گزارش آماری/ 10 نکته از جدول نیم‌فصل دوم

گزارش آماری/ 10 نکته از جدول نیم‌فصل دوم

پایگاه خبری فوتبالی -  6 هفته از نیم‌فصل دوم سپری شده و با احتساب 3 بازی عقب‌افتاده (تراکتور با سپاهان در تبریز، سپاهان با ذوب‌آهن در نقش جهان و آلومینیوم با هوادار در اراک)، جدول رده‌بندی این 45 بازی، نکات ویژه و جالبی را در خود دارد.

به گزارش فوتبالی، کوچ ذوب‌آهن از بالای جدول به قعر، حرکت اکیدا صعودی استقلال خوزستان از قعر به میانه جدول، ادامه اسکان استقلال و پرسپولیس در صدر، افت صنعت نفت از حوالی قعر به قعر مطلق، پیشرفت گلزنی پیکان و فولاد و معجزه فوتبالی تمام‌عیار نویدکیا در رفسنجان.

1- فقط 2 تیم هنوز در نیمه دوم فصل شکست نخورده‌اند: استقلال و مس. رفسنجانی‌ها درحالی هنوز رنگ باخت را با محرم نویدکیا در 6 بازی نیم‌فصل دوم ندیده‌اند که در 15 بازی نیمه اول فصل با ساکت الهامی، 8 بار باختند. استقلالِ نکونام هم که کمترین باخت فصل را دارد و اگر اشتباه مرگبار کوپال ناظمی در نیم‌فصل اول نبود، همان یک شکست را هم نداشت.

2- فقط 2 تیم هنوز در نیمه دوم فصل، رنگ برد را ندیده‌اند: ذوب‌آهن و صنعت نفت. درخصوص آبادانی‌ها که این اتفاق، طبیعی است و آنها معمولا در اواخر فصل، به سمت بردن می‌روند تا بقای‌شان قطعی شود ولی اینکه ربیعی و تیمش هنوز رنگ برد را در 5 بازی نیمه دوم فصل ندیده‌اند، عجیب است.

3- 9 گل زده؛ این بهترین آمار گلزنی در نیمه دوم فصل است که به تراکتور تعلق دارد. 

آنها در 5 بازی موفق به ثبت این تعداد گل شده‌اند. 3 تیم دیگر هم در نیم‌فصل دوم 9 گل زده‌اند ولی در 6 بازی شامل پرسپولیس، مس رفسنجان و پیکان. این اتفاق درخصوص پیکان بسیار جالب و عجیب است چراکه آنها در 15 بازی نیمه اول فصل 8 گل زده بودند و حالا در این 6 بازی، یک گل بیشتر یعنی 9 گل.

4- همان همیشگی؛ جدول نیمه دوم فصل تا اینجای کار و پس از برگزاری 6 بازی کماکان استقلال و پرسپولیس را در صدر خودش می‌بیند. استقلال 14 امتیاز دارد و پرسپولیس 13 امتیاز. این تفاوت هم حاصل تساوی بیرون از خانه استقلال برابر ملوان و شکست پرسپولیس در خانه آلومینیوم است که بین سرخابی‌ها، یک امتیاز فاصله انداخته.

5- 2 امتیاز، کمترین امتیازی است که در نیمه دوم فصل توسط تیمی کسب شده و این عنوان به تیمهای بند 2 یعنی ذوب‌آهن و صنعت نفت می‌رسد. تفاوت این دو تیم، تعداد بازی‌شان است. ذوب‌آهن در 5 بازی چنین عملکردی داشته (با احتساب یک بازی عقب‌افتاده خارج از خانه با سپاهان) ولی صنعت نفت در 6 بازی این امتیازات را کسب کرده است.

6- اقتدار دفاعی استقلال در نیمه دوم فصل هم ادامه دارد. تیمِ نکونام در 6 بازی تنها یک بار دروازه‌اش باز شده که برابر ملوان در انزلی بوده است. به همین دلیل، آنها صاحب بهترین خط دفاع نیم‌فصل دوم هستند. رتبه‌های بعدی به پرسپولیس و ملوان با خوردن 3 گل تعلق دارد.

7- استقلال خوزستان را می‌توان ویژه‌ترین مورد جدول نیم‌فصل دوم لقب داد. تیمی که از 6 بازی صاحب 8 امتیاز شده و روی پله هشتم جدول قرار گرفته است. تیم پورموسوی در تمام نیم‌فصل اول هم، همین 8 امتیاز را گرفته بود. تیمی که در 15 هفته ابتدایی یک برد کسب کرد و حالا در 6 بازی، 2 بار با 3 امتیاز کامل زمین را ترک کرده است.

8- گل‌گهر در همین 6 بازی با عملکردش در نیمه اول فصل، برابر شده است.

 تیم اوزونیدیس در 15 بازی نیم‌فصل اول، 2 بار شکست خورد و حالا در این 6 بازی هم، 2 بار زمین را بدون امتیاز و با دست خالی ترک کرده است که هر دو هم بیرون از خانه بوده: ملوان و سپاهان. 

9- افت شمس‌آذر کاملا واضح است. تیمی که با از دست دادن رحمان جعفری و علی‌اصغر اعرابی و نمایش عجیبی که برای سعید دقیقی در رفت و برگشتش رخ داد، کاملا با نیمه اول فصل فرق دارد. آنها در نیمه اول فصل 20 امتیاز گرفتند و 4 بار باختند و حالا 3 شکست در 6 بازی دارند و فقط صاحب 5 امتیاز شده‌اند. 

10- استقلال (32)، سپاهان (31) و پرسپولیس (30) تیمهایی بودند که معدل 2 امتیاز و بیشتر را در نیم‌فصل اول ثبت کردند. و حالا در نیمه دوم فصل هم فعلا سرخابی‌ها به این روند ادامه داده‌اند و سپاهان با بردن هر 2 بازی عقب افتاده‌اش (برابر تراکتور در تبریز و با ذوب‌آهن در نقش جهان) به آنها خواهد پیوست.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی