نظر ذوالفقارنسب درباره انتخابات فدراسیون فوتبال

نظر ذوالفقارنسب درباره انتخابات فدراسیون فوتبال

پایگاه خبری فوتبالی-  انتخابات فدراسیون که قرار است 10 اسفند برگزار شود، به سوژه مهمی برای اهالی فوتبال تبدیل شده. برخی از نحوه ثبت نام انتخابات انتقاد می‌کنند و گروهی دیگر معتقدند این بار شاهد مجمع سالمی خواهیم بود. از جمله این منتقدان، بیژن ذوالفقارنسب است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، مربی سابق تیم ملی که این روزها ریاست کانون مربیان فوتبال ایران را بر عهده دارد، معتقد است این انتخابات هم مثل قبلی‌ها مهندسی خواهد شد. او که از عدم حضور نماینده کنونی در مجمع عصبانی است، صحبت‌های جالبی در این مورد انجام می‌دهد. ذوالفقارنسب البته حضور علی کریمی را به فال نیک می‌گیرد و آن را اتفاق مثبتی برای فوتبال ایران می‌داند.

انتخابات فدراسیون فوتبال 10 اسفند برگزار می‌شود و پنج کاندیدا نیز برای ریاست ثبت نام کرده‌اند. شرایط را چطور می‌بینید و فکر می‌کنید چه آینده‌ای پیش روی فوتبال ایران خواهد بود؟

این حساس‌ترین انتخابات تاریخ فوتبال ایران است. این حساسیت هم الان بسیار فراگیر شده و خیلی از افراد که صاحب نظر و تجربه هستند، پیگیر این انتخابات هستند. این روزها کسی از مشکلات بازیکنان، داوران، مربیان و تیم‌ها صحبت نمی‌کند. همگی مشکل فوتبال ما را مدیریت می‌دانند. این خودش بیانگر مشکل کلی است که دامنگیر فوتبال ایران شده. این مشکلات هم خلق‌الساعه به وجود نیامده و نزدیک هفت، هشت سال است تمام ارکان فوتبال ایران را تحت تأثیر قرار داده است. به نظر من باید یک دگردیسی واقعی ایجاد شود تا مشکلات ادامه پیدا نکند.

فکر می‌کنید منشأ این مشکلات کجاست؟

نه تنها من، بلکه خیلی‌های دیگر بر این عقیده‌اند که مشکل اصلی از وزارت ورزش است و البته بی‌تدبیری مدیران فدراسیون فوتبال در شش هفت سال گذشته. شفاف عرض کنم که بی‌توجهی و بی‌تفاوتی نهادهای نظارتی نیز در ایجاد این مشکلات نقش دارد. به دفعات مشکلات فدراسیون فوتبال را با سند و مدرک در اختیار نهادهای نظارتی قرار دادند اما ترتیب اثری داده نشد. ضمن اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال هم اصلاً شایستگی حضور در رأس کار را ندارند. نمی‌دانم ما به عنوان فوتبالی‌ها، بابت این وضعیت باید به چه کسی مراجعه و شکایت کنیم. باید به سازمان ملل، AFC و یا FIFA شکایت کنیم؟

در ثبت نام کاندیداها هم شاهد اتفاقات عجیبی بودیم. برخی بازنشسته‌ها دوباره برای ریاست پیشقدم شده‌اند و البته کسی هم جلوی آنها را نگرفته است. نظر شما در این رابطه چیست؟

گفتم که بی‌تدبیری در فوتبال ما موج می‌زند. یک روز می‌گویند بازنشسته‌ها نمی‌توانند ثبت نام کنند، بعد از یک هفته می‌گویند منعی ندارند. یک روز می‌گویند فلان شخص به دلیل بدهی‌های انباشته نباید ثبت نام کند، چند روز بعد می‌بینیم که هم خودش آمده و هم عوامل و کارگروهش. باور کنید من که از خانواده ورزش هستم نمی‌توانم این مسائل را تحلیل کنم. ضمن اینکه معتقدم انتخابات پیش رو هم به نوعی مهندسی می‌شود. درست مانند سال‌های قبل. یک مجمع بسیار ضعیف، یک هیأت‌ رئیسه خوش‌نشین و یک رئیس فدراسیون بدون برنامه و پیشینه سالم روی کار می‌آیند و چهار سال دیگر فوتبال ایران را به تسخیر خودشان در می‌آورند.

در ادامه صحبت‌های شما باید به مسببان قرارداد مارک ویلموتس هم اشاره کنیم که در انتخابات ثبت نام کردند و منعی هم برای حضورشان وجود نداشت.

این هم یکی دیگر از نکته‌های عجیب است. خودشان می‌گویند کسانی که قرارداد ویلموتس را منعقد کردند مدیریت سالمی را اعمال نکردند و وجاهت ندارند اما می‌بینیم که همین افراد ثبت نام کردند. اینها ابهاماتی است که جامعه فوتبال با آنها روبه‌رو شده و البته باز هم تأکید می‌کنم که انتخابات برگزار می‌شود و در دوباره روی همان پاشنه قبل می‌چرخد.

حضور علی کریمی یکی از نکته‌های انتخابات است. امیر حاج‌رضایی معتقد بود ثبت نام کریمی، فریاد مظلومیت فوتبال است. شما در این مورد چه صحبتی دارید؟

فوتبال ایران شخصیت‌های برجسته‌ای دارد که مثل علی کریمی وجاهت و توانمندی بسیاری برای حضور در فدراسیون دارند. حضور چنین افرادی یک راهکار اصولی است که فوتبال به مسیر اصلی‌اش برگردد. من علی کریمی و حضورش را تأیید و آن را به فال نیک می‌گیرم. حتی انتظار داشتم علی دایی و افراد دیگری که وجاهت دارند هم بیایند چون خانواده فوتبال به راحتی می‌توانند کار گروهی انجام بدهند و با یکدیگر هماهنگ شوند.

سؤال پایانی درباره حق رأی کانون مربیان فوتبال ایران است که انگار شما به آن اعتراض دارید.

 متأسفانه در فدراسیون فوتبال عده‌ای دارند انتخابات را مدیریت می‌کنند و تصمیم‌های غیرمترقبه می‌گیرند. با استناد به اساسنامه فیفا باید نماینده ما در مجمع حضور داشته باشد اما اینها آمده‌اند و افراد دیگر را آورده‌اند. البته تغییراتی ایجاد شده و گروه برگزار کننده مجبور شدند برخلاف منافع‌شان حضور برخی افراد را بپذیرند اما در مورد حق رأی کانون هنوز اتفاقی نیفتاده و موافقتی صورت نگرفته است. ما هم نمی‌دانیم به چه کسی اعتراض کنیم و حق‌مان را از کدام نهاد بگیریم.

1984