پنج اتفاق مهم در ماجرای خداحافظی اوزیل

پنج اتفاق مهم در ماجرای خداحافظی اوزیل

سایت رسمی فوتبالی - در این مطلب لحظات مهمی که منجر به اعلام بازنشستگی مسوت اوزیل از تیم ملی آلمان شد را بررسی می کنیم:

دیدار با اردوغان

تنش ها در 13 می وقتی اوزیل در یک رویداد خیریه در لندن به همراه ایلکای گوندوگان، هافبک آلمان با رییس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، دیدار کردند آغاز شد.

هر دو بازیکن با پیراهن باشگاه های خود، سیتی و آرسنال، با اردوغان عکس گرفتند و کمی بعد این عکس توسط گوندوگان با عبارت برای رییس جمهور من امضا شد. 

این عکس توسط کمپین انتخاباتی اردوغان در تاریخ 14 می در شبکه های مجازی منتشر شد که یک روز پیش از اعلام فهرست نهایی تیم ملی آلمان برای حضور در روسیه بود. 

گوندوگان پستی در اینستاگرام خود گذاشت و مدعی شد که این یک حرکت سیاسی نبوده اما اوزیل ساکت ماند.

آنها به شدن از سوی مفسران فوتبال و سیاستمداران آلمانی مورد انتقاد قرار گرفتند. رینهارد گریندل، رییس فدراسیون فوتبال آلمان، گفت که بازیکنان اجازه دادند که از آن ها سواستفاده شود.

حضور در تیم ملی

علیرغم تمامی انتقادات در آلمان به دلیل انتشار عکس های بحث برانگیز، سرمربی تیم ملی، یواخیم لوو، تصمیم گرفت که هر دوی این بازیکنان را با خود به روسیه ببرد.

لو گفت که حتی برای یک لحظه به کنار گذاشتن او فکر نکرده است. 

در تاریخ 19 می، اوزیل و گوندوگان با لوو و مقامات ارشد فدراسیون فوتبال آلمان دیدار کردند اما نتوانستند مشکلات به وجود آمده را حل کنند. 

اشتن مایر گفت که هر دو بازیکن وفاداری خود به تیم ملی آلمان را در این مذاکرات تائید کرده اند. 

بر اساس گفته های اشتن مایر، اوزیل در این جلسه گفت که در آلمان بزرگ شده و به کشورش وفادار است. گوندوگان نیز اعلام کرد که آلمان کشور او و تیم اوست. 

هو شدن

اوزیل و گوندوگان از سوی هواداران تیم ملی آلمان در بازی دوستانه برابر اتریش که با شکست 2 – 1 همراه بود هو شدند و این در حالی بود که اوزیل گل اول بازی را به ثمر رساند.

اوزیل شش روز بعد در بازی دوستانه برابر عربستان روی نیمکت نشست اما وقتی گوندوگان به زمین آمد هو شد و بر اساس گزارش ها پس از بازی در رختکن آلمان به گریه افتاد.

اشتباه بیرهوف

کاپیتان سابق آلمان، لوتار ماتئوس، پس از شکست 1 – 0 برابر مکزیک در اولین دیدار جام جهانی گفت که به نظر نمی رسد اوزیل دیگر در پیراهن تیم ملی آلمان راحت باشد. 

لوو در پیروزی 2 – 1 برابر سوئد او را بیرون گذاشت اما در در بازی آخر و شکست 2 – 0 برابر کره جنوبی بار دیگر از او استفاده کرد. آلمان در این بازی از مرحله گروهی حذف شد.

سرپرست تیم ملی آلمان، اولیور بیرهوف، در مصاحبه ای با روزنامه ولت در تاریخ 6 جولای گفت که اوزیل از تیم ملی کنار گذاشته شده بود اما در یک روند پیچیده دوباره وارد فهرست شد. 

دو روز بعد، گریندل گفت که اوزیل باید شرایط خود را در صحبت با مجله کیکر برای هواداران آلمانی روشن کند. این در حالی بود که پدر اوزیل از انتقادات چند روز اخیر عصبانی شده و گفت پسرش باید از تیم ملی آلمان خداحافظی کند. 

خداحافظی اوزیل

بعد از 23 گل زده در 92 بازی برای آلمان، اوزیل در تاریخ 22 جولای بعد از اینکه سکوت خود را با انتشار پست هایی مشابه در اینستاگرام و توییتر شکست، از تیم ملی خداحافظی کرد.

او نوشت: " برای من عکس گرفتن با رییس جمهور اردوغان سیاسی یا انتخاباتی نبود. این کار برای احترامی بود که من به بالاترین مقام کشور خانواده ام می گذارم. رفتاری که از سوی فدراسیون فوتبال آلمان و بسیاری دیگر با من صورت گرفت، من را وادار کرد که دیگر تمایلی به پوشیدن پیراهن تیم ملی این کشور نداشته باشم. من حس ناخواسته بودن می کنم و فکر می کنم که تمام تلاش هایم از سال 2009 که به این تیم پیوستم، فراموش شده است. از نگاه گریندل و تمام هواداران، وقتی پیروز می شوم من آلمانی هستم اما وقتی می بازیم من یک مهاجرم. "