درباره گروه تیم ملی؛ فرار از مرگ، به سوی انتقام

درباره گروه تیم ملی؛ فرار از مرگ، به سوی انتقام

پایگاه خبری فوتبالی - قرعه‌کشی راند سوم مرحله مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا انجام شد و تیم ملی با قرار گرفتن در گروه اول، از رویارویی با استرالیا و عربستان در گروه مرگ فرار کرد و به سمت انتقام از قطر بابت نیمه‌نهایی جام ملتهای آسیا رفت. 

به گزارش فوتبالی، به مانند مرحله قبل، ازبکستان در گروه تیم ملی قرار گرفت. گروه مرگ این مرحله با حضور ژاپن، استرالیا، عربستان، بحرین، چین و اندونزی شکل گرفت و در گروه دوم هم، کره جنوبی بین کشورهای عربیِ عراق، اردن، عمان، فلسطین و کویت محاصره شد.

* قطر: 24 مهر در ایران و 15 خرداد در قطر

  قهرمان دو دوره اخیر جام ملتها، رقیب تیم ملی از سید دوم بود. تیمی که در جام ملتهای قبلی، ایران را در نیمه‌نهایی شکست داد و حذف‌ کرد.

  برای پنجمین بار، ایران با قطر در راه رسیدن به جام جهانی، همگروه ده است. در 1998، بازی رفت را در خانه برد ولی در دوحه شکست خورد. در 2006، هر دو بازی رفت و برگشت با برتری ایران به پایان رسید. در 2014، تیم ملی، هم در پیش‌مقدماتی و هم در مقدماتی برابر قطر قرار گرفت و درمجموع 4 بازی، یک برد بیرون از خانه کسب کردی و 3 مساوی. در هر دو بازی مقدماتی جام جهانی 2018 به سود ایران به پایان رسید.

تیم ملی، 6 برد، 3 مساوی و یک باخت برابر قطر در انتخابی جام جهانی دارد. در مجموع، ایران 26 بار برابر قطر در بازیهای مختلف قرار گرفته‌ و چنین کارنامه‌ای دارد: 17 برد، 5 مساوی و 4 باخت.

* ازبکستان: 19 مهر در ازبکستان و 5 فروردین در ایران

  10 برد، 3 مساوی و یک باخت، کارنامه تیم ملی درمجموع بازیهایش برابر ازبکستان است که البته در مرحله قبلی، موفق به شکست دادنش نشده است.

  برای سومین بار در 4 مقدماتی اخیر جام جهانی، ازبکستان در گروه‌ ایران قرار گرفته است. برای رسیدن به برزیل، تیم ملی در تاشکند برنده شد ولی در خانه شکست خورد. برای رسیدن به روسیه، هر دو بازی به سود تیم ملی به پایان رسید. در مرحله قبلی رسیدن به جام جهانی 2026، هر دو بازی‌ ایران برابر ازبکستان بدون برنده تمام شد.

تیم ملی، 3 برد، 2 مساوی و یک باخت برابر ازبک‌ها در مقدماتی جام جهانی دارد.

* امارات: 20 شهریور در امارات و 30 اسفند در ایران

  امارات، رقیبی است که کمتر پیش آمده برای تیم ملی مشکل ایجاد کند. تیمی که البته در جام ملتها تا یک قدمی ایجاد شوک به تیم ملی پیش رفت ولی نتوانست موفق شود.

 تیم ملی، 15 برد، 3 مساوی و یک شکست برابر امارات در تاریخ رویارویی‌هایش دارد. تنها شکست‌ ایران هم مربوط است به یک بازی دوستانه در سال 1997.

  برای چهارمین بار، تیم ملی در مقدماتی جام جهانی باید با امارات دیدار کند. رویارویی اول در پلی‌آف جام جهانی 2002 بود که هر دو بازی با کلین‌شیت به سود ایران به پایان رسید. ایرانبرای رسیدن به جام جهانی 2010 و آفریقای جنوبی، 4 بار با امارات بازی کرد: 2 مساوی و 2 برد. 

در مقدماتی جام جهانی 2022 هم هر دو بازی رفت و برگشت با یک گل به سود ایران به پایان رسید. کارنامه ایران برابر امارات در مرحله مقدماتی جام جهانی بدین شکل است: 6 برد و 2 مساوی.

* قرقیزستان: 15 شهریور در ایران و 29 آبان در قرقیزستان

  گمنام‌ترین رقیب‌مان در این مرحله، تیمی است که از سید پنجم آمد یعنی قرقیزستان. تیم ملی  4 بار با قرقیزستان رودررو شده‌ و هر 4 بازی را هم برده است.

تیم ملی  با قرقیزها در پیش‌مقدماتی جام جهانی 1998 همگروه بود. در خانه‌شان 7 صفر برنده شد (در روزیکه باقری و مجیدی، بریس کردند) و در آزادی، 3 یک شکستش داد.

* کره شمالی: 24 آبان در لائوس یا چین و 20 خرداد در ایران

  رقیبی کهنه‌کار که البته با روزگار خوبش در سالهای اخیر، فاصله دارد. ایران  به کره شمالی هرگز در رویارویی‌هایش نباخته‌ و 15 برد و 7 مساوی دارد.

  برای پنجمین بار در مقدماتی جام جهانی، کره شمالی رقیب تیم ملی است. هر دو بازی مقدماتی جام جهانی 1974 در امجدیه برگزار شد: یک مساوی بدون گل و یک برد 2 یک. در قطر و در مقدماتی جام جهانی 1994 هم با بریس علی دایی، ایران، 1-2 برنده شد. در مقدماتی جام جهانی 2006، هر دو بازی رفت و برگشت به سود ایران به پایان رسید. برای رسیدن به جام جهانی 2010، بازی رفت در تهران، 1-2 به سود ایران به پایان رسید و بازی برگشت، بدون برنده تمام شد. 5 برد و 2 مساوی برابر کره شمالی در مقدماتی جام جهانی، کارنامه ایران جلوی این تیم است.

5390