گزارش فنی/ مقایسه ورودی‌ها با خروجی‌های استقلال؛ شاهکارِ برعکس!

گزارش فنی/ مقایسه ورودی‌ها با خروجی‌های استقلال؛ شاهکارِ برعکس!

پایگاه خبری فوتبالی - اتفاقات عجیبی در استقلال رخ داده و این روند با شکلی که می بینیم، بعید است متوقف شود.

به گزارش فوتبالی، انتصاب‌های عجیب در کنار شایعات فراوان حضور چشمگیر واسطه ها در راس امور نقل و انتقالاتی، باعث شده آبی‌ها روزهای ویژه‌ای را سپری کنند. سکوت عجیب نکونام هم خامه روی این کیک است درحالیکه او در فصل قبل، از هر فرصتی برای نیش و کنایه زدن به مدیریت وقت سود می‌برد و دستیارانش هم چنین رویه‌ای را دنبال می‌کردند.

 استقلالِ فصل قبل، در برخی پستها از نظر نیروی انسانی مشکل داشت و در نیم فصل با حضور سیلوا و ماشاریپوف ترمیم شد. نکونام به حضورمنتظر محمد در پیش فصل و اورونوف در نیم فصل رضایت نداد تا در نهایت منتظر محمد مس رفسنجان را به فینال جام حذفی ببرد و گل حذف استقلال از جام حذفی را بزند و اورونوف هم یک تنه برای پرسپولیس 18 امتیاز بگیرد و جام قهرمانی را به قرمزها هدیه دهد.

 حالا گویا همین روند برای یارگیری همچنان ادامه خواهد داشت و حتی پیش‌بینی می‌شود اوضاع بدتر هم بشود وقتی با گزینه اول (مثلا سعید عزت‌اللهی) مذاکره نمی‌شود، با گزینه دوم (مثلا محمد کریمی) مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد و بنابراین گزینه سوم (مثلا فرشید باقری) در دسترس قرار می‌گیرد.

* میلاد زکی‌پور به جای ابوالفضل جلالی

بازیکنی که فصل قبل یک پاس گل داده به جای بازیکنی که بهترین گلساز فصل بوده با ساختن 10 گل. بازیکنی که فصل قبل گل نزده به جای بازیکنی که فصل قبل گل هم زده. استقلال بابت این جابجایی سود کرد یا متضرر شد؟ با قبول شرایط ویژه جلالی و سرباز شدن او، در همین لیگ برتر گزینه‌های بهتر و بهینه‌تری نسبت به زکی‌پور وجود داشت مثل حسین گودرزی یا ابوالفضل رزاق‌پور. 

زکی‌پور، پیش از این امتحانش را با 4 فصل پوشیدن پیراهن استقلال نشان داده بود. او بعد از ترک آبی‌ها، راهی گل‌گهر و سپس سپاهان شد و روزهای بهتری را سپری کرد ولی نه اینقدر که برگشتنش را توجیهِ فوتبالی کند. گودرزی هم که حالا در تیررس سپاهان است و هرچند دوست دارد به استقلال بیاید، اما ظاهرا باشگاه و کادرفنی تمایلی به حضور او ندارند.

* مهدی تیکدری به جای کوین یامگا

بازیکنی که بین 5 تا 10 بازی هر فصل را به دلیل مصدومیت از دست می‌دهد به جای بازیکنی که اگر از خودی! نمی خورد، فوتبالش تمام نمی شد، قرار است به استقلال بیاید. تیکدری بازیکنی است که نه مدافع راست خوبی است و نه وینگری استاندارد به جای بازیکنی که اگر هیچ توانمندی نداشت، سلطان پنالتی زدن بود. این درست که یامگا به دلیل ضربه حامدی‌فر، بعید است دیگر بتواند فوتبال بازی کند ولی گزینه بهتری نسبت به تیکدری برای پر کردن جای خالی او نبود؟ مثلا حتی مجید عیدی یا چابرادزه و یا حتی مجتبی نجاریان که خود نجاریان در فولاد شاگرد نکونام بوده است. سمت راست استقلال در لیگ بیست و چهارم با حضور تورانیان، فخرالدینی و تیکدری بسیار تماشایی و البته سرشار از موقعیت برای حریفان و در نهایت اتوبان! خواهد بود بخصوص اگر حردانی هم قراردادش تمدید نکند.

* محمدحسین اسلامی به جای مهرداد محمدی

از نظر آماری، این دو نفر تفاوتی ندارند و هرکدام‌شان فصل قبل روی 9 گل تاثیر داشتند: محمدی 8 گل زد و یک پاس گل داد و اسلامی، 5 گل زد و 4 پاس گل داد. از نظر سنی، اسلامی برای آینده استقلال بهتر است و از نظر قیمتی هم احتمالا باید ارزان‌تر باشد (ولی شنیده‌ها می‌گوید که نیست و باید منتظر رونمایی از قرارداد او باشیم). ولی اولا که اسلامی جو استقلال را نمی‌شناسد درحالیکه محمدی یک سال پیراهن آبی به تن داشته است. ثانیا اینکه محمدی در استقلال، آن آمار را ثبت کرده و اسلامی در ذوب‌آهن که برخلاف آبی‌ها، زیاد زیرنظر قرار ندارد.

 بازیکنان زیادی به عنوان ستاره و پدیده راهی استقلال شدند ولی در پیراهن آبی، نتوانستند خودشان را نشان دهند؛ بختیار رحمانی، آرش افشین، حسن بیت‌سعید، محمد بلبلی، علی دشتی و خیلی‌های دیگر. استقلالی ها باید امیدوار باشند که اسلامی مثل آنها نباشد. اسلامی در تیم امید هم بازیکن خوب و با کیفیتی نشان داد و در ذوب آهن فصل گذشته هم عالی عمل کرد اما استقلال کلا جایی است که فرق می کند.

* کیوسفسکی به جای حسین حسینی

سلطان کلین‌شیت لیگ بیست و سوم برود و دروازه‌بانی بیاید که تنها 14 کلین‌شیت در 36 بازی داشته است؟ یک سهمیه بزرگسال استقلال با جذب دروازه‌بان اهل بوسنی، می‌سوزد ولواینکه قیمت او کمتر از گزینه‌های داخلی باشد. خاطرات لیگ چهارم دوباره در حال زنده شدن است: جورج تاپالوویچ به جای وحید طالب‌لو. سوال اصلی این است که استقلال با وجود قرارداد داشتن حسینی، حضور خالدآبادی و برگشتن سعید‌ی‌فر، اصولا به دروازه‌بان جدید آن هم از نوع خارجی نیاز داشت؟ که از 36 بازی، در 23 بازی گل بخورد؟ کدام منطق این را توجیه می کند؟

5390