استقلال و گل‌های بعد از دقیقه 90؛ کابوس برگشته؟

استقلال و گل‌های بعد از دقیقه 90؛ کابوس برگشته؟

پایگاه خبری فوتبالی - استقلال در یک قدمی ورق زدن تاریخ و ثبت اولین فتح صد درصدی 4 هفته ابتدایی تاریخ لیگ برتر بود که دروازه حسینی روی اشتباه او و لشکر مدافعان آبی، باز شد.

به گزارش فوتبالی، صرف نظر از هدر رفتن این 2 امتیاز، آنچه بیشتر هواداران را نگران کرده است، بازگشت کابوس خوردن گل در دقایق پایانی و از دست رفتن برد و مساوی است؛ آنچه استقلال در این یکی، دو فصل اخیر کم با آن دست به گریبان نبوده است. 

در 67 بازی اخیر لیگ برتری استقلال، دروازه آنها 17 بار (بیش از 25 درصد بازی‌ها) با چنین سناریویی یعنی گل در دقایق پایانی باز شده است شامل 7 گل بعد از دقیقه 90.

* دوران مجیدی

برای مجیدی، گل فجر در دقیقه 94 و ثانیه 32 چیز عجیبی نبود و احتمالا نیست. اولین حضور او روی نیمکت استقلال در لیگ هجدهم با گل در یک سوم پایانی بازی همراه بود؛ جایی که دروازه حسینی برابر استقلال خوزستان در 78:36 باز شد. در لیگ نوزدهم هم که مجیدی جانشین استراماچونی شد، چنین اتفاق‌هایی تکراری شده بود: گل دقیقه 79:50 برابر فولاد که منجر به باخت استقلال شد، گل دقیقه 88:19 بشار رسن در دربی برگشت آن فصل که بازی را مساوی کرد و ضربه منجر به گل محمد محبی در بازی با سپاهان در دقیقه 81:29. در دوران مجیدی این اتفاق در لیگ بیستم هم افتاد. او که جانشین فکری شده بود، برابر تراکتور در دقیقه 92:22 دروازه تیمش را باز شده دید و در شکست برابر سپاهان هم دروازه استقلال در 84:38 برای دومین بار با ضربه شهباززاده فرو ریخت. چنین آماری آنهم برای مجیدی که تنها 41 بار روی نیمکت استقلال در لیگ برتر نشسته، هشداردهنده است تا او برای دقایق آخر به فکر چاره باشد؛ مثلا به زمین فرستادن آقاسی یا چشمی برابر فجر و بالا بردن میانگین قدی برابر تیمی که فقط بازی مستقیم می‌کند. 

* دوران فکری

محمود فکری تنها 16 بازی فرصت نشستن روی نیمکت استقلال را پیدا کرد ولی سندروم گل‌های دقایق پایانی، 4 بار گریبان او گرفت یعنی در 25 درصد بازی‌ها. در شکست برابر فولاد، گل دوم و 3 امتیازی فولاد را پریرا در دقیقه 89:38 زد. گل تساوی صنعت نفت با ضربه طیبی در 81:42 وارد دروازه استقلال شد. 

دو گل دیگر اما تاثیری در 3 امتیاز استقلال نداشتند: پنالتی زنده‌روح در دقیقه 77:33 بازی با گل‌گهر و گل عباس‌زاده در 79:36 برابر تراکتور.

* دوران استراماچونی

بنیان این گل‌های دقایق پایانی در زمان مرد ایتالیایی گذاشته شد. استقلال با استراماچونی درنهایت به صدر جدول رسید ولی اگر این کابوس نبود، استقلال 7 امتیاز بیشتر در حسابش داشت. گل 3 امتیازی ماشین‌سازی در 94:40 وارد دروازه حسینی شد. 

گل تساوی فولاد در آزادی در 95:18 زده شد. گل دوم و تساوی بازی با ذوب‌آهن را مطهری در 90:40 زد. گل نورافکن در بازی با سپاهان هم در 94:22 به تور دروازه حسینی رسید. این 4 گل که 7 امتیاز استقلال را از بین برد درحالی وارد دروازه آبی‌ها شد که استراماچونی تنها 13 بار روی نیمکت استقلال نشست.

* دوران خرد جمعی به رهبری وریا!

بعد از وداع استراماچونی و تا زمان رسمی شدن حضور مجیدی، استقلال 3 بازی در لیگ برتر با هدایت خرد جمعی و به رهبری وریا غفوری انجام داد و در 2 بازی، کابوس گل‌های دقایق پایانی رهایش نکرد. برابر پیکان با گل دقیقه 93:52 بود که برتری استقلال با تساوی عوض شد. در برد برابر شاهین اگرچه گل مهمان اثری نداشت ولی دقیقه زده شدنش جالب بود: 87:11.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی                   عکس از باشگاه خبرنگاران