۱۰۰ مربی برتر تاریخ به انتخاب ۴۴۲/ قسمت آخر: پادشاهی فرگوسن

۱۰۰ مربی برتر تاریخ به انتخاب ۴۴۲/ قسمت آخر: پادشاهی فرگوسن

خبرگزاری فوتبالی – مجله ۴۴۲ در جدیدترین شماره خود تصمیم گرفته صد مربی برتر تاریخ را معرفی کند. مربیانی از سر تا سر دنیا با افتخاراتی زیاد که نامشان باعث اعتبار هر تیمی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فوتبالی، در قسمت چهاردهم و پایانی از مجموعه ۱۰۰ مربی برتر تاریخ فوتبال به انتخاب مجله ۴۴۲ به بررسی سرالکس فرگوسن می‌پردازیم.

۱- سر الکس فرگوسن
دور از ذهن نبود که مجله فورفورتو رتبه اول بین صد مربی برتر تاریخ را به الکس فرگوسن بدهد. کسی که سال‌ها در یونایتد افتخار کسب کرد، به سلطنت لیورپول در انگلیس خاتمه بخشید و حالا جای خالی‌اش در اولدترافورد بیش از هر کسی احساس می‌شود.
فورفورتو به جای نوشتن شرحی در مدح افتخارات فرگی، چند بازی مهم زندگی او را بررسی کرده. از شکست ۴-۰ آبردین تحت هدایت او مقابل لیورپول که باعث شد فرگوسن انگیزه پیدا کند تا لیورپول را با منچستریونایتد به بند بکشد تا برد با آبردین مقابل رئال مادرید. از شکست یوونتوس در نیمه نهایی جام باشگاه‌های اروپا در سال ۹۹ که به قهرمان منجر شد تا دیدار مقابل استون ویلا که به قول خودش با رکوردشکنی باعث شد زندگی لیورپولی‌ها تغییر کند.
استراکن درباره او گفته: یک بار در اتوبوس تیم موسیقی ناخوشایند و گوش‌خراشی پخش می‌شد و ما هم نوار کاست را از پنجره به بیرون انداختیم. فرگوسن عصبانی شد و ما را دعوا کرد. وقتی اتوبوس حرکت کرد همه خنده‌مان گرفت اما جرات نداشتیم جلوی او بخندیم. در ذهنمان می‌خندیدیم.
رایان گیگز درباره فرگی گفته: وقتی به منچستر پیوستم یک نفر به من گفت اگر ۲۵ بازی انجام دهم اجازه خواهم داشت یک ماشین از باشگاه تهیه کنم. رابسون و استیو بروس به من گفتند باید از فرگوسن درخواست کنی. به مربی گفتم و او گفت ماشین؟ خیلی هنر داشته باشی می‌توانیم برایت دوچرخه تهیه کنیم. صحبتی که باعث خنده همه شد!
سولسشر که روزی شاگرد فرگوسن بود و حالا وارثش شده می‌گوید: او از ما می‌خواست تا خودمان را ابراز کنیم و صد در صد توانمان را بگذاریم. خودش هم جو خوبی برای ما ساخته بود. یک عکس با او دارم که پس از فینال لیگ قهرمانان سال ۹۹ گرفته شده و همیشه آن لحظه را به خاطر دارم. ما برای او این کار را انجام دادیم. او شایسته قهرمانی بود.
ونگر هم که روزی رقیبش بود گفته: برخی اوقات توسط او آزار می‌دیدم همانطور که او از من آزار می‌دید. بعید می‌دانید که بتوانید در چنین سطحی با کسی رفیق باشید اما هیچ حس بدی وجود نداشت. آیا از این بجنگ‌های روانی لذت بردم؟ بله!
و در نهایت یکی از مهم ترین شاگردان فرگوسن یعنی اریک کانتونا گفته: فلسفه باشگاه منچستر یونایتد با حضور فرگوسن تغییری نمی‌کند. او مربی قوی و محبوبی است که می‌تواند هر چیزی را کنترل کنید. چیزی که من را نگران می‌کند زمان جدایی اوست.
حرف اریک کانتونا از همه بیشتر صحیح از آب درآمد. منچستر بعد از فرگوسن دیگر آن تیم سابق نشد.

1101