۱۰۰ مربی برتر تاریخ به انتخاب ۴۴۲/ قسمت یازدهم: بازبی و پسرانش

۱۰۰ مربی برتر تاریخ به انتخاب ۴۴۲/ قسمت یازدهم: بازبی و پسرانش

خبرگزاری فوتبالی – مجله ۴۴۲ در جدیدترین شماره خود تصمیم گرفته صد مربی برتر تاریخ را معرفی کند. مربیانی از سر تا سر دنیا با افتخاراتی زیاد که نامشان باعث اعتبار هر تیمی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فوتبالی، در قسمت یازدهم از مجموعه ۱۰۰ مربی برتر تاریخ فوتبال به انتخاب مجله ۴۴۲ به بررسی هلنیو هررا، مت بازبی و آریگو ساچی می‌پردازیم.

۸- هلنیو هررا
او با سیستم دفاعی‌اش در زمان قدیم انقلاب ایجاد کرد. هررا توانست اینتری رویایی بسازد که از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۸ سه بار قهرمان سری‌آ شود و دو بار پشت سر هم جام باشگاه‌های اروپا را فتح کند. او ایده‌های جالبی درباره رژیم داشت و با روانشناسی، ارتباط خوبی با بازیکنانش برقرار می‌کرد. مثلا اجازه می‌داد لوئيس سوارز  (طبق عادت و خرافات) همیشه قبل از بازی یک لیوان شراب کنار زمین بریزد! هررا توانسته بود به همراه بارسلونا و اتلتیکو مادرید در دهه ۵۰ قهرمان لالیگا شود. برخلاف تصور همه، هررا مبدع کاتاناچیو نبود و فقط این سیستم را به تکامل رساند.
۷- مت بازبی
رونی کوپ، درباره او می‌گوید: پس از فاجعه مونیخ او به رختکن آمد و وسط اتاق ایستاد. با چشمان گریان تنها دنبال کسانی می‌گشت که آن‌جا نبودند.
دوران مربیگری بازبی به قبل و بعد از فوریه ۱۹۵۸ تقسیم می‌شود.او ۱۳ سال قبل‌تر به منچستری رفت که از سال ۱۹۱۱ قهرمان لیگ نشده بود و با بها دادن به جوانان، تیمی را تشکیل داد که به پسران بازبی مشهور بودند. پس از فاجعه مونیخ او باز هم به افتخار آفرینی برای یونایتد ادامه داد و برای اولین بار آن‌ها را قهرمان جام باشگاه‌های اروپا کرد.
۶- آریگو ساچی
او یکی از مهم‌ترین مربیان تاریخ است. نه به دلیل افتخارات زیادی که با میلان کسب کرده بلکه به دلیل تاثیری که روی دو مربی بزرگ فعلی یعنی کلوپ و گواردیولا گذاشته است.
ساچی در اواخر دهه هشتاد میلانی رویایی با حضور رایکارد، رود گولیت و فان باستن ساخت و اعتقاد داشت بین نفر آخر تیم و مهاجم نباید بیشتر از ۲۵ متر فاصله باشد و به همین دلیل هم تیم‌های او توانایی خاصی در زمینه آفسایدگیری داشتند و به سرعت هم توپ را به خط حمله می‌رساندند. او در اولین حضورش در سری‌آ قهرمان شد و تیمش فوتبالی به نمایش می‌گذاشت که از زمان حضور رینوس میشل کسی مشابهش را ندیده بود. ساچی حتی می‌توانست به قهرمانی در جام‌جهانی برسد اما باجو پنالتی‌اش را به آسمان زد تا ایتالیا دوم شود. بزرگ‌ترین میراث او زیباتر کردن فوتبال در ایتالیا بود.

1101