گزارش ویژه/ بررسی ادعای نکونام درباره بازیکن برزیلی استقلال؛ بازگشت سیلوا پیشنهاد چه کسی بود؟

گزارش ویژه/ بررسی ادعای نکونام درباره بازیکن برزیلی استقلال؛ بازگشت سیلوا پیشنهاد چه کسی بود؟

پایگاه خبری فوتبالی– دیروز جواد نکونام گفت و گویی گزینشی با چند رسانه داشت.

به گزارش فوتبالی، در حالیکه سایت و کانال باشگاه استقلال به صورت رسمی، باز بودن تمرین استقلال را اعلام نکرده بود، بخش رسانه‌ای تیم استقلال، چند رسانه را به کمپ استقلال دعوت کرد. کاری که مطمئنا از دید رسانه‌هایی که دعوت نشدند و حضور نداشتند، کاملا غیرحرفه ای بود.

در هر حال نکونام در گفت و گوی گزینشی‌اش داشت به نکاتی اشاره کرده که هر کدام می تواند هم راستایی آزمایی شود و هم سوژه واکاوی قرار بگیرد.

یکی از مواردی که نکونام به آن اشاره داشت بازگشت رافائل سیلوا بود. استقلال قبل از شروع فصل نقل و انتقالات زمستانی رافائل سیلوا را بازگرداند. بازیکنی که بود که قبلا هم در استقلال بازی کرده بود.  

سیلوا در زمان مربیگری فرهاد مجیدی به استقلال آمد و توانست با این تیم قهرمان لیگ برتر و سوپرجام ایران شود. اما به دلیل عدم پرداخت مطالباتش قرارداد خودش را با استقلال به صورت یکطرفه فسخ کرده بود. 

بعد هم از استقلال شکایت کرد و فیفا رای به محکومیت استقلال داد. طبق رای فیفا استقلال باید حدود 850 هزار دلار به این بازیکن می‌داد که مبلغ بسیار زیادی بود و استقلال قادر به پرداخت این مبلغ نبود.

سیلوا بعد از این که از استقلال رفت با تیم دیگری برای بازی به توافق نرسید و این به این معنی بود که استقلال باید همه این مبلغ را به سیلوا پرداخت می‌کرد در واقع سیلوا باید در خانه اش می نشست و ۸۵۰ هزار دلار هم می گرفت. این اتفاق با مصدومیت مدافعان استقلال در نیم فصل اول لیگ بیست و سوم مصادف شد. جواد نکونام درخواست جذب یک مدافع کرد. 

مدیران باشگاه استقلال و به خصوص علی خطیر هم از این فرصت استفاده کردند و به سیلوا پیشنهاد همکاری مجدد یک سال و نیمه دادند. اینکه اول او رضایت بدهد و بعد یک فصل و نیم حول و حوش همین پول را بگیرد.

 این پیشنهاد با موافقت سیلوا مواجه شد و استقلال با این بازیکن یک توافق‌نامه مجزا امضا کرد که به واسطه آن، مطالبات سیلوا در چند قسط و طی یک سال آینده به او‌ پرداخت می‌شود و البته او هم به استقلال رضایت داد.

پروسه جذب مجدد سیلوا به خاطر حکمی که او علیه استقلال گرفته بود دشوار بود، نکونام در مصاحبه‌ طوفانی و تند و تیزی که دیروز انجام داد درباره نحوه جذب سیلوا گفت:" او 850 هزار دلار از باشگاه استقلال طلب دارد. من می‌توانستم بگویم دفاع وسط دیگری می‌خواهم، ولی همکاری کردم. گفتم ما سیلوا را می‌گیریم. اجازه بدهید این 850 هزار دلاری که می‌خواهیم به او بدهیم، بیاید برای خود ما بازی کند." 

اینجا نکونام طوری نشان می دهد که انگار او به مدیران باشگاه پیشنهاد را داده است اما ظاهرا اول این پیشنهاد باشگاه به نکونام بوده و اول هم نکونام چندان از این بازگشت استقبال نکرده بود:" من می‌توانستم مثل خودشان لج و لجبازی کنم تا هم بازیکن بخرند، هم این مبلغ 850 هزار دلار را به سیلوا بدهند. باشگاه هم باید پولش را بدهد و می‌توانستم این کار را بکنم. ولی گفتم سیلوا بازیکن باکیفیتی است و به درد تیم‌مان می‌خورد که بیاید اینجا کارمان را انجام بدهد. به نفع تیم و باشگاه است. پولی که باشگاه قرار است هزینه بازیکن جدید بکند را نگه می‌داریم تا در آینده برای بازیکن دیگری خرج بکنیم.»

این البته روایت نکونام از ماجرا بود. در هر حال استقلال هر چند سیلوا را گرفته بود اما لیستش جای خالی نداشت و شاید اگر یامگا مصدوم نمی‌شد، استقلال نمی‌توانست سیلوا را هم ثبت کند. نکونام هنوز لیست خروجی به مدیران باشگاه نداده است و این کار را برای مدیران باشگاه کمی مشکل می‌کند.

1359