرار شد به صورت قرضی راهی مس رفسنجان شود، قراردادش یک سال دیگر تمدید شد. حالا او تا پایان لیگ 25 با استقلال قرارداد دارد درحالیکه گفته می شود اصلا قرار نیست، پیراهن این تیم را بپوشد. 

حالا خبر رسیده منتظر محمد حضور قرضی در باشگاه دیگری را هم نپذیرفته و استقلال تنها یک راه دارد: فروش قطعی او. مس رفسنجان، خواهان اوست ولی با توجه به مشکلاتی که بین دو باشگاه وجود دارد، رفسنجانی‌ها حاضر نیستند مبلغ زیادی برای منتظر محمد پرداخت کنند. استقلال هم درصورت فسخ قرارداد باید رقم 22.5 میلیارد تومان به او بپردازد. هر اتفاقی که بیفتد، استقلال حداقل 10 میلیارد تومان بابت این بازیکن عراقی متضرر شده است.

اورونوف را هم طبق همان ماجرایی که همه می‌دانند سر از پرسپولیس درآورد. در نهایت منتظر محمد در تیم مس رفسنجان درخشید و گل حذف استقلال را از جام حذفی زد و اورونوف هم در پرسپولیس از ارکان قهرمانی این تیم در لیگ برتر شد و یک تنه پرسپولیس را بالا کشید. نکونام در جذب این دو بازیکن، عجیب لج و لج بازی کرد تا به ضرر خودش و حتی استقلال تمام شود. نکونام با علی خطیر همدل نبود و نشد و موفقیت استقلال و خودش را موفقیت باشگاه نمی‌دانست و این دقیقا شیوه کارلوس کی‌روشی در فوتبال ایران بود. کی‌روش هر گاه تیم ملی به جام جهانی صعود می‌کرد، موفقیت را به نام خودش و کادرش و دستیارانش می‌زد و هر گاه در جام ملت‌ها حذف می‌شد، شکست را به فدراسیون فوتبال وقت به ریاست کفاشیان یا تاج نسبت می‌داد. این شیوه نکونام در استقلال بود که پیروزی از آن خودش و بازیکنان و کادر بود و شکست‌ها و ناکامی‌ها سهم مدیرعامل و مدیریت باشگاه! حالا انگار این شیوه همچنان ادامه دارد و البته مالک جدید یعنی هلدینگ خلیج فارس، در زمانی که گفته می‌شد نکونام قرار نبوده سرمربی استقلال بماند، با داشته‌های فنی خودش و نزدیکانش، اقدام به جذب بازیکن کرده است. یک کار کاملا اشتباه که اصلا مورد تایید هیچ کس نیست. 

فصل گذشته مدیریت باشگاه، هر بازیکنی که می‌خواست بگیرد را قبل از نهایی شدن به سرمربی اطلاع می داد که طبق ادعاهای مدیریت سابق باشگاه استقلال، مستندات این درخواست‌ها در کنار مکالمات رد و بدل شده موجود است اما حالا بازیکنان بوسنیایی به دردسرهای بزرگی برای باشگاه استقلال تبدیل شده‌اند. دخالت مدیریت در امور فنی بدون هماهنگی با سرمربی عاملی خواهد شد تا استقلال تاوان مالی زیادی را پرداخت کند. همین حالا، با یک حساب سرانگشتی، آبی‌ها باید مبلغی حدود 80 میلیارد تومان بابت این موضوع بپردازند. این مبلغ بیشتر هم بود ولی نمایش زیلیکیچ در بازی تدارکاتی اردوی ترکیه و وضعیت چشم یامگا، باعث شد او در استقلال ماندنی شده و آبی‌ها مجبور به پرداخت غرامت نشوند؛ بازیکن 100 هزار دلاری فصل قبل که حالا 6 برابر این رقم را از استقلال می‌گیرد! البته اگر یامگا از لیست خارج شود اوضاع بدتر هم می‌شود.

حالا خطر ودران کیوسفسکی هم استقلال را تهدید می‌کند. در زمانی که استقلال، نه سرمربی داشت و نه تکلیف مدیرعامل مشخص بود، یک نفر یا همان آقای ایکس با این دروازه‌بان قرارداد امضا کرده است. دروازه‌بانی با آماری به شدت ضعیف! درحالیکه آبی‌ها، خالدآبادی و سعیدی‌فر را داشتند. چرا هلدینگ وارد این معامله شد در حالیکه می‌دانست مشکل سیدحسین حسینی حل شدنی است؟ نتیجه اما حالا پرداخت رقمی حدود 60 میلیارد تومان است، آن هم اگر کیوسفسکی با استقلال کنار نیاید. دروازه‌بانی که گفته می‌شود قراردادی یک ملیون دلاری برای 2 سال دارد. درحالیکه در دو سال قبلی فوتبالش، 130 هزار دلار گرفته بود! جالب اینکه هلدینگ نه‌تنها هنوز حاضر نشده درخصوص جذب این دروازه‌بان توضیح بدهد که حتی واکنشی به خبر سایت روزنامه خبر ورزشی مبنی بر دخالت فرزند یکی از مدیرانش هم نشان نداده است. 

البته نکونام در این فصل سیاست دوگانه‌ای در پیش گرفته است. او سال گذشته و پیش از شروع فصل، مصاحبه‌های از پیش آماده شده و بدون هماهنگی با باشگاه در کمپ ناصرحجازی و ورزشگاه پاس قوامین انجام می‌داد اما این فصل روزه سکوت گرفته است. دلیلش البته مشخص است. اینکه مدیران باشگاه و هلدینگ او را نگه داشته‌اند در حالیکه طبق گفته فرشید هاشم سمیعی، قرار نبود او سرمربی بماند. البته سکوت نکونام می‌تواند به انتخابات ریاست جمهوری هم مرتبط باشد. او می‌داند که ممکن است پس از انتخاب وزیر جدید نفت، مدیران هلدینگ خلیج فارس تغییر کنند. پس فعلا سکوتش را ادامه می‌دهد تا مدیران جدید بیایند اما همه می‌دانند که او دل خوشی از مدیران هلدینگ و باشگاه هم ندارد. او بازیکنان بوسنیایی را نمی‌خواهد و البته حق هم دارد که این بازیکنان بی کیفیت را که مشخص است چرا جذب شده‌اند، را نخواهد.

مدیران بعدی هلدینگ خلیج فارس در دولت جدید از همین حالا خودشان را آماده پرداخت جریمه‌های فیفا درخصوص پرونده کیوسفسکی کنند. استقلال آبستن اتفاقات و حوادث به نظر می‌رسد و سکوت باشگاه و هلدینگ و نکونام به نوعی آرامش قبل از توفان باشد. باید دید چه خواهد شد!

۵۳۹۰