میزگرد جنجالی برنامه وقت اضافه درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال با حضور صفی‌الله‌ فغان‌پور و رضاشاه‌ منصوری

میزگرد جنجالی برنامه وقت اضافه درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال با حضور صفی‌الله‌ فغان‌پور و رضاشاه‌ منصوری

پایگاه خبری فوتبالی- صفی‌الله فغان‌پور، رئیس پیشین کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال و رضا شاه‌منصوری کارشناس حقوقی روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمده و در رابطه با اساسنامه فدراسیون فوتبال و بحث تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، صفی‌الله فغان‌پور در ابتدا در پاسخ به این که آیا فیفا واقعا به فدراسیون فوتبال ایران تبریک گفته است یا خیر، گفت: بر فرض تبریک فیفا، باید ببینیم بابت چه چیزی تبریک گفته است، مگر تبریک فیفا محرمانه است؟ حتی آقای براتی که عضو حقوقی هیات رییسه فدراسیون فوتبال است نیز در جریان آن نیست. ایشان در توییتی گفتند که چرا موضوع را علنی نمیکنید و به جامعه فوتبال اعلام نمیکنید تا از نگرانی درآیند؟ این یعنی خود ایشان هم خبر ندارند. وقتی عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال نمیداند پیام تبریک فیفا چیست، تکلیف دیگر مردم مشخص است.

رضا شاه‌منصوری در ابتدای سخنانش در پاسخ به همین سوال اظهار داشت: فکر میکنم تبریک گفتن فیفا در حد و شان فوتبال ما نیست و این موضوع چه محمل قانونی برای فدراسیون دارد؟ برای فدراسیونی که چندین و چندسال درگیر اساسنامه بود و الان به یک سر و سامان و روندی رسیده است. به جای اینکه به فکر این تبریکات و این موضوعات باشیم تا چالش ایجاد کرده و این مسیر را سخت کنیم، به نظرم باید در مورد این صحبت کنیم که چرا این اساسنامه به این همه گیر و گرفتاری خورد و در نهایت به اینجا رسید. در متن فیفا تبریکی به فدراسیون باشد یا خیر، چیزی را حل نکرده و خروجی خاصی نیز نخواهد داشت.

فغان‌پور در رابطه با صحبت‌های شاه‌منصوری اظهار داشت: سر منشا این بحثی که در جامعه ایجاد شد، فدراسیون فوتبال است. در شرایطی که جامعه ملتهب بود و همه فوتبالی ها نگران بودند و هیات رییسه جلسه ای در اصفهان گذاشت و از اعضای مجمع دعوت و از آن ها تقاضا کردند که به شهرستان های خود رفته و از نمایندگان خود بخواهند اساسنامه را در مجلس تصویب کنند. در این شرایط و گیر و دار که همه درگیر این بودند که این موضوع به صورت مسالمت آمیز و درست حل شود، یک باره فدراسیون فوتبال عنوان میکند که همه چیز تمام شد و فیفا تبریک گفت. نمیگویند چه چیزی تمام شد و فیفا به چه چیزی تبریک گفت. 

شاه‌منصوری در پاسخ گفت: بحث اساسنامه، بحث امروز و دیروز نیست و قطع بر یقین حاصل یک کار جمعی است که در سالیان گذشته از مشکلات زیادی عبور کرده و به امروز رسید. فکر نمیکنم چه در بدنه فدراسیون فوتبال و چه در خارج از آن کسی بخواهد بگوید این کار را من انجام دادم. قطعا عزیزانی بودند که مسرانه و مجدانه قبل از این فدراسیون پیگیر اساسنامه بودند. بعد از این که این فدارسیون نیز تشکیل شد، موضوع اساسنامه و پیگیری مسائل آن از مهم ترین موضوعاتی بود که باید انجام می‌شد.

وی ادامه داد: ما یک مسیر قانونی داشتیم که تا سال 86 به خاطر فشار بیرونی فیفا به ما وارد نشده بود، مجموعه فدراسیون آماتوری بودیم. بعد از آن تغییرات صورت گرفته و رسیدیم به سال 1400. این انطباق در تمام دستگاه های دولتی و ورزشی صورت گرفت تا ما امروز خدا را شکر درباره اساسنامه‌ای صحبت کنیم که تا چند سال پیش فدراسیون حتی همین اساسنامه را هم نداشت.

فغان‌پور در پاسخ به این صحبت‌ها گفت: ما همیشه اساسنامه داشتیم. از زمان آقای کفاشیان بحث اساسنامه مطرح بود. اساسنامه‌ای که درباره آن صحبت میکنیم هیچ ارتباطی به دوستانی که جدیدا به فدراسیون آمده‌اند ندارد. با تصویب اساسنامه جدید، تازه این دوستان آمدند. اساسنامه برای گذشته‌هاست.

شاه‌منصوری در ادامه اظهار داشت: مناقشه در رابطه با اساسنامه این است که گروهی می‌گویند مجلس باید این اساسنامه را تصویب کرده و گروهی دیگر می‌گویند مجلس نیازمند تصویب اساسنامه نیست. مگر ممکن است موضوعی جنبه ملی داشته باشد و اگر نیازمند پای کار آمدن توسط مجلس محترم باشد و نیازمند تعامل و همکاری فدراسیون فوتبال باشد، این مهم صورت نگیرد؟

فغان‌پور در این باره که در بند 87 اساسنامه آمده است که اساسنامه باید به تصویب مجلس برسد و این که در نامه آذرماه 1399 فدراسیون به فیفا، عنوان شده است که تا اسفند 1400 مصوبه مجلس گرفته خواهد شد، اظهار داشت: اکنون بحث این است که آیا ضرورت دارد که مجلس اساسنامه را تصویب کند یا خیر. میدانیم که اساسنامه از ماده یک تا انتها به صورت یک پکیج است. این اساسنامه به تصویب مجمع عمومی فدراسیون رسید و ما بر طبق آن چیزی که به تصویب رسیده است، به اجرا میپردازیم. اعضای جدید فدراسیون بر اساس این اساسنامه روی کار آمده اند. نمی توانیم یک ماده را کنار گذاشته و بقیه مواد را اجرا کنیم. مرجع بالادستی که فیفا باشد، اکنون می‌گوید که اساسنامه باید به تصویب مجلس برسد. حرف من این است اساسنامه باید به تصویب مجلس برسد و اگر این ماده اجرا نشود به اعتبار اساسنامه خدشه وارد است. اعتبار آن تا 10 اسفند است و اگر تا آن موقع اساسنامه به تصویب مجلس نرسد، دارای اعتبار نخواهد بود.

شاه‌منصوری در پاسخ گفت: فدراسیون فوتبال اساسنامه ای دارد که امروز به اینجا رسیده است. اگر ما دلسوز واقعی این فوتبال هستیم، باید کاری کنیم تا مسائل درون خانوادگی تجارب مشابه سالیان گذشته را برای ما تکرار نکند. نمیگویم که اساسنامه اصلا و ابدا نیازمند تصویب مجلس نیست. میگویم بنده به عنوان عضو کوچک جامعه حقوقی فوتبال، باید فضای حقوقی این ماجرا را ایجاد کرده و بهترین تصمیم را با هم بگیریم. در مورد بودجه باید بگویم فدراسیون فوتبال زیرمجموعه ردیف بودجه دولت قرار نمیگیرد.

فغان‌پور در پاسخ به شاه‌منصوری گفت: شما اشاره کردید که «دلسوزان واقعی فوتبال». ما هم دقیقا از سر دلسوزی این حرف ها را میزنیم.

در ادامه گفتگو، فغانپور اظهار داشت: بحث ما این است که اگر ماده 87 به تصویب مجلس نرسد، این اساسنامه اعتبار ندارد. به خاطر اینکه ما برای تصویب این ماده یک سال فرصت دادیم و گفتیم اساسنامه باید ظرف یک سال به تصویب مجلس برسد. به نظرم در حال حاضر باید بحث فیفا را کنار بگذاریم؛ اینکه فیفا می خواهد در این زمینه چه تصمیمی اتخاذ کند یک بحث است و ساقط شدن اساسنامه از اعتبار بحث دیگری است.

شاه منصوری، در ادامه تصریح کرد: در درجه اول باید به این موضوع توجه کنیم که سر ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال بحث است. بعد از این همه سال، قرار بود فدراسیون ماهیت حقوقی خود را تثبیت نماید. آن چیزی که براساس دستورالعمل‌ های فیفا به ما اعلام شد این است که فدراسیون فوتبال باید یک موسسه غیرانتفاعی غیردولتی باشد.

فغانپور در ادامه گفت: اگر یک موسسه غیرانتفاعی غیردولتی تشکیل شود این موسسه دو رکن اساسی دارد‌؛ هیات موسس و هیات امنا؛ که تعداد اعضای هر رکن هم مشخص است. هیات موسس از 5 الی 11 نفر عضو دارد و هیات امنا نیز حداکثر 13 نفر هستند. اگر یک چنین نهادی را تاسیس کنیم کل اساسنامه و ارکان فدراسیون فوتبال باید برچیده شود. دیگر به مجمع عمومی نیازی نخواهیم داشت. اگر قرار باشد فدراسیون یک ماهیت غیرانتفاعی و غیردولتی داشته باشد، در اینصورت باید تمام تشکیلات آن تغییر کند.

شاه منصوری در این زمینه اظهار داشت: اصلا ما برای چه اساسنامه تصویب می کنیم؟ اساسنامه را برای این تصویب می کنیم که مشخص شود در فدراسیون چه کاری قرار است انجام دهیم و چارچوب و حدود قانونی ما کجاست. آقای فغانپور، شما که در این جریان ها حضور داشته اید و خاک این ماجرا را خورده اید، باید بدانید که ما تمام این موارد را تست کردیم تا امروز به اینجا برسیم.

فغانپور در پاسخ به وی عنوان کرد: آقای شاه منصوری عزیز، ما در این مملکت تشکیلات غیرانتفاعی و غیردولتی داریم؛ مانند دانشگاه های غیرانتفاعی. خود من دارای یک موسسه غیرانتفاعی هستم. این تشکیلات تنها به هیات موسس نیاز دارد و هیات امنا.

رضا شاه‌منصوری در خصوص منتشر نشدن اصل نامه فیفا و اینکه اگر فیفا اساسنامه فدراسیون فوتبال را قبول نکند چه اتفاقاتی برای فوتبال ما پیش می‌آید, گفت: تا امروز در واقع در جریان اینکه این تبریک فرستاده شده یا نه نبودم ولی خب امروز با یکی از اعضای رسانه امروز که صحبت کردم به من گفتند که ظاهرا چنین متنی یا کلامی در مکاتبات بوده یعنی من هم این را شنیده‌ام.

وی ادامه داد: اگر در واقع ما اساس نامه رو ارسال کنیم و فیفا خواستار تایید در مجلس شورای اسلامی باشد، در آن زمان در واقع راهی جز تصویب در مجلس شورای اسلامی نیست و اگر در واقع از این خواستار ما تبعییت نکنیم  احتمالا از قبیل تعلیق و در واقع و مباحث کمیته عادی سازی، گریبان ما را خواهد گرفت.

وی در خصوص اینکه اگر رای دیوان عدالت اداری در فیفا پذیرفته شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارت ورزش فشار خواهند آورد، اظهار کرد: ما در ابتدا باید یقه‌‌مان را از دست فیفا در بیاوریم و بعد سراغ موضوعات خانوادگی و درونی برویم که این موضوع هم از طریق راهکارها و مجال‌های قانونی حل خواهیم کرد چون مشکل ما با درون نیست عمدتا ما مشکلمان با اتفاقاتی هست که از بیرون برای مان وارد می‌شود، ما تا سال ۸۶ زیر مجموعه فدراسیون های آماتوری بودیم و اتفاقی نمی‌افتاد این فشار فیفا بود که ما از سال ۸۶ مجبور شدیم که در واقع درگیر تغییر اساس‌نامه و مشکلات موضوعات متفاوتش شویم.

صفی‌الله فغان‌پور در خصوص نامه ارسال شده توسط فیفا به فدراسیون فوتبال و مصوبه مجلس شورای اسلامی فوتبال گفت: قطعا اساسنامه فدارسیون نیازمند مصوبه مجلس است، دوستان در فدراسیون فوتبال چرا با افکار عمومی بازی می‌کنند و نامه ای که می‌تواند خیال همه‌ی فوتبال دوستان و علاقه مندان به فوتبال را راحت کند، چرا نامه را به فوریت منتشر نمی کنند، نامه تبریک محرمانه نیست، این را به فوریت منتشر بکنند که افکار عمومی هم رضایت داشته باشد و مردم از این التهاب در بیایند مردم دلسوز فدراسیون فوتبال هستند مردم دلسوز تیم ملی هستند و می خواهند سرنوشت این موضوعات رو بدانند و منم از اعضای فدراسیون فوتبال خواهش می‌کنم که این را به فوریت پخش کنند.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی باید تایید کند و بر فرض اینکه اگر حتی رای دیوان ادارت اداری را فیفا بپذیرد که به نظر میاد همچین چیزی نیست چون در رای دیوان ادارت اداری موضوع بازنشستگی مطرح شد ما از خدای‌مان است که فیفا دست از سر فوتبال ما بکشد و بگوید هرکاری خودتان کردید، کردید ولی اگر بر اساس رویه‌ای که فیفا قبلا برخورد کرد همین روند رو ادامه بدهیم و فیفا اون حکم دیوان ادارت اداری رو هم نپذیرد ممکن است برود به سمت عادی سازی اما من احساس می‌کنم که بحث تعلیق و نرفتن به جام جهانی، دست آویز قرار ندهیم و این موضوع اصلا هیچ ارتباطی به تیم ملی که به جام جهانی صعود کرد ندارد.

صفی‌الله فغان‌پور در خصوص ارسال مصوبه دیوان عدالت اداری زمانی که فیفا مصوبه مجلس را از ما درخواست کرده بود، تصریح کرد: فدراسیون فوتبال رای دیوان عدالت اداری را برای فیفا فرستاد، مردم ما نسبت به اینکه تیم ملی ما به جام جهانی صعود کرد نگران نباشند و وقتی بحث تعلیق مطرح می‌شود بحث بازی کردن با افکار عمومی هست و اگر مسئله‌ای اتفاق بیوفتد برای تشکیلات فدراسیون است نه تیم ملی، و از دوستانمان در فدارسیون فوتبال خواهش می‌کنم این نامه رو هرچقدر سریعتر نشر بدهند و بروند سراغ مصوبه مجلس و همه به هم کمک کنیم که اساس نامه در مجلس تصویب شود و این موضوعات حل شود و با صداقت برخورد کنیم.

رضا شاه منصوری در پایان گفت: من خیلی خوشحال هستم که در مورد این مباحث ما داریم به صورت جدی صحبت می کنیم ثانیا حتی با توجه به فرمایشات جناب فغان‌پور اگر در واقع تیم ملی را منع بکنند از حضور در جام جهانی و حتی اگر سیستم ستادی رو فلج کنند، در اخر کار فرض و گفته‌ای نخواهد داشت و هر دو یی خروجی بد برای ما خواهد داشت، من بر این باورم که باید با یک تعاملی با یک خرد جمعی در واقع از این مقطع حالا که تیم ملی ما به خیلی زیبا و شکیل صعود کرده به جام جهانی از این گذرگاه تاریک و مهم هم در واقع گذر کنیم به امید خدا و بهترین نتایج رو برای فوتبالمان رقم بزنیم.

۴۱۵۴