چرا اوزیل از تیم ملی آلمان خداحافظی کرد؟

چرا اوزیل از تیم ملی آلمان خداحافظی کرد؟

سایت رسمی فوتبالی – مسعود  اوزیل از تیم ملی آلمان خداحافظی کرد. این تصمیم شوکه کننده ای بود که بعد از بحث های زیادی در ماه های اخیر گرفته شد. بحث های زیادی که باعث ایجاد فاصله بین او کشوری شد که این بازیکن به عنوان یکی از بهترین نمایندگانش در تیم ملی شکوفا شد.

اوزیل روز یکشنبه ای بیانیه ای را در صفحات خود در شبکه های اجتماعی منتشر کرد. من به همه پیشنهاد می کنم که این بیانیه را بخوانند.

در این مطلب او درباره تصمیم خودش و ایلکای گوندوگان درباره گرفتن عکس با رییس جمهور مورد انتقاد ترکیه، رجب طیب اردوغان، واکنش هایی که از طرفداران و فدراسیون فوتبال آلمان گرفته و تصمیم نهایی اش برای جدایی از تیم ملی آلمان صحبت کرده است.

مهمترین بخش این بیانیه مربوط به رفتار رییس فدراسیون فوتبال آلمان، ریچارد گریندل، است که اوزیل او را متهم به نژاد پرستی کرده است: 

" مهمترین مسئله ای که باعث ناامیدی من در ماه های گذشته شد بی احترامی از سوی فدراسیون فوتبال آلمان و به طور خاص از طرف رییس این فدراسیون، ریچارد گریندل، بود. در حالی که من تلاش می کردم اصالتم و در نتیجه دلایل پشت این عکس را به گریندل توضیح دهم، او بیشتر علاقه داشت که درباره نظرات سیاسی خودش صحبت کند و نظرات من را تحقیر کند. من نمی توانم بیشتر از این قربانی بی کفایتی و ناتوانی او در اداره امور شوم. "

گریندل یک سیاستمدار محافظه کار مشهور است که در گذشته به داشتن دیدگاه های نژادپرستانه معروف بود. همانطور که اوزیل در بیانیه خود اشاره کرد، او علیه شهروندان دو ملیتی رای داده بود و اظهار داشته بود که فرهنگ اسلامی بیش از حد در بسیاری از شهرهای آلمان ریشه کرده است. برای اوزیل به عنوان یک مسلمان این صحبت یک اختلاف جدی با گریندل بود.

او همچنین درباره توهین و آزارهایی که به او و خانواده اش در طول مدت حضورش در تیم ملی صورت گرفته، اشاره کرد. خصوصا در ماه های پر تنش اخیر که این اتفاقات افزایش یافت. از توهین هایی که یک سیاستمدار آلمانی به او کرده تا فحاشی یک هوادار آلمان به اصالت و ریشه ترک این بازیکن که پیش از جام جهانی اتفاق افتاد. 

شاید نکات مهمتری در پایان این بیانیه که او رسما خداحافظی خود از تیم ملی را اعلام می کند، وجود داشته باشد. 

" با قلبی سنگین و بعد از تلاش های بسیار به دلیل اتفاقات اخیر، دیگر نمی توانم برای تیم ملی آلمان بازی کنم چرا که احساس نژادپرستی و بی احترامی می کنم. "

این واقعیت که هر کس در دنیای مدرن احساس می کند که باید به دلیل " احساس نژادپرستی و بی احترامی " از حرفه خود خداحافظی کند قابل قبول نیست. فکر می کنم که همه ما با این موضوع موافق باشیم.

اوزیل هیچ فشاری در بیانیه خود وارد نکرد. او صادق، صریح و صمیمی بود. او احساسش را درباره رفتاری که از سوی هواداران، اعضای حرفه ای فدراسیون فوتبال، سیاستمداران و سایر اعضای رده بالای جامعه آلمان دیده بود، بیان کرد.

و این واقعیت که او احساس کرده که این تصمیم لازم است بسیاری غم انگیز است.

من آخرین سخنانم را از زبان دو آلمانی می زنم. همانطور که رافا هانیگستین به خوبی نوشت، اوزیل از تیمی که بازیکن سیاه و سفید پوست دارد به دلیل نژادپرستی خداحافظی کرد. و همانظور که مسوت اوزیل نوشت: " وقتی ما پیروز بودیم من آلمانی بودم اما وقتی شکست می خوردیم من یک مهاجر بودم. "