سپاهان نقطه مقابل استقلال در جام حذفی؛ بهترین و ناکام‌ترین

سپاهان نقطه مقابل استقلال در جام حذفی؛ بهترین و ناکام‌ترین

پایگاه خبری فوتبالی - آخرین بازی فصل فوتبالی ایران، 31 خرداد در ورزشگاه آزادی برگزار شد: فینال جام حذفی. دیداری که با برتری 2 صفر سپاهان برابر مس رفسنجان همراه شد تا اصفهانی‌ها بعد از 9 سال، یک بار دیگر با جام دور افتخار بزنند. 

به گزارش فوتبالی، با این برد و قهرمانی، سپاهان دقیقا در نقطه مقابل استقلال در جام حذفی ایستاد: تیم همیشه برنده فینال‌ها و تیمی که بیشتر از همه در فینال‌ها شکست خورده و دستش به جام نرسیده است.

* سپاهانِ صد درصدی

سپاهان هرگاه یک پای فینال جام حذفی بوده، درنهایت با جام قهرمانی دور افتخار زده است: 5 بار. در تاریخ این بازیها، رکورد سپاهان ویژه‌ترین است. 3 جام قهرمانی ابتدایی سپاهان در بازیهای حذفی، مربوط است به دورانی که برنده و فاتح جام با انجام بازیهای رفت و برگشت تعیین می‌شد. سپاهان در این بازیها، استقلال، پرسپولیس و صبا را درمجموع 2 بازی شکست داد و قهرمان شد. وقتی هم کار تعیین قهرمان به یک بازی کشید، بازهم این سپاهان بود که 2 بار به فینال رسید و با شکست دادن پرسپولیس و مس رفسنجان صاحب جام شد. به جز سپاهان، 4 تیم دیگر هم رکورد صد درصد برد در فینال جام حذفی را دارند: شاهین اهواز، سایپا، فولاد و نساجی. اما این تیمها تنها یک بار راهی بازی پایانی شده‌اند درحالیکه این عدد برای سپاهان، 5 مرتبه است.

* استقلالِ پنجاه درصدی

استقلال در تاریخ جام حذفی صاحب دو عنوان ویژه مثبت و منفی است: پرافتخارترین تیم این بازیها به صورت مشترک با پرسپولیس با کسب 7 عنوان قهرمانی و ناکام‌ترین تیم فینال این بازیها با 7 بار شکست. آبی‌ها 14 بار به فینال جام حذفی رسیده‌اند که 5 بار از تیم دوم یعنی پرسپولیس بیشتر است و 3 برابر حضورهای سپاهان در بازی نهایی هم هست. ولی درست در نصفی از این حضورها، جام روی دستان آبی‌ها بوده و در 7 دوره، آنها شکست خورده و رقص جام را روی دست رقیب تماشا کرده‌اند. در 5 دوره اخیر جام حذفی، استقلال 3 بار یک پای فینال بوده ولی هرگز موفق به فتح جام نشده است: شکست برابر تراکتور در 90 دقیقه، شکست برابر ذوب‌آهن در ضربات پنالتی و شکست برابر پرسپولیس در وقت‌های اضافه. 

اگر بازه زمانی را به 10 دوره آخر جام حذفی تبدیل کنیم، کارنامه استقلال بازهم نشان‌دهنده ناکامی است: 5 حضور در فینال و تنها کسب یک جام (با شفر برابر خونه به خونه). از نظر آماری اما تیمهای ناکام‌تری نسبت به استقلال هم در تاریخ جام حذفی وجود دارد: ملوان که 7 بار به فینال رسیده ولی 3 قهرمانی دارد (ناکامی در 57 درصد بازیهای نهایی)، تراکتور با 2 قهرمانی از 5 حضور در بازی پایانی (از دست دادن 60 درصد بازیهای نهایی) و شاید داماش که هرگز قهرمان جام حذفی نشده درحالیکه 2 بار در فینال حضور داشته است.

5390