گزارش آماری/ پریرا و 98 گل در لیگ برتر؛ یک، دو، رکورد!

گزارش آماری/ پریرا و 98 گل در لیگ برتر؛ یک، دو، رکورد!

پایگاه خبری فوتبالی- مس رفسنجان این هفته با یک گل در خانه پیکان برنده شد و با 3 امتیاز کامل، زمین بازی را ترک کرد.

به گزارش فوتبالی، زننده این گل کلیدی، کسی جز لوسیانو پریرا نبود. مهاجم برزیلی حالا بعد از 40 سالگی تصمیم گرفته دست به یک خرق عادت در لیگ برتر بزند: اولین و تنها خارجی این بازیها با زدن 100 گل و البته مسن‌ترین گلزن. او حالا تنها نیاز به 2 گل دیگر دارد تا به اولی برسد و با زدن گل شماره99، دومی را ثبت کرده است.

* مسن‌ترین گلزن تاریخ لیگ برتر

گل لوسیانو پریرا به پیکان وقتی زده شد که او 40 سال و 13 روز داشت. مسن‌ترین گلزن تاریخ لیگ برتر وقتی گل زد، 40 سال و 17 روز داشت. چه کسی؟ سهراب بختیاری‌زاده. او این گل را با پیراهن استقلال خوزستان و در لیگ سیزدهم وارد دروازه صبا کرد. حالا اولین گلی که شیمبای برزیلی بزند، او را به جای بختیاری‌زاده به صدر جدول این فهرست می‌برد: مسن‌ترین گلزن تاریخ لیگ برتر. فهرستی که نام امثال رضا عنایتی و مهدی رجب‌زاده هم در آن دیده می‌شود.

* بهترینی که می‌خواهد صدگله شود

شمیبا وقتی چند فصل قبل با پیراهن فولاد، دروازه مس رفسنجان را باز کرد با عبور از ادینیو تبدیل به گلزن‌ترین خارجی لیگ برتر شد. او این روند را همچنان ادامه داده و حالا تعداد گلهایش را به 98 رسانده است. درحقیقت او برخلاف آنچه منابع و سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف (به احتمال فراوان به نقل از ویکیپدیای فارسی و انگلیسی) نوشته‌اند، 99 گله نیست و یک گل کمتر زده است. 

با این اوصاف، شمیبا برای تبدیل شدن به اولین خارجی لیگ برتر که توانسته 100 گل در این بازیها بزند، به 2 گل دیگر نیاز دارد. رسیدن او به 100 گل یعنی نوشته شدن نام لوسیانو پریرا به عنوان نفر چهارم فهرستی که فقط نام رضا عنایتی، مهدی رجب‌زاده و آرش برهانی در آن دیده می‌شود؛ مردانی با 100 گل و بیشتر در تاریخ لیگ برتر. 

* چند گل در کدام تیم؟

پریرا کارش را با فولاد در لیگ برتر ایران استارت زد. بعد از 2 فصل راهی سپاهان شد و آنجا را هم بعد از 2 فصل ترک کرد. مقصد بعدی تبریز بود و سپس آبادان. او پیراهن گسترش فولاد و صنعت نفت را تنها برای یک فصل به تن کرد. سپس در ابتدای لیگ 18 دوباره به فولاد برگشت. او فصل قبل راهی رفسنجان شد و برای مس بازی کرد. این فصل هم بعد از گذشت چند هفته، دوباره به تیم فصل قبل برگشت. پریرا 58 گل برای فولاد (بهترین گلزن این تیم در تاریخ لیگ برتر)، 15 گل برای سپاهان، 10 گل برای گسترش فولاد، 12 گل برای صنعت نفت و 3 گل برای مس رفسنجان تا اینجای حضورش در لیگ برتر زده است.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی