چراغپور: اسکوچیچ در حد وزن بازیکنان تیم ملی به خصوص لژیونرها نیست

چراغپور: اسکوچیچ در حد وزن بازیکنان تیم ملی به خصوص لژیونرها نیست

پایگاه خبری فوتبالی- کارشناس فوتبال ایران درباره انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی صحبت کرد.

به گزارش فوتبالی، پیرامون انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، جلال چراغپور سرمربی اسبق تیم ملی در اوایل دهه ۶۰ و  کارشناس فوتبال روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و درباره این انتخاب صحبت کرد.

چراغپور گفت: کمترین فکر برای انتخاب سرمربی تیم ملی انجام شده و ما باید ساعت ها بنشینیم و تحلیل کنیم که چرا و بر چه مبنایی اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شده است. ایشان کسی است که خونه به خونه را به فینال جام حذفی رسانده اما الان هدایت تیم ملی ای را برعهده گرفته که به جام جهانی رفته و با تیم های بزرگ دنیا بازی کرده است. تیم و مربی یک وزنی دارد که وزن این دو باید بهم بخورد. وقتی بحث تیم ملی یک کشور است وزن فوتبال آن کشور مطرح است. لژیونرهای ما از کشورهای مختلف و صاحب سبک فوتبال در تیم ملی هستند و ایران یکی از مهم ترین کاندیدای حضور در جام جهانی از آسیا است. تیم ملی ما سبک ندارد؟ روش بازی و مانور در زمین ندارد؟ آنهایی که انتخاب می کنند هرچه پیش آید خوش آید است؟ با همه وجود انتخاب از گزینه های ایرانی بوده حالا مجددا سرمربی خارجی انتخاب شده و در عرض 24 ساعت از سرمربیگری صنعت نفت استعفا داده است. این آقایان هرجور که بخواهند تصمیم میگیرند و ما باید تحلیل کنیم.

چراغپور درباره حضور قلعه نویی هم در سپاهان هم در تیم ملی گفت: من مخالف بودم چون بحث شخصیت تیم ملی مطرح است و این کار نشدنی است. اکنون زمانی است که فوتبال ایران مسئولی ندارد و به همین دلیل وقت به وقت تصمیم می گیریم و پله پله عقب می رویم. فقط کافیست منطقی نگاه کنیم. ما هیچ توهینی به آقای اسکوچیچ نمی کنیم اما  خطر حذف شدن و نرفتن به جام جهانی بالا رفته و وزن تیم ملی از وزن مربیمان خیلی بیشتر است.

چراغپور اضافه کرد: ما زمانی بازیکنانی مثل علی دایی، کریمی و ... از تیم های تراز اول دنیا به تیم ملی دعوت می کردیم که دانش درون اردو از دانش کادر فنی بالاتر می رفت و در مجموع یک تیم با فرای دانش مربی وارد زمین می شد.

کارشناس فوتبال ایران در ادامه گفت: بازیکنان مطرح ما درباره نظرات مربی تیم ملی نظر می دادند و اگر قسمتی از صحبت های مربی نامانوس بود بازیکنان با مربی صحبت می کردند و می گفتند که در باشگاه ما مربی به این شکل عمل می کند. یادم است مهدوی کیا زمانی که به تیم ملی دعوت میشد مطبوعات می گفتند او در تیم ملی کم کاری می کند اما نمی گفتند هافبک کیست. مهدوی کیا می بُرید فرار می کرد و گسل ایجاد می کرد هافبکی که تایمینگ پاس داشت دور خودش می چرخید و یک پاس ساده رو به عقب می داد و مهدوی کیا تغذیه نمیشد. الان هم بازیکنانی که خارج از ایران بازی می کنند دانششان از سرمربی حال حاضر تیم ملی بالاتر است. الان طارمی در پرتغال متوجه شده فوتبال یعنی چه. باید فردی روی نیمکت تیم ملی باشد که این دانش در تیم را در نظر بگیرد.

جلال چراغپور اضافه کرد: اسکوچیچ با مربی داخلی چه فرقی دارد؟ وقتی می گوییم مربی خارجی یعنی تفکری که در بیرون از کشور وجود دارد و با محیط باز فوتبال جهانی سینه به سینه می جنگد. مربی خارجی یعنی برند فکری که در فوتبال اروپا یا فوتبال آمریکای لاتین بزرگ شده باشد و بازی کرده باشد. وقتی یک مربی 6-7 سال در داخل ایران با قوانین ایران زندگی می کند چیزی برای اضافه کردن ندارد. مثل آقای بگوویچ که 20 سال است در ایران حضور دارد. 

چراغپور تاکید کرد: من کار ایشان را در ملوان از نزدیک دیده ام و همیشه گفتم ایشان برای اندازه لیگ ماست و برای لیگ ما مثبت است اما برای تیم ملی نه. برای لیگ مناسب است چون دانش در گردش لیگ ما خیلی پایین است و مربی ای که از کرواسی می آید می تواند با دانشش لیگ را تغییر دهد اما تیم ملی ما سواد دارد و به دانش بیشتری نیاز دارد. کسانی که این فکر را کردند گفته اند یا می شود یا نمی شود. اگر هم نشود هزاران دلیل می آورند. آقای اسکوچیچ هم با خودش می گوید بعد این چند سال حضورم در ایران حالا اندازه های تیم ملی برای من تعریف شده است. به قول آن مربی، برای صنعت نفت هم انتخاب اسکوچیچ برای تیم ملی افتخاری است!

4344