ده نکته از استقلال – تراکتور در آزادی/ آبی‌ها با بغض، هفت‌تایی کردند!

ده نکته از استقلال – تراکتور در آزادی/ آبی‌ها با بغض، هفت‌تایی کردند!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: پخش بازی از شبکه دو از یک موضوع حکایت می‌کرد: بازی استقلال - تراکتور اهمیتی ندارد و فقط برای پر کردن جدول مسابقات است. البته که بازی از نظر جدولی و حتی سهمیه‌ای هم ارزش بالایی نداشت. شرایط جوری پیش رفت تیمی که تا هفته بیست و ششم پرامیدترین تیم برای فتح جام بود بازی‌اش به شبکه دوی سیما منتقل شد و تازه حتی نیمه اول کرنومتر هم روی تصویر نبود و از نیمه دوم زمان بازی روی صفحه تلویزیون آمد.

دو: فصل بهار برای استقلال فصل نرسیدنها و گاهی رسیدنهاست. استقلال اغلب در عمر فوتبالی‌اش، سر بزنگاههای مهم کم آورده و امسال هم در یکی دیگر از این لحظات حساس جام از دستش افتاد. برای همین است که تعداد نایب قهرمانی‌ها و سومی‌های آبیها از قهرمانی‌هایش بیشتر است. شما ببینید چند بار دوم و چند بار سوم شده‌اند.

سه: نتیجه‌ای که در پایان بازی روی تابلوی ورزشگاه آزادی نقش بست نتیجه یک بازی فوتبال بود، نه بسکتبال، نه فوتسال، نه پلی استیشن و نه هیچ بازی دیگری. آخرین بار آبی‌ها پنجاه سال پیش موفق شده بودند برق تهران را در اولین دوره جام تخت جمشید هفت‌تایی کنند. سال ۱۳۵۲! نیم‌قرن پیش! فوتبال، شگفت‌انگیز است. گاهی اوقات پنجاه سال باید بگذرد تا یک نتیجه تکرار شود!

چهار: اختلاف سطح فنی هیچ تیمی در لیگ ایران شش گل نیست، چه برسد به استقلال و تراکتور. اما فوتبال همین است، بعضی وقتها هر چه بزنید تیم حریف باید توپ را وسط زمین بکارد و شروع کند. بعضی وقتها هم هر چه می‌زنید توپ وارد دروازه نمی‌شود!

پنج: مهدی قایدی بهترین نیم‌فصل تمام دوران فوتبالش را به پایان رساند. او ستاره بی‌بدیل نیم‌فصل دوم بود که با فوتبال نابش جلوه قشنگی به لیگ داد. اما انگار قایدی هم مثل رضاییان هر جا باشد از جام خبری نیست. قایدی اگر آن پنالتی بازی معروف با هوادار را می‌زد، شاید حالا با مغانلو به صورت مشترک آقای گل بود. او پنالتی بازی مقابل نفت مسجدسلیمان را هم به گل تبدیل نکرد تا حالا حسرت آقای گل نشدن را بخورد.

شش: ساپینتو و استقلال نیم‌فصل دوم را با ۳۵ امتیاز به پایان بردند و در جدول دور برگشت بعد از سپاهان ۳۸ امتیازی در رتبه دوم قرار گرفتند، اما چرا استقلال جام نگرفت؟ عملکرد ضعیف در نیم‌فصل اول و مساوی‌های زیاد. شکست مقابل پرسپولیس و دو بازی رفت و برگشت مقابل سپاهان و شکست در بازی رفت مقابل تراکتور که تیمهای قدرتمند لیگ بودند به کنار. تساوی مقابل نفت در مسجدسلیمان، تساوی مقابل پیکان در ورزشگاه آزادی، تساوی مقابل فولاد در آزادی، تساوی مقابل آلومینیوم در تهران، تساوی مقابل پرسپولیس در دربی که استقلال تا دقیقه 88 دو بر یک جلو بود، تساوی مقابل مس رفسنجان در ورزشگاه آزادی، تساوی مقابل نساجی در قائمشهر و تساوی مقابل صنعت نفت آبادان در تهران، جام را از استقلال گرفت. سه تا از این تساوی به برد تبدیل شده بود، استقلال می‌توانست از عنوان قهرمانی‌اش در لیگ دفاع کند.

هفت: پنجشنبه روز بد تراکتور و خمز بود. این باخت تلخ و تحقیرآمیز حیثیت تراکتوری‌ها را لکه‌دار کرد و فصل خوب آنها را به بدترین شکل ممکن به پایان برد. هر چقدر آنها از هوادارانشان عذرخواهی کنند کم است و حتی بیانیه رسمی باشگاه هم کاری از پیش نمی‌برد. تی‌تی‌ها هفت‌تایی شده‌اند و شمارش یک تا هفت استقلالی‌ها برای تراکتوری‌ها، روی اعصابشان می‌رود. استقلال امسال خط جلوی ویرانگری داشت و شاید اگر دفاع و خط دروازه استقلال، کمی اوضاع بهتری می‌داشت، این تیم حداقل نایب‌قهرمان می‌شد نه سوم! استقلال، هوادار را هم شش‌تایی کرده بود. ساپینتو زمانی که به استقلال آمد گفته بود که دوست دارد تیمش زیاد گل بزند حتی اگر زیاد گل بخورد!

هشت: توپخانه استقلال راه که می‌افتد کمتر تیمی یارای مقاومت در برابر آنها دارد، سرعتی‌های استقلال فضا داشته باشند بلایی بر سر رقبا می‌آورند که نتیجه‌اش می‌شود این نتایج.مشکل استقلال در بازیهایی بود که تیمهای حریف بسته بازی می‌کردند. کلا در این نوع تاکتیک، پیاده کردن پلن B سخت است. نمیشود مربی مثل ساپینتو پلن بی نداشته باشد اما پلن بی چنین تیمهایی شباهت زیادی به پلن اول دارد و همین کار را سخت می‌کند.

نه: لیگ بیست و سوم با عنوان سومی برای استقلال و ساپینتو به پایان رسید.عنوانی که در رقابت با پرسپولیس و سپاهان برای آبی‌ها شکست محسوب می‌شود. اما چیزی که می‌توان به آن امیدوار بود روند رو به رشد پسران آبی در طول فصل بود که آینده این تیم را روشن ترسیم می‌کند. اگر ساپینتو بماند و تیمش را ترمیم کند، استقلال مطمئنا یکی از مدعیان قهرمانی فصل بعد خواهد بود. البته ساپینتو در کنترل خشم و احساساتش هم باید حسابی تجدیدنظر کند.

ده: فصل هنوز برای استقلال به پایان نرسیده است، آنها برای مقابله با نساجی و رسیدن به فینال جام حذفی کوه انگیزه هستند. محتمل‌ترین اتفاق ممکن برگزاری دوباره دربی در فینال و در صورت قهرمانی استقلال در جام حذفی، دربی سوپرجام است. هنوز دو هفته هیجان‌انگیز دیگر از فصل فوتبال ایران باقی است.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی