دردسرهای خودروی 100 میلیاردی؛ حمله مجازی به کنعانی‌زادگان

دردسرهای خودروی 100 میلیاردی؛ حمله مجازی به کنعانی‌زادگان

پایگاه خبری فوتبالی – اخیرا مصاحبه‌‌ای از محمد حسین کنعانی‌زادگان منتشر شده است که واکنش‌های عمدتا منفی را به دنبال داشته است.

به گزارش فوتبالی، در این مصاحبه وقتی درباره بنز نارنجی رنگ از کنعانی‌زادگان سوال شد او گفت که آن ماشین 100 میلیارد قیمت ندارد اما خودروی رنجرووری که حواله‌اش به عنوان پاداش حضور در جام جهانی به او داده شده 100 میلیارد تومان قیمت دارد!

کنعانی‌زادگان وقتی داشت این توضیحات را می‌داد لبخند بر لب داشت اما واکنش‌هایی که بعد از این مصاحبه دریافت کرده احتمالا دیگر جایی برای لبخند زدن برای او باقی نگذاشته است.

خیلی از مردم عادی در صفحات و اکانت‌های خودشان در فضای مجازی نسبت به این ماجرا واکنش تندی نشان دادند. آنها معتقد بودند که تیم ملی در جام جهانی 2022 کار خاصی نکرده است که بازیکنانش مستحق دریافت چنین جایزه‌ای باشند.

احتمالا واکنش مردم برای کنعانی‌زادگان قابل پیش‌بینی بوده اما این که برخی ورزشکاران واکنش‌های رشته‌های دیگر هم به کنعانی حمله کنند و به او و بقیه فوتبالیسست‌ها طعنه بزنند قابل پیش‌بینی نبود.

امیر محمد یزدانی کشتی‌گیر تیم ملی کشتی آزاد اولین کسی بود که واکنش‌اش تند بود و توسط بقیه هم بازتاب داده شد. او در یک استوری با انتشار عکسی از مدافع تیم ملی نوشت: «خوبه‌ها! ببازی، جایزه بگیری. در جایی از کره خاکی هستیم که عدالت فقط یه واژه است و معنای خاصی نداره. بازم خدارو شکر ندوییدیم دنبال تی‌شرت کسی. دم همتون گرم بابت حمایتتون.» 

یونس امامی دیگر کشتی گیر تیم ملی هم در یک استوری و زیر عکس کنعانی‌زادگان به طعنه نوشت: «اون ماشین خوشگلتو داری؟» امیر حسین زارع قهرمان سنگین وزن جهان و آسیا با انتشار همان عکس نوشت: «علت پرهیز ما از باختن، ملی است نه مالی...تاسف»

حالا این ماجرا و حاشیه‌های آن باعث شده بحث قدیمیِ «درآمدهای سنگین فوتبالیست‌ها» دوباره باز شود. نکته مهم در این باره این است که فوتبالیست‌ها در همه جای دنیا نسبت به میانگین جامعه‌شان درآمد بسیار بالاتری دارند و این موضوع فقط مربوط به ایران نیست. 

اما ماجرا مخالفان و موافقان پرتعدادی دارد. مثلا امروز در صفحه ورزشی روزنامه فرهیختگان در این باره نوشته شد: «اظهارات نسجیده و اشتباه محمدحسین کنعانی‌زادگان در ارتباط با وارد کردن ماشین صدمیلیارد تومانی و مانور تاسف برانگیز تجمل روی آنتن زنده، بی‌احترامی به خودش، فوتبال، ورزش و مردم بود. این حرف‌ها حتی با روحیه جوانمردی یک ورزشکار ملی در روزهایی که مردم زیر فشار اقتصادی شدید هستند هم منافات جدی داشت و از همه مهم‌تر این که دوباره شعله‌های آتش اختلاف و اعتراض قهرمانان سایر رشته‌های ورزشی علیه فوتبال را بر افروخت. حالا شک نکنید سایر ورزشکاران هم به این اعتراض و جنجال ملحق خواهند شد. کنعانی‌زادگان در حساس‌ترین شرایط خودش، بازیکنان و تیم ملی فوتبال ایران را در آستانه جام ملت‌ها، زیر بار شدید‌ترین فشارها برد.»

اما روزنامه خبر ورزشی موضع متفاوتی گرفت و نوشت: «درآمد بازیکنان فوتبال مثل هر کجای دنیا، قابل توجه است و قرار نیست یک فوتبالیست مثل سایر مشاغل، حقوق‌بگیری ساده باشد. منبعی که پول به بازیکنان فوتبال نیز تزریق می‌کند مشخص است؛ آنها نه اختلاسگر هستند، نه حق و حقوق کسی را بالا کشیده‌اند. بازیکنان فوتبال، غارتگر بیت‌المال نیستند و کم یا زیاد در لیگ‌های مختلف، هر چقدر می‌گیرند به خاطر زحماتی است که متقبل می‌شوند. فوتبال هم یک رشته ورزشی ساده نیست که هر کسی بتواند تمرینات سخت و مسابقات طاقت فرسای آن را تحمل کند.»

خبر ورزشی در ادامه نوشته است: «تا اینجا هیچ مشکلی نیست و ماشین‌ها، ویلاها، اقامت‌های کشورهای خارجی و... فوتبالیست‌ها نوش جان‌شان؛ اما به واسطه این هزینه‌های هنگفت، خروجی چندانی نصیب ایران نمی‌شود. یعنی نه یک جام طلایی خوش‌رنگ و لعاب، نه قهرمانی در آسیا و نه حتی یک صعود ساده در مرحله مقدماتی جام جهانی گیرِ این فوتبال نمی‌آید. اصلا در پایتختی که ورزشگاه استاندارد و تازه ساخت وجود ندارد، این هزینه‌های کمرشکن به کجای فوتبال می‌رسد و چه تحولی را ایجاد می‌کند؟ این هم برای خودش یک مجادله مجزاست.»

این مساله بحث دیروز و امروز نیست و مطمئنا در آینده باز هم مطرح خواهد شد. فوتبالیست بودن البته مشقت‌های زیادی دارد که شاید بتواند دستمزد بالای فوتبالیست‌ها را توجیه کند. اما بهتر است فوتبالیست‌ها بیشتر مراقب حرف‌های‌شان باشند. مثلا وقتی خیلی از مردم دچار مشکلات مالی هستند بهتر است فوتبالیست‌ها به راحتی حرف از 100 میلیارد تومان نزنند. یا وقتی پرداخت حقوق‌شان دو سه ماه عقب می‌افتد اینقدر در رسانه‌ها گلایه نکنند و حرف از مشکلات خودشان و سختی‌های امرار معاش نزنند.

1359