مرور مسیر اردن تا فینال؛ فغانی سرنوشت جام را تغییر داد؟

مرور مسیر اردن تا فینال؛ فغانی سرنوشت جام را تغییر داد؟

پایگاه خبری فوتبالی – تیم ملی اردن روند صعودش به فینال را با بازی در مقابل عراق شروع کرده بود.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی اردن با پیروزی دو بر صفر مقابل کره جنوبی بزرگ‌ترین شگفتی جام ملت‌های آسیا 2023 را خلق کرد و برای اولین بار در تاریخ فوتبالِ این کشور به فینال جام ملت‌های آسیا رسید.

نکته عجیب این است که اردن در گروه خودش سوم شده بود! این تیم در گروه E جام ملت‌های آسیا با کره جنوبی، بحرین و مالزی همگروه بود. آنها با پیروزی بر مالزی، تساوی با کره و شکست مقابل بحرین با 4 امتیاز در گروه سوم شدند و به عنوان بهترین تیمِ سومِ همه گروه‌ها به مرحله حذفی صعود کردند.

صعود آنها به عنوان تیم سوم باعث شده بود کارشناسان شانس زیادی برای صعود این تیم از مرحله یک هشتم نهایی قائل نباشند. اما بازی جنجالی با عراق و قضاوت علیرضا فغانی داور ایرانی در آن مسابقه باعث سرنوشت جام به طور کلی تغییر کند!

در مسابقه مرحله یک هشتم نهایی اردن با تیمی روبرو شد که توانسته بود ژاپن را شکست بدهد و با 9 امتیاز از گروهش صعود کند. تیم ملی عراق. اردن در نیمه اول با یک گل پیش افتاد.

اما عراق تا دقیقه 76 دو گل زد و شکست را جبران کرد. بعد از گل دوم بود که علیرضا فغانی وارد شد. داور ایرانی آیمن حسین گلزن عراق را به دلیل حرکاتش بعد از گل با کارت زرد دوم و کارت قرمز اخراج کرد.

عراق خیلی سعی کرد با یک بازیکن کمتر پیروزی‌اش را حفظ کند اما اردنی‌ها در دقایق تلف شده دو گل زدند و پیروز شدند. به این ترتیب به مرحله یک چهارم رسیدند و عراق را حذف کردند.

حذف عراق باعث خشم شدید عراقی‌ها و اعتراض‌شان به قضاوت فغانی شد. آنها مدعی هستند که اگر فغانی آیمن حسین را اخراج نمی‌کرد عراق به اردن نمی‌باخت و به مرحله بعد نمی‌رفت.

اما هر چه که بود با اخراج آیمن حسین اردن پیروز شد و حالا به فینال رسیده است. به نظر می‌رسد قضاوت فغانی در آن مسابقه تاثیر بزرگی روی سرنوشت جام ملت‌های آسیا گذاشته است.

اردن در بازی با عراق فاصله زیادی با حذف نداشت اما حالا و در حالی که هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد در فینال منتظر بازی ایران و قطر است تا حریفش را بشناسد!

1359