۱۰۰ مربی برتر تاریخ به انتخاب ۴۴۲/ قسمت سیزدهم: افسانه کرایف

۱۰۰ مربی برتر تاریخ به انتخاب ۴۴۲/ قسمت سیزدهم: افسانه کرایف

خبرگزاری فوتبالی – مجله ۴۴۲ در جدیدترین شماره خود تصمیم گرفته صد مربی برتر تاریخ را معرفی کند. مربیانی از سر تا سر دنیا با افتخاراتی زیاد که نامشان باعث اعتبار هر تیمی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فوتبالی، در قسمت سیزدهم از مجموعه ۱۰۰ مربی برتر تاریخ فوتبال به انتخاب مجله ۴۴۲ به بررسی یوهان کرایف و رینوس میشل می‌پردازیم.

۳- یوهان کرایف
بارسلونا آن‌قدر به وجود این مرد مدیون است که باید تاریخش را به قبل و بعد از کرایف تقسیم کند. وقتی کرایف به بارسلونا به عنوان مربی در سال ۱۹۸۸ برگشت بارسا در تاریخ خود ۳۶ جام داشت اما در ۳۲ سال بعد این باشگاه توانست ۵۲ قهرمانی، از جمله ۵ بار فتح اروپا به دست آورد. فلسفه فوتبالی کرایف باعث شد تا لوئیس نونز، مدیر وقت بارسا او را برای هدایت این تیم مناسب بداند. اوزه‌بیو درباره دوران مربیگری او گفته: یک‌بار روی تخته سیستم ۳۴۳ را کشید و ما که تا به حال چنین چیزی ندیده بودیم گفتیم این چه مسخره‌بازی است؟
کرایف در زمانی که قد کوتاه و سرعت کم بازیکنان تمسخر می‌شد، برخی قوانین لاماسیا مانند عدم ثبت نام از فوتبالیست‌های زیر ۱۷۵ سانتی‌متر را کنار گذاشت تا مسی و ژاوی سال‌ها بعد بتوانند در آن حضور پیدا کنند زیرا اعتقاد داشت یک بازیکن خوب نیازی به قدرت فیزیکی بالا نیازی ندارد. او توانست به همراه بارسلونا  ۴ بار پیاپی قهرمان لالیگا شود، دو بار به فینال جام باشگاه‌های اروپا برسد و شاگردانی چون پپ گواردیولا تربیت کند. پپ در این رابطه گفته: کرایف برای ما یک قصر ساخت و وظیفه ما نگه‌داری از آن قصر است.
۲- رینوس میشل
در بازی برزیل مقابل هلند در جام‌ جهانی ۱۹۷۴، جرزینهویی که چندی قبل دفاع ایتالیا را آزار داده بود خسته و مستاصل به اطراف می‌نگریست و حریف مدافعان نارنجی پوش نمی‌شد. نارنجی‌پوشانی که توانستند با هدایت میشل افسانه‌ای برای اولین بار در آن جام به فینال برسند. کرایف که در آن زمان بازیکن بود می‌گوید: تا قبل از آن دیدار کسی نمی‌دانست ما تا چه اندازه خوب بازی می‌کردیم. آن‌بازی معنی «توتال فوتبال» بود. عبارتی که میشل را با آن می‌شناسند. کسی که سیستم متداول آن روزها را از ۴۲۴ به ۴۳۳ تغییر دارد تا آژاکس رویایی تحت هدایتش در اواخر دهه شصت قهرمان اروپا شود و با توجه به افتخارات متعددی که کسب کرده و میراثی که بر جای گذاشته توسط فیفا به عنوان مربی قرن بیستم انتخاب شود.

1101