از بین رفتن تنها نقطه قوت هجومی استقلال؛ یک به‌ جای 10

از بین رفتن تنها نقطه قوت هجومی استقلال؛ یک به‌ جای 10

پایگاه خبری فوتبالی - یک ماه از پایان لیگ بیست و سوم گذشته و آنچه طی این مدت در استقلال رقم خورده، چیزی شبیه فاجعه است.

به گزارش فوتبالی، از عدم قطعی بودن سرمربی گرفته تا عدم تمدید ستاره‌هایی مانند چشمی و محمدی و نامشخص بودن تکلیف سیدحسین حسینی و حالا خامه روی این کیک هم با از دست دادن جلالی و جذب زکی‌پور رقم خورد.

استقلال در فصلی که گذشت، فاز هجومی استانداردی نداشت. آنها کمتر از هر 3 مدعی دیگر گل زدند و پس از سپاهان، پرسپولیس و تراکتور چهارمین خط حمله برتر فصل را داشتند. بهترین گلزن آبی‌ها هم مهرداد محمدی بود که دقیقا نصف آقای گل توانست دروازه‌ها را باز کند و بین 7 گلزن برتر فصل، خبری از بازیکنان استقلال نبود. در این بین، تنها نقطه قوت استقلال در فاز هجومی، ابوالفضل جلالی بود. بازیکنی که توانست فصل را با 10 پاس گل تمام کند و در صدر جدول گلسازان فصل قرار بگیرد. 

استقلال باید فصل جدید را بدون ابوالفضل جلالی استارت بزند و زمان برگشت او به پیراهن آبی هم مشخص نیست. بازگشت او به استقلال در نیمه دوم فصل همانقدر احتمال دارد که ممکن است او تمام مدت سربازی دو ساله‌اش را در پیراهن ملوان سپری کند.

 بنابراین مهمترین خروجی فعلی مدیریت استقلال در بازار نقل و انتقالات، از بین بردن تنها قوت هجومی تیم تا این لحظه بوده است. استقلال می‌خواهد فصل را با زکی‌پور و سلمانی (که قراردادش تمام شده و باید تمدید شود ولی نه با رقم 40 میلیاردی درخواستی‌اش) باید آغاز کند که روی هم در فصل قبل، یک پاس گل دادند.

جلالی فصل قبل یک گل زد و 10 پاس گل داد. و حالا جانشین او، بازیکنی است که فصل قبل گل نزد و فقط یک پاس گل داد یعنی میلاد زکی‌پور. او در تمام تاریخ لیگ برتر، 17 پاس گل در 8 فصل داده (در 182 بازی) یعنی 1.7 برابر گلسازی جلالی در فصلی که گذشت.

می‌توان این مقایسه را فقط به استقلال محدود کرد. زکی‌پور در لیگ برتر، 73 بازی برای استقلال انجام داد، یک گل زد (به پیکان در لیگ 18) و 6 پاس گل داد. جلالی در 54 بازی لیگ برتری با پیراهن آبی، 2 گل زد (تراکتور در لیگ 22 و نساجی در لیگ 23) و 10 پاس گل داد. این یعنی جلالی از دست رفته با 20 بازی کمتر نسبت به زکی‌پور جذب‌شده، 2 برابر بیشتر گل زده و 4 پاس گل هم بیشتر داده است.

چنین معاملاتی در استقلالِ نکونام البته چندان عجیب و غریب نیست. شنیده‌های فراوان درباره از دست دادن اوستون اورونوف به بهانه عدم جذب فرشید باقری و فرشید اسماعیلی یا منوط کردن حضور جلال‌الدین ماشاریپوف به جذب میلاد فخرالدینی هنوز به صورت قطعی تکذیب نشده‌اند.

5390