واکنش سیاستمداران ترکیه به وداع اوزیل از تیم آلمان

واکنش سیاستمداران ترکیه به وداع اوزیل از تیم آلمان

سایت رسمی فوتبالی - وزیران ترکیه روز از تصمیم مسوت اوزیل، فوتبالیست ترکیه ای الاصل آلمان، برای خداحافظی از تیم ملی این کشور به دلیل رفتارهای نژاد پرستانه استقبال کردند و یکی از وزرای ارشد از این حرکت با عنوان گلی در برابر ویروس فاشیسم یاد کرد.

اوزیل که در آلمان از یک خانواده ترک به دنیا آمده است از زمان انتشار یک عکس بحث برانگیز با رییس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان در ماه می هدف انتقادات بسیاری قرار گرفت. این عکس باعث شد تا بسیاری وفاداری او نسبت به تیم آلمان را در آستانه جام جهانی روسیه زیر سوال ببرند.

اوزیل روز یکشنبه پس از هفته ها سکوت خود را شکست و اعلام کرد که دیگر برای تیم ملی آلمان به میدان نخواهد رفت چرا که احساس نژادپرستی و بی احترامی دارد.

هافبک آرسنال به سختی از سوی رییس فدراسیون فوتبال آلمان مورد انتقاد قرار گرفت و حتی بسیاری در این کشور او را مقصر شکست تیم ملی در روسیه دانستند.

وزیر دادگستری، عبدالحمید گل، در توییتر نوشت: " من به مسوت اوزیل به دلیل ترک تیم ملی آلمان که مانند به ثمر رساندن گلی زیبا در برابر ویروس فاشیسم بود تبریک می گویم. "

وزیر ورزش ترکیه، محمت کسپگلو، نیز مانند گل با انتشار تصویری از خنده اوزیل و اردوغان اضافه کرد: " ما از تصمیم افتخارآمیزی که برادرمان، مسوت اوزیل، اتخاذ کرده حمایت می کنیم. "

در توییتی که پیش از تصمیم اوزیل برای ترک تیم ملی توجه بسیاری را جلب کرد، سخنگوی اردوغان، ابراهیم کالین، گفت که دفاع این فوتبالیست درباره این دیدار این است که برای کسانی که ادعای صبوری و پذیرش چند فرهنگ را می کردند، متاسف است. 

اوزیل 29 ساله گفت که به طرز ناعادلانه ای در آلمان به دلیل حذف این تیم از مرحله گروهی جام جهانی مقصر شناخته شده است.

او تاکید کرد که به هر دو ریشه ترک و آلمانی خود احترام می گذارد و قصد نداشته یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ترکیه با دیدار با اردوغان هیچ بیانیه سیاسی را صادر کند.

اوزیل گفت: " من دو قلب دارم، یک قلب آلمانی و یک قلب ترک. "

در دیدار با اردوغان که در ماه می در لندن و در جریان بازدید این رییس جمهور از بریتانیا اتفاق افتاد، بازیکن دیگر تیم ملی آلمان و منچسترسیتی، ایلکای غندوغان، و همچنین مهاجم اورتون، جنک توسون، که در آلمان به دنیا آمده اما برای تیم ملی ترکیه بازی می کند نیز حضور داشت.