بررسی لیست تیم ملی فوتبال با جلال چراغپور: تیم ملی در برهه زمانی وحشتناکی است!

بررسی لیست تیم ملی فوتبال با جلال چراغپور: تیم ملی در برهه زمانی وحشتناکی است!

خبرگزاری فوتبالی- تیم ملی ایران ادامه رقابتهای مرحله گروهی پیش مقدماتی جام جهانی 2022 چند بازی را پیش رو دارد که مهمترین بازیها، بازی مقابل بحرین و عراق است.

به گزارش فوتبالی، البته با شیوع ویروس کرونا، تاریخ این بازیها هنوز مشخص نیست اما تیم ملی ایران در حال حاضر زیر نظر دراگان اسکوچیچ خود را آماده این بازیهای حساس می کند که برای تیم ملی ایران حکم مرگ و زندگی دارد. تیم ملی ایران با با دو پیروزی و دو شکست در 4 بازی ابتدایی گروه C و کسب 6 امتیاز در رده سوم این گروه قرار دارد و تیم های عراق و بحرین با 5 بازی و به ترتیب با کسب 11 و 9 امتیاز در رده اول و دوم این گروه قرار دارند. ماجرا برای تیم ملی ایران جایی سخت می شود که فقط یک تیم به صورت مستقیم از گروه خود به مرحله بعدی صعود می کند و از بین تیم های دوم هم فقط 4 تیم برتر جواز حضور در مرحله بعد را کسب می کنند. در نهایت در پایان بازی های گروهی 12 تیم راهی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 در قاره آسیا می شوند و تیم ها در 2 گروه 6 تیمی به رقابت می پردازند که 2 تیم اول هر گروه به صورت مستقیم جواز حضور در جام جهانی 2022 قطر را کسب می کند و تیم های سوم هم باهم بازی می کنند و تیم پیروز برای کسب جواز حضور در جام جهانی به دیدار پلی آف می رود که هنوز مشخص نیست با نماینده کدامیک از کنفدارسیون های آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا یا اقیانوسیه و یا اروپا باید به رقابت بپردازد. هر آنچه که نیاز بود را برای شما تشریح کردیم تا در جریان وضعیت حساس این روزهای تیم ملی قرار بگیرد و اینکه اسکوچیچ و شاگردانش فرصت اشتباه در بازی های حساس باقی مانده برابر هنگ کنگ، کامبوج، بحرین و عراق ندارند و حتی یک تساوی هم ممکن است کار را سخت تر هم بکند. ایران در بازی اول مقابل هنگ کنگ دو بر صفر حریفش را ویلموتس شکست داد و با یک نتیجه پرگل کامبوج را از میان برداشت اما دو شکست مقابل بحرین و عراق کار صعود را به اگر و اما کشاند. از این رو گفتگویی با جلال چراغپور کارشناس فوتبال ایران ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

سوال: لیست تیم ملی برای بازی دوستانه با تیم ملی بوسنی اعلام شد و مثل همیشه انتقادات زیادی در خصوص نفرات دعوت شده به تیم ملی مطرح شده است. شما وضعیت کلی تیم ملی را چطور می بینید و نظرتان در مورد لیست اسکوچیچ چیست؟

جواب: بررسی موقعیت تیم ملی در حال حاضر بررسی یک موقعیت خاص است. اتفاقی که افتاده این است، تیم ملی هم پیر شده هم باید بازیکن جوان جایگزین شود. اگر بازیکن های قبلی را کلا کنار بگذاریم تیم ملی در کل بازی و سبکی که طی سالهای گذشته گم می کند و همه دستاورد ها محو می شود. باید انسجام لازم را حفظ کنیم زیرا تیم ملی در 4 بازی باقی مانده گروه C دیگر فرصت اشتباه ندارد. تیم ملی در پیچ خطرناکی قراردارد و اسکوچیچ باید بهترین تصمیم را بگیرد. به نظر من او مربی خیلی با هوش و مربی آگاهی است و این را در لیست او می شود دید. ما دو راهکار داریم. یا با بازیکن های قبلی تیم ملی ادامه بدهیم یا نفرات جدید را کم کم با بازیکنان قدیمی هماهنگ کنیم که حالا اسکوچیچ این کار را دارد انجام می دهد. بازیکن هایی که در لیگ های خارجی بازی می کنند آنچنان نیاز ندارند محک بخوردند به طور مثال همه سبک  بازی و توانایی سامان قدوس را می دانند پس چرا او را دعوت کنیم و فرصت را از بازیکنان جوان تر بگیریم؟ یا حتی لژیونرهای دیگر...

سوال: شما فکر می کنید راهکار اسکوچیچ ما را از این مرحله به سلامت عبور می دهد و تیم ملی به موفقیت می رسد؟

جواب: ما به ترکیب معماری و ترمیم در تیم ملی ایران نیاز داریم. ترمیم را باید در برنامه کوتاه مدت انجام دهیم اما معماری نیاز به زمان بلند مدت دارد. به نظر من در دوران کی روش برای تیم ملی آینده نگری خوبی صورت نگرفت و حالا سن بازیکنان بالا رفته است و با مشکل مواجه هستیم.

سوال: برخی می گویند بعد از کارلوس کی روش فوتبال ما افت کرد. شما اعتقاد دارید او آینده نگری کافی را نداشته است؟

جواب: بعد از 8 سال، تیم ملی می توانست امروز شرایط سنی بهتری داشته باشد. یک دوره ای کی روش، علی علیپور را به تیم ملی دعوت کرد اما نشان داد انتخاب نهایی اش برای تیم ملی سردار آزمون، کریم انصاری فرد و ... هستند در دیگر پست ها هم همین اتفاق افتاد. وقتی هم که فهمید می خواهد از ایران برود بازهم تمرکزش را روی همان بازیکن ها گذاشت تا بهترین نتیجه را بگیرد اما برابر ژاپن 3-0 باخت. مسعود شجاعی و انصاری فرد حضور در تیم ملی برایشان کافی بود اما کی روش خواست نتیجه بگیرد.

سوال: برخی می گویند حق بازیکنانی همچون وریا غفوری و رامین رضاییان که در سمت راست دفاع تیم ملی بازی کنند اما اسکوچیچ آنها را به تیم ملی دعوت نمی کند. نظر شما چیست؟

جواب: من بازهم می گویم اسکوچیچ مربی باهوشی است. تمرینات او را از نزدیک دیده ام به نظرم فوتبال را به خوبی میفهمد البته بازی هایی هم که از تیم های او دیدیم این را نشان می دهد. تیم های اسکوچیچ همیشه فوتبال بازی می کنند و تیمش را برای فوتبال بازی کردن به زمین می فرستد و ضد فوتبال بازی نمی کند. او صاحب فکر است و فکر می کنم در این پست دفاع راست هم دنبال معیار های دیگر است و در کل در تمام پست ها شاید معیار های خودش را داشته باشد. ممکن است او دو برنامه مختلف داشته باشد. اولی اینکه به بازیکن را فقط برای بازی در پست خودش انتخاب کند که در این صورت غفوری و رضاییان در پست خودشان خوب هستند اما برنامه دوم این است که مثلا پست دفاع راست چه میزان توانایی دارد تا با هافبک راست زوج خوبی را تشکیل بدهد. این موضوع در پست دفاع وسط و دیگر پست ها هم همینطور است.

سوال: در پست دفاع وسط تیم ملی شرایط را چطور ارزیابی می کنید؟

جواب: برای این سوال هم جواب سوال قبل را به شما می دهم. دفاع های خوبی داریم اما مهم این است که کدام زوج می توانند عملکرد بهتری داشته باشند. اسکوچیچ از زوج شجاع خلیل زاده و محمد حسین کنعانی زادگان استفاده کرد اما کی روش از زوج پور علی گنجی و پژمان منتظری استفاده می کرد یا حتی مجید حسینی. توجه داشته باشید مهم این است هماهنگی لازم ایجاد شود.

سوال: در خط میانی به نظر می رسد دست اسکوچیچ پر است. نظر شما چیست؟

جواب: کی روش سالها  از زوج جواد نکونام و آندرانیک تیموریان در خط میانی استفاده می کرد بعد نوبت به زوج امید ابراهیمی و سعید عزت اللهی رسید اما حالا نمی شود همه هافبک های تیم ملی را که بسیار با تجربه هستند را کنار گذاشت زیرا تیم ملی ما در برهه زمانی وحشتناک قرار دارد.

سوال: در پست حساس دروازه بانی هم انتقادات زیادی به اسکوچیچ وارد شده است. مثلا برخی می گویند چرا حامد لک به تیم ملی دعوت نشده است اما رشید مظاهری که چند ماه است بازی نمی کند دعوت می شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

جواب: پست دروازه بان خیلی پیچیده است. برای انتخاب دروازه بان یک مربی ممکن است به این موضوع توجه داشته باشد که ابتدا می خواهد با 2 یا 3 دفاع مرکزی بازی کند. اگر مربی بخواهد با 3 دفاع مرکزی بازی کند به دروازه بانی نیاز دارد که شوت های ناگهانی را خوب بگیرد و آنچنان نیاز به خروج ندارد. اگر بخواهد از دو دفاع مرکزی استفاده کند نیاز دارد دروازه بانی انتخاب کند که خروج های خوبی انجام می دهد. اسکوچیچ آنالیز خوبی از بحرین و عراق داشته و متوجه شده است که آنها از عمق خوب نفوذ می کنند و شوت های ناگهانی می زنند پس نیاز به دروازه بانی دارد که شوت گیر باشد. فعلا اسکوچیچ در حال محک زدن بازیکنان است و ممکن است در اردوهای آینده نامهای جدید یا نامهای قدیمی هم دیده شوند.

گفت و گو از سعید لطفی/ خبرگزاری فوتبالی

9697