سقوط همیشگی پیکان با تغییر سرمربی؛ پنچری!

سقوط همیشگی پیکان با تغییر سرمربی؛ پنچری!

پایگاه خبری فوتبالی- پیکان، رکورددار سقوط از لیگ برتر شد. آنها برای پنجمین بار، این رقابتها را به مقصد لیگ یک ترک کردند. تیمی که البته در 3 تا از 4 سقوط قبلی، خیلی زود و بلافاصله به لیگ برتر بازگشت. 

به گزارش فوتبالی، حالا سقوط پنجم پس از 8 فصل زندگی در لیگ برتر رقم خورده و باید دید بسان 3 مرتبه قبلی، خیلی زود رفع و رجوع می‌شود یا مانند اولین سقوط، 5 فصل طول خواهد کشید. در همه سقوط‌های پیکان، ردپای تغییر سرمربی دیده می‌شود. در دو سقوط اول (لیگ‌های 4 و 10)، حراج امتیازات در ابتدای فصل باعث شد پیشرفت حاصل‌شده پس از تغییر سرمربی چاره کار نشود. 

در لیگ‌های 12 و 14 ولی تصمیم عجیب مدیران، عامل سقوط بود؛ پیکان نتایج بدی نمی‌گرفت که نیاز به تغییر سرمربی باشد آنهم با استخدام فیروز کریمی یا صمد مرفاوی که اولی یک برد در 9 بازی کسب کرد و دومی، حتی یک برد هم در 15 بازی به دست نیاورد.

* لیگ 4

فصل با همایون شاهرخی شروع شد. ولی پیکان بعد از 6 هفته، نه گل زد و نه برنده شد تا سرمربی سابق تیم ملی اخراج شود. نفر بعدی، محمد مایلی‌کهن بود که حدود 55 روز یعنی تا پایان نیم‌فصل اول صاحب نیمکت بود. او هم رنگ برد را ندید هرچند بالاخره طلسم را شکست و پیکان در هفته دهم گل زد. در نیمه دوم فصل، فرهاد کاظمی برکنارشده از سپاهان روی نیمکت پیکان نشست. او توانست برد را نوبر کند ولی درنهایت پیکان سقوط کرد. آنها در لیگ دهم به سطح اول فوتبال ایران برگشتند. پیشرفت امتیازی بعد از هر تغییر سرمربی کاملا در عملکرد پیکان، مشهود است.

* لیگ 10

انتخاب پیکان برای شروع فصل، محمد احمدزاده بود. این همکاری بعد از 10 هفته تمام شد. در هفته یازدهم، رضا احدی به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت نشست و باخت. سپس نوبت به حمید علیدوستی رسید که 17 هفته سرمربی بود و نتایج بدی هم نگرفت. اما پیکان تا پایان فصل، سرمربی چهارم را هم معرفی کرد: محمدحسین ضیائی. او 6 بازی هدایت پیکان را برعهده گرفت. برآیند همه این رفت و آمدها، سقوط بود. آنها در لیگ دهم، سقوط کردند و لیگ دوازدهم برگشتند تا فقط یک فصل دور از لیگ برتر باشند. نتایج 10 هفته ابتدایی، کار دست پیکان داد بخصوص با مرور آنچه زیرنظر علیدوستی و ضیائی رقم خورد.

* لیگ 12

  عبدالله ویسی به عنوان سرمربی پیکان در دوازدهمین دوره لیگ برتر معرفی شد. نتایج او اما تعریف خاصی نداشت و معدل امتیازگیری‌اش به یک نرسید. پیکان بعد از پایان هفته بیست و دوم، نامه برکناری ویسی را به دستش داد و نیمکتش را به فیروز کریمی سپرد. با کریمی، اوضاع بهتر نشد، نتایج ضعیف همچنان ادامه داشت و معدل امتیازگیری نصف شد. ماحصل این همکاری 12 هفته‌ای چیزی جز سقوط و لیگ یکی شدن مجدد برای پیکان نبود. آنها در لیگ دوازدهم، سقوط کردند و لیگ چهاردهم برگشتند تا فقط یک فصل دور از لیگ برتر باشند.

* لیگ 14

  در این فصل، یکی از شاهکارهای مدیریتی تاریخ لیگ برتر توسط مسئولان پیکان رقم خورد. آنها بعد از یک نیم‌فصل خوب با منصور ابراهیم‌زاده، ناگهان تصمیم جدیدی گرفتند و مرد اصفهانی را در تعطیلات بین دو نیمه فصل برکنار کردند. جانشین ابراهیم‌زاده، صمد مرفاوی بود که 15 بازی نیم‌فصل دوم را روی نیمکت پیکان سپری کرد و بدون حتی یک برد، درنهایت پای برگه اخراج از لیگ برتر، امضا انداخت. آنها در لیگ چهاردهم، سقوط کردند و لیگ شانزدهم برگشتند تا فقط یک فصل دور از لیگ برتر باشند. پیکان با ابراهیم‌زاده معدلی تقریبا 2 برابر دوران مرفاوی داشت.

* لیگ 23

  فصل با رسول خطیبی شروع شد. نتایج تعریف چندانی نداشت و پیکان فقط صاحب یک برد شد تا اینکه بالاخره در پایان هفته دهم، حکم برکناری این مربی صادر شد. مدیران پیکان رضا عنایتی را جانشین خطیبی کردند. اوضاع کمی بهتر شد ولی دوران تلخ انتهای فصل و زندگی بدون برد در مقطع استراتژیک پایانی لیگ بیست و سوم باعث شد پیکان با شکست برابر استقلال، جلوتر از فولاد و استقلال خوزستان سقوط کرد ولواینکه معدل امتیازگیری‌اش بهتر شده بود.

5390