بیشترین فصل حضور لیگ برتری در استقلال؛ «تاج»گذاری سید

بیشترین فصل حضور لیگ برتری در استقلال؛ «تاج»گذاری سید

پایگاه خبری فوتبالی - روز 25 مرداد 1403، لیگ برتر وارد بیست و چهارمین دوره خودش می‌شود.

به گزارش فوتبالی، رقابت‌هایی که از آبان ماه 1380 و پس از وداع با جام جهانی 2002 استارت خورد و حالا در همان ابتدای شروع زندگی‌اش در سال بیست و چهارم باید به دلیل برگزاری بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2026 تعطیل شود. در این 24 دوره، رکوردداران پوشیدن پیراهن استقلال از نظر «تعداد فصل» چه کسانی هستند؟ 

11 فصل

این رکوردی است که امیرحسین صادقی به نام خودش زده است. بازیکنی که هم از نظر فصل و هم از نظر تعداد بازی، صدرنشین استقلالی‌های لیگ برتر است: 11 فصل حضور و 258 بازی. صادقی از دومین تا هفتمین دوره برای استقلال بازی کرد و سپس در لیگ‌های نهم، دهم، دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم هم پیراهن آبی به تن داشت. 

نفر دوم که با بازی در لیگ بیست و چهارم وارد این فهرست می‌شود: حسین حسینی. رکورددار کلین‌شیت در لیگ 23 با حضور در لیگ 24، یازدهمین فصل حضورش در استقلال را سپری خواهد کرد. او در لیگ‌های 12 و 13 استقلالی بود (ولی بازی نکرد) و بعد از یک مقطع حضور در ملوان، از ابتدای لیگ شانزدهم دوباره پیراهن آبی پوشید. 

10 فصل

پدیده استقلال در لیگ سوم، وحید طالب‌لو بود. دروازه‌بانی که برابر سپاهان در نقش جهان اولین بازی لیگ برتری‌اش را انجام داد و کلین‌شیت کرد. او از لیگ سوم تا لیگ دهم و سپس در لیگ‌های چهاردهم و پانزدهم پیراهن آبی به تن داشت. در این 10 دوره، طالب‌لو 172 بار درون دروازه استقلال در لیگ برتر ایستاد و صاحب 2 عنوان قهرمانی شد.

ماشین گلسازی استقلال هم 10 فصل پیراهن آبی به تن داشت. خسرو حیدری در ابتدای لیگ هشتم و با ترک پیکان، به استقلال آمد و پیراهن آبی را تا پایان هجدهمین دوره لیگ برتر به تن کرد جز لیگ دهم که راهی سپاهان شد. حیدری در این یک دهه، 55 پاس گل برای استقلال در همه رقابتها داد که بیشتر از هر بازیکن دیگری است.

9 فصل

بهترین گلزن استقلال در تاریخ لیگ برتر، آرش برهانی است. بازیکنی که 9 فصل برای آبی‌ها بازی کرد و هم با آنها قهرمان لیگ شد و هم عنوان آقای گلی را کسب کرد. برهانی از لیگ هفتم تا پایان لیگ پانزدهم برای آبی‌ها به میدان رفت، 229 بازی انجام داد و 80 گل زد. برهانی بابت همین حضور پیاپی، با همه حاضران در این فهرست فرق دارد.

برآیند عبارت‌های فانتزی، استقلال و لیگ برتر، می‌شود مجتبی جباری که 9 فصل بازیکن استقلال بود. شماره 8 از لیگ پنجم استقلالی شد و این پیراهن را تا پایان لیگ دوازدهم به تن داشت. در مقطع بعدی هم در لیگ هفدهم پیراهن آبی به تن کرد. در این مدت اما فقط 139 بازی به نام جباری ثبت شد که دلیلش کم بازی کردن در لیگ‌های 6 و 9 و 17 بود.

مهدی رحمتی که دو بار با استقلال قهرمان لیگ برتر شد، 9 فصل پیراهن آبی به تن داشت. او در 3 مقطع برای استقلال به میدان رفت: لیگ‌های 5 و 6، سپس لیگ‌های 11 و 12 و 13 و درنهایت لیگ‌های 15 و 16 و 17 و 18. رحمتی در این مدت 196 بازی برای استقلال در لیگ برتر انجام داد و 94 بار کلین‌شیت کرد.

یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران، سابقه 9 فصل بازی برای استقلال را دارد: پژمان منتظری. بازیکنی که از ابتدای لیگ هفتم تا پایان لیگ هجدهم، پیراهن آبی به تن داشت جز دوره‌های 14 و 15 و 16 که در قطر بازی کرد. شماره 33 در این یک دهه، 239 بازی برای استقلال در لیگ برتر انجام داد که فقط آماری است کمتر از امیرحسین صادقی.

و حالا جدیدترین عضو این فهرست یعنی روزبه چشمی که در لیگ بیست و چهارم برای نهمین فصل با پیراهن استقلال در لیگ برتر بازی خواهد کرد. چشمی از ابتدای لیگ 15 تا به حال، پیراهن آبی به تن داشته جز در لیگ بیستم. چشمی در این مدت 206 بار برای استقلال در لیگ برتر به میدان رفته و 8 گل زده است. 

5390