فغان‌پور: بازنشسته‌ها مشکلی برای فعالیت در فدراسیون ندارند

فغان‌پور: بازنشسته‌ها مشکلی برای فعالیت در فدراسیون ندارند

پایگاه خبری فوتبالی- کمیته سه‌نفره حاضر در ستاد انتخابات فدراسیون فوتبال از امروز (دوشنبه 28 بهمن‌ماه) صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ کمیته‌ای که با حضور ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، صفی‌الله فغان‌پور مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال و سمیعی رئیس حراست وزارت ورزش تشکیل می‌شود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، یکی از مهم‌ترین مواردی که کمیته سه‌نفره باید درباره نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال مورد توجه قرار دهد، بحث بازنشستگی آنهاست؛ موضوعی که بار دیگر به کشمکش فدراسیون فوتبال و نهادهای نظارتی و قانونگذار منجر خواهد شد.

صفی‌الله فغان‌پور به‌عنوان یکی از اعضای کمیته سه‌نفره تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات فدراسیون معتقد است: «حتی اگر دولتی نبودن فدراسیون فوتبال را نادیده بگیریم، باز هم قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان تبصره‌هایی دارد که می‌توان به آن استناد کرد. اعضای هیأت‌رئیسه به‌لحاظ اینکه حضور رسمی و 24ساعته در فدراسیون فوتبال ندارند، کارمند تلقی نمی‌شوند و نمی‌توانند مشمول این قانون قرار بگیرند. حتی ریاست فدراسیون فوتبال هم به همین شکل است. مسئول امور اداری فدراسیون فوتبال دبیرکل است و همه کمیته‌ها زیر نظر دبیرکل اداره می‌شوند. رئیس فدراسیون فوتبال و اعضای هیأت‌رئیسه نقشی در سیستم اداری ندارند.» مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال به تبصره‌ای در قانون بازنشستگی اشاره می‌کند: «بر اساس تبصره‌ای از قانون بازنشستگان، حتی افراد بازنشسته هم می‌توانند با دریافت یک‌سوم حقوق و پاداش به‌صورت 60 ساعت کار در هفته، باز هم به فعالیت خود ادامه دهند. همه این بحث‌ها در صورتی است که بپذیریم نهاد دولتی هستیم. در حالی که در اساسنامه قید شده، فدراسیون فوتبال نهاد غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل با رعایت الزامات قانون و مقررات Fifa و AFC است.»

این ادعای فدراسیون اما در مصاحبه تلویزیونی دادستان دیوان محاسبات اداری به‌نوعی پاسخ داده شد، هرچند بعد از این مصاحبه باز هم فدراسیون تغییری در موضع خود نداشت؛ وقتی فیاض شجاعی در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: «در ماده واحده گفته شده است علاوه بر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل نهادهای عمومی غیردولتی هم می‌شود، به‌طور کلی هر واحدی که به‌نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کند و تمام دستگاه‌ها و واحدهایی که ردیف بودجه دارند یا از بودجه کل کشور کمک می‌گیرند شامل این ماده قانونی می‌شوند.» شجاعی گفت: «با توجه به این موضوع از نظر دیوان محاسبات، فدراسیون‌های ورزشی و به‌ویژه رئیس این فدراسیون (فوتبال) مشمول این ممنوعیت است؛ یعنی اگر رئیسی بازنشسته شده باشد و جزو استثناهای مقرر در قانون نشده باشد، مشمول ممنوعیت است و نمی‌توان این بازنشستگان را در این موارد (ریاست) به کار گرفت.»

در همین راستا فریدون اصفهانیان در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها گفته: «منع ورود بازنشستگان به انتخابات خارج از اساسنامه فدراسیون فوتبال است و الان چیزی را می‌گویند که در اطلاعیه انتخابات وجود نداشت!»

واقعیت این است که فدراسیون پیش از این هم علی‌رغم تأکیدهایش به غیردولتی بودن، محمدرضا ساکت را حتی به شکل نمادین از مناصبش کنار گذاشت. علی کفاشیان هم به همین دلیل از سمت خود استعفا کرد و این اتفاقات مؤید آن است که فدراسیون یک‌بار این قانون را حتی به صورت نصفه و نیمه پذیرفته و حالا بار دیگر دارد مقاومت مقابل ممنوعیت حضور بازنشستگان را از سر می‌گیرد.  

مطرح شدن ممنوعیت حضور بازنشستگان در انتخابات اما می‌تواند سرآغاز اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای در ادامه راه باشد. اگر مقاومت فدراسیون ادامه داشته باشد، بی‌شک برگزاری انتخابات تحت تأثیر موضوع بازنشستگان قرار خواهد گرفت. در صورتی هم که فدراسیون فوتبال این قانون را بپذیرد، تازه باید به این سوالات پاسخ داد که کاندیداهایی که به خاطر  ناکامی در جمع‌آوری 10فرم  انصراف دادند، در صورت رد صلاحیت بازنشستگان باز هم شانس حضور خواهند داشت؟  و در نهایت اینکه آیا همه این اتفاقات به تغییر تاریخ برگزاری  انتخابات منجر خواهد شد؟

1984