مناظره جنجالی برنامه وقت اضافه با حضور امیررضا واعظ آشتیانی و صفی‌الله فغان‌پور و علیرضا اسدی پیرامون بحث گرفتن تاییدیه از اعضای مجمع برای کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال

مناظره جنجالی برنامه وقت اضافه با حضور امیررضا واعظ آشتیانی و صفی‌الله فغان‌پور و علیرضا اسدی پیرامون بحث گرفتن تاییدیه از اعضای مجمع برای کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال

پایگاه خبری فوتبالی- امیررضا واعظ آشتیانی و صفی‌الله فغان‌پور و علیرضا اسدی به روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و پیرامون بحث گرفتن تاییدیه از اعضای مجمع برای کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، واعظ آشتیانی در خصوص مصاحبه‌های ایشان در چند روز اخیر و دقیقا به چه مشکلی اعتراض داشتند، اظهار کرد: بنده به روند ثبت نام اعتراض داشتم روند ثبت نام بر این قرار هستش که اگر بنا باشد که به صورت حضوری در فدراسیون می‌بود. خب طبیعی است که شما باید به صورت  فیزیکی حضور پیدا کنید و مدارک بدید و در عین حال اون پنج نفری که مد نظر هست یا امضاهایشان را میبایست گرفته باشی و یا آقایان خودشان میان که همچین چیزی امکان پذیر نیست، نکته دوم اینکه میان در سایت فدراسیون برنامه ای رو تنظیم می‌کنند که شما ابتدا ثبت نام اولیه رو انجام بدید و وقتی شما ثبت نام اولیه رو انجام دادید این دلالت بر این نیست که نام شما داخل اسامی باشد  زمانی اسم شما تو اسامی می‌رود که حضور فیزیکی در فدارسیون پیدا کنید، وقتی تو سایت بودید ثبت نام اولیه می کنید بارگزاری می‌کنید اون مدارک رو و در پایان به شما اعلام می کنه که به فدراسیون مراجعه کنید شما به فدراسیون می‌روید و مدارک رو ارائه می‌دهید زمانی که به شما رسید کامل دادند نام شما به عنوان ثبت نام می رود روی سایت خب حالا من سوالم اینه نفر اولی که در دقایق اولیه حضور داشته باشد برای ثبت نام با کسی که ۳:۵۹ دقیقه یعنی قبل از ساعت ۴ روز بیستم می رود فرقی ندارد که مگر فرقی می‌کند؟

وی در پاسخ به سوال اینکه آیا ۵ امضا را داشتید، گفت: بله من داشتم 

وی در خصوص اینکه آقای اخوندی و اسدی گفتند که ۵ امضا را نداشتید، اظهار کرد: اجازه بفرمایید منطقی صحبت کنیم ببین اگر بنا باشد که ما چالشی و زرد صحبت کنیم، اصلا مگر کسی خبر دارد حسن حسین و نقی تقی که کی به اینها رای دادن بنده همین الان می تونم بگم کیا بنا بوده امضا کنند و الان هم آماده‌اند امضا کنند ولی نکته ای که هست هر زمانی که دیگران افشاء کردن ما هم افشاء می کنیم، نکته ی مهم تر اصلا فرض رو بر این بزاریم که بنده این امضارو نداریم فرض را بر این می‌ذاریم که آیا شما سایت را باز کردید که بروند امضا کنند یا نه اقلا بهانه رو از من گرفتید شما وقتی ساعت ۵:۳۰ دقیقه پرونده منو تکمیل می کنید ساعت ۶ آقای دکتر اسدی رو تایید می کنید یعنی ۵:۳۰ اسم ما باید بره بالا ۶ اسم ایشون بره بالا و کسانی که بناست امضا کنند خب تا وقتی سایت هست کی امضا کند.

صفی الله فغان پور در خصوص ماجرای اعتراض کاندیدا به روند ثبت نام، تصریح کرد: در مورد اینکه آیا اون پنج پیشنهاد اولیه که توسط اعضای مجمع باید ارائه شود رو دادند یا ندادند بحث این بود فکر کنم، ببینید اینکه آقای آشتیانی فرموندند که ما نمی‌توانیم افشا کنیم یک امر طبیعی هست ولی اینکه چه در بحث اعتراض هست و بحث اینکه بعضی از دوستان می‌گویند که ایشان ارائه ندادند اینجا دیگه طبیعتا شنوندگان و ما فوتبالی ها توقع داریم که بدونند که وقتی اعتراض می‌کنند ما پیشنهاد داشتیم به ما پنج نفر اون رای اولیه رو دادن ولی تیم فدراسیونی‌ها دارند این را ضایع نمی‌کنند و نمی‌خواند حق مارو به ما بدن این پنج نفرم اسامی کسانی هستند که به ما رای دادن این یه بخش قضیه هست ولی خب اینکه محرمانه باشه هم یه امر طبیعی و عادیه هست که اونم درست است.

وی ادامه داد: اما اینکه ببینید اینکه زمان ثبت نام کسی که روز اول ثبت نام با کسی که روز آخر و دقیقه اخر اون روز بیستم ساعت ۳:۵۹ دقیقه میاد ثبت نام می کنه نباید فرق داشته باشهد، و این هم یه اصل هست و مهمه اما اونی که باید پیشنهاد پنج نفرو بده با اونی که باید مدارک را ارائه بده دو دسته هستند اسناد و مدارکی که باید برای ثبت نام ارائه بدهند کاندید‌ها هستند اما پیشنهاد پنج نفر کاندید‌ها نیستند که باید ارائه بدهند اون پنج نفر را که اعضای مجمع باید به کاندید ها رای بدهند، کاندید ها باید از قبل هماهنگ کنند آن‌ها خودشان اون پیشنهاد رو به دبیر کل اعلام کنند، دسته آن کاندیده ها نیست اون پیشنهاد و اینکه فرمی که باید پر شود دست اعضای مجمع است و هر یک از اعضای مجمع آن را مستقیما به دبیر کل ارائه می‌دهد خب این دیگر زمان ندارد که بگوییم آقا بعد از ساعتی که ۱۵:۵۹ دقیقه آمد ثبت نام کرد ثبت نام ایشان تمام شد سایت بسته شد دیگه اون پس مدارک را کی باید ببرد ارائه بدهد این یک بحث است یک بحث دیگر هم اون ۵ نفر هستند بنابراین اون ۵ نفر باید تا ساعت ۱۶ باید ارائه بدهند اگر نواقص اسناد و مدارک باشد که کاندید‌ها در طول این مدت اون ساعت ۱۴ اسامی کسانی را که باید ارائه می‌دهند یک نفر آمده تو اون ساعات پایانی ثبت نام کرده بعد از اون باید ارائه بدهد و اگر نپذیرفتن باید کمیته بدوی انتخابات باید به آنها مهلت می‌دهد که فتوکپی و اصل شناسنامه یا مثلا کارت ملی یا سوء پیشینه این مدارک را ۳ روز فاصله دارد تا ارائه بدهند اما این مربوط به این پیشنهاد ۵ نفر اعضای مجمع برای کاندیده های ریاست نیست یا دو نفر اعضا برای سایر پست ها نیست اون را باید تا ساعت ۱۶ که پایان وقت اداری بود و زمان ثبت نام باید از قبل ارائه داده باشند و تا همان ساعتم باید بده اگر تا اون ساعت ارائه ندادند دیگه  باید بر این است که نمی‌توانند بعد از اون ارائه بدهند من یک نمونه بگویم که خودم درگیر این قضیه بودم به عنوان مسئول حقوقی اون مقطع زمانی من در این دوره که گذشت نه دوره‌ی قبل از ظهر ما قبل این ثبت نام کرده بودم برای کارشناسی اون موقع فکر کنم ۵ نفره بود و اون ۵ نفری که باید ارائه می دادیم یکی از اون خط خوردگی بود برای یه نفر نوشته بودند ولی خط خوردگی داشت برای همین من اصلا نتوانستم شرکت کنم برای همین اون ۵ نفر قطعا اینجوری است. 

وی ادامه داد: آقای واعظ آشتیانی هستند یکی دیگر از دوستانی که می فرمایند که آقا ما ارائه دادیم تو اون ساعات مقرر اگر همچین چیزی اتفاق افتاده باشد که حق با آن ها است اگر نه که کمیته بدوی باید دقت بیشتری کند.

فغان پور در پاسخ به سوال واعظ آشتیانی مبنی بر اینکه این فرضیاتی که ایشان توضیح داده‌اند در کجای آیین نامه آمده است، اظهار کرد: نظر بنده این است که دوستان سایت بسیار ساده‌ای طراحی کرده اند و پیش‌بینی این پیچیدگی هارا نکرده‌اند.

واعظ آشتیانی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی بر اینکه شما چند ماه برای جمع آوری پنج امضا وقت داشتید و چرا به روز های آخر کشید افزود: بنده امضاهایم کامل است و قبل از ثبت نام امضاهارا جمع آوری کرده بودم و نیازی به جار زدن ندارم. 

آشتیانی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی بر اینکه آقای براتی در مصاحبه ای گفته اند به دلیل نقص مدارک شما از انتخابات رد شده اید گفت: بعید میدانم آقای براتی همچنین مصاحبه ای کرده باشند. در ضمن وقتی دبیرکل فدراسیون فوتبال این موضوع را تکذیب می‌کند پس آن مصاحبه درست نبوده است.

 وی ادامه داد: ما دیگر چگونه بگوییم که سایت مشکل دارد و به همین دلیل ما نتوانستیم امضا هایمان را بارگذاری کنیم، پنج نفر اعضای پیشنهادی هیچ ارتباطی به سایت و این مسائل ندارد این افراد خودشان بطور مستقل از روز اول ثبت نام می‌توانستند، ارد سایت شوند و کارها را انجام دهند.

وی ادامه داد: من کاری به فدراسیون و ضعف های سیستم ثبت نام ندارم، ممکن است آن پنج نفر به من برای ریاست پیشنهاد بدهند ولی من تا روز آخر ثبت نام نکنم،

واعظ آشتیانی در خصوص شرایط پیش آمده گفت: من پنج نفرم را در یک ساعت جمع کردم، پنج نفر من آماده بودند.

صفی الله فغان پور در خصوص روند ثبت نام افزود: این نفرات باید تا ساعت ۴ آخرین روز ثبت می‌شدند، روی سایت باید این نفرات ثبت می‌کردند. که چون ثبت نام خود من را تایید نکردند آن پنج نفر هم نتوانستند امضای خود را ثبت کنند، اینگونه نبوده است و از روز اول می‌توانستند کارهایشان را انجام دهند. 

واعظ آشتیانی در این زمینه ادامه داد: من از شما که حقوقدان هستید تعجب می‌کنم، من اصلا تا نیم ساعت قبل روز آخر قصد شرکت نداشتم. ولی در چارچوب قانون عمل کردم اگر اینگونه بود باید دوستان می‌گفتند سیستم ما در یک ساعت آخر کار نمی‌کند، من ساعت ۳ تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتم آیا آن پنج نفر باید از روز اول برای من کارهایشان را در سایت انجام می‌دادند؟

فغان پور پاسخ داد: ما افرادی را داشتیم که امضای پنج نفرشان کامل بود ولی در انتخابات شرکت نکردند.

آشتیانی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی براینکه به نظرم چون شما و آقای اسدی در دقیقه نود خواستید همه کارهایتان را انجام دهید این مشکلات پیش آمده است، افزود: اگر بصورت رسمی بگویند ما پنج امضا نداریم ما تکلیف خودمان را میدانیم.

علیرضا اسدی درباره اینکه 5 امضا را داشته است یا نه گفت: چرا نداشتیم؟! در اساسنامه و در انتخابات، ماده 12 و 14 در بند ب و ج در کمیته استیناف، می گویند برای بررسی 5 روز اداری مهلت هست. اهمیتی ندارد که من جمعه و یکشنبه به فدراسیون رفته باشم یا نه و یا اینکه در آن روز ها باز بوده است یا نه. 5 روز اداری یعنی روزهایی که تعطیل رسمی نباشند. آقای فغان پور حقوقدان هستند و بهتر می توانند کمک کنند. در این بحثی که وجود دارد، 5 روز اداری به قرینه‌ی اینکه در ماده 12 و 14 آمده است، یعنی دقیقا باید 5 روز اداری باشد و تعریف روز اداری هم در جامعه ما کاملا مشخص است. دیگر این قضیه اصلا به این ربطی ندارد که فدراسیون باز باشد یا نه. پایان زمان را به اشتباه اعلام کرده اند، اساسنامه می گوید 7 روز. ما تابع قانون بوده ایم اما فدراسیون تابع قانون نبوده است.

صفی الله فغان‌پور درباره اینکه گفته می شود از نظر زمان انصاف رعایت نشده است، گفت: بحث فرم هایی که اعضای مجمع باید پیشنهاد دهند، با اسناد و مدارکی که نامزد ها باید ارائه دهند، دو بحث مجزا از هم است. پیشنهاد ها باید در همان فرجه زمانی که اعلام شده ارائه شود؛ در فرجه زمانی که فدراسیون فوتبال تعیین کرد چه اینکه روز کاری باشد و یا چه اینکه روز های تعطیل هم لحاظ شده باشد. حتما در همان زمان باید ارائه شوند. معمولا عرف جامعه وجود دارد و قوانین و مقرراتی هم هست اما این تعطیلات هم جزو روز های مهلت به حساب می آید و مسئولان انتخاباتی در روز های تعطیل هم سر کار می آیند و بدین ترتیب در آن روز ها هم پذیرای نامزد ها هستند. بنابراین آن روز ها هم جزو فرجه به حساب می آید. 

اسدی درباره مشکلاتی که در ثبت نام وجود دارد، گفت: اول اینکه ساز و کار سامانه مشکل دارد چرا که باید فرم ها را در همان ابتدا قرار دهد بدین شکل که اگر شرایط سبز شد بتواند ادامه دهد و اگر قرمز شد دیگر نتواند ثبت نام کند و کار در همان جا تمام شود. دوم اینکه زمان ثبت نام را اشتباه اعلام کرده اند. هم زمان ثبت نام و هم زمان بررسی ها باید در زمان اداری انجام شود و تعریف اداری در کشور ما کاملا مشخص است. برای اینکه یک نامزد ثبت نام کند ده ملاحظه وجود دارد و یک نامزد برای اینکه بتواند ثبت نام کند باید تمام آن ها را داشته باشد و این چیزی است که اصلا لازم نیست من آن را توضیح دهم. بحث سر ملاحظاتی بود که ما داشتیم و همچنین بر سر اینکه زمانی که تعریف شده است. ما ثبت نام کرده بودیم و برگه ثبت نام را هم گرفته بودیم.

4154/ 1470/ 7777