گزارش ویژه/ درباره انتخاب کمیته داوران برای بازی فردا: مرتکب اشتباه علیه مثلث قهرمانی!

گزارش ویژه/ درباره انتخاب کمیته داوران برای بازی فردا: مرتکب اشتباه علیه مثلث قهرمانی!

پایگاه خبری فوتبالی- هر چند تا وی ای آر نیاید، اشتباهات داوری همچنان در فوتبال ایران وجود خواهد داشت اما در فوتبال ایران، در اکثر اوقات کمیته و دپارتمان داوری، داورانی برای بازیهای مهم و حساس انتخاب می کنند که ذهنیت تیمها نسبت به آنها چندان منفی نباشد.

به گزارش فوتبالی، این یک گزارش تحلیلی از عملکرد داور فردای بازی استقلال – نساجی است که انتخاب این داور کمی تا حدودی باعث تعجب کسانی که پیگیر مسایل داوری هستند، شده است. البته با این گزارش داور بازی عوض نمی شود اما انتخاب خداداد افشاریان و دوستان در کمیته و دپارتمان داوری بیشتر از کمی تا حدودی عجیب و غریب است. بعد از اظهارنظر شگفت‌انگیز آقای رییس که در 3 هفته پایانی تنها یک پنالتی اشتباه داشتیم (که ثابت می‌کند دوستان در کمیته و دپارتمان داوری بخش اعظمی از بازیهای هفته را نمی‌بینند)، انتخاب حسن اکرمی برای بازی نیمه‌نهایی جام حذفی بین نساجی و استقلال، خامه‌ای بود که کیک اشتباهات داوری در این فصل رو به اتمام نیاز داشت؛ داوری که تخصص ویژه ای برای اشتباه کردن در بازیهای 6 امتیازی دارد. او در فصل گذشته هم به پرسپولیس ضربه زد، هم به سپاهان و هم به استقلال! او در واقع علیه مثلثی که در کورس قهرمانی بودند تصمیمات تاثیرگذاری گرفته است.

* داور کم‌اشتباه؟ باور کردنش سخت است

لیگ برتر که به نیمه رسید، ناگهان حیدر سلیمانی به عنوان یکی از لشکر توجیه‌کنندگان در قامت کارشناس داوری، نام حسن اکرمی را به عنوان یکی از دو داور کم‌اشتباه فصل اعلام کرد. آنچه ثابت می‌کرد گروه کارشناسان داوری هم همان مسیری را می‌روند که توسط رفقای کمیته و دپارتمان داوری، آسفالت! شده است. اکرمی هم به خوبی و در همان اولین هفته نیم‌فصل دوم، ثابت کرد حرفهای سلیمانی چقدر اشتباه است. این اشتباهات البته سوای نوع برخورد او در جریان بازی و پرخاش‌هایش به بازیکنان بوده که احتمالا جزوی از امضای او پای دیدارهاست. کارشناسان بی طرف همواره به اکرمی توصیه می کردند که خوددار باشد اما او هر بازی عصبانی تر از بازیهای قبلش می شد.

* کلکسیون گاف‌های مرگبار

حسن اکرمی تنها 8 بازی در فصل قبل سوت زد و به گواه آنچه در این دیدارها رقم خورد، او را می‌توان کلکسیون‌دار اشتباهات داوری معرفی کرد. اکرمی همان داوری است که در جریان بازی هوادار و پرسپولیس در دور برگشت، خطای مسلم روی بازیکن پرسپولیس را نگرفت و همان توپ درنهایت وارد دروازه تیم گل‌محمدی شد و یک شکست به تیم پرسپولیس تحمیل کرد؛ یک اشتباه مرگبار. اکرمی همان داوری است که در جریان بازی برگشت تراکتور و سپاهان در تبریز، از اعلام 2 ضربه پنالتی مسلم به سود سپاهان چشم پوشید تا تیم مورایس بدون امتیاز برگردد و در واقع جام را از دست دهد؛ حالا که فصل تمام شده ارزش آن 3 امتیاز از دست رفته بر اثر اشتباه داوری، بیشتر از همیشه مشخص شده است و سپاهانی ها و به خصوص مدیران و مربیان سپاهان افسوس آن بازی را می خورند.

* اشتباهات مرگبار علیه استقلال

اکرمی اما تنها داوری نیست که علیه پرسپولیس و سپاهان سوت زده باشد. او در قضاوت‌هایش برای استقلال در فصل قبل، علیه تیم ساپینتو چیزی کم نگذاشت. در جریان برد یک صفر دور رفت برابر مس، اکرمی از اعلام خطای پنالتی روی قایدی چشم پوشید هرچند خوش‌شانس بود که همان توپ با ضربه یامگا وارد دروازه شد. اوج اشتباهات اکرمی علیه استقلال اما مربوط است به بازی دور برگشت با سپاهان. او حوالی دقیقه 30، خطای وحشتناک شهریار مغانلو روی حردانی را با تنها یک کارت زرد جریمه کرد درحالیکه تمامی کارشناسان داوری متفق‌القول بر این عقیده بودند که مهاجم سپاهان در این صحنه فقط باید اخراج می‌شد. مغانلو اخراج نشد، در زمین ماند، خطای منجر به گل اول و پنالتی منجر به گل دوم را گرفت و بدین‌سان، یک بازی 6 امتیازی دیگر با اشتباه حسن اکرمی، برنده و بازنده‌اش تغییر کرد و تعیین شد.

باید دید فردا قضاوت اکرمی چطور خواهد بود.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

1470