چند نکته از رویارویی استقلال و سپاهان؛ زهرچشم روی خط استارت

چند نکته از رویارویی استقلال و سپاهان؛ زهرچشم روی خط استارت

پایگاه خبری فوتبالی- بیست و دومین دوره لیگ برتر از فردا استارت می‌خورد و در همین گام اول، 4 تیم همیشه حاضر در این رقابت‌ها به مصاف هم می‌روند. بی‌تردید مهمترین بازی افتتاحیه، نبرد استقلال و سپاهان در ورزشگاه آزادی است. 

* آخرین باخت

  آخرین باری که استقلال در لیگ برتر شکست خورد مربوط است به هفته پایانی لیگ 20 یعنی 30 بازی قبل. آن شکست در ورزشگاه آزادی رقم خورد یعنی همین‌جایی که آبی‌ها، لیگ جدید را در آن استارت می‌زنند. آخرین تیمی هم که استقلال را شکست داد، سپاهان بود یعنی رقیبی که در افتتاحیه برابر آنها قرار می‌گیرد. جالب اینکه آخرین باخت استقلال با گلهایی رقم خورد که سجاد شهباززاده و رضا میرزایی وارد دروازه حسین حسینی کردند: 2 بازیکنی که حالا پیراهن استقلال را به تن دارند.

* سومین بار

  استقلال و سپاهان پیش از این، سابقه 2 بار رویارویی در همان هفته اول لیگ برتر را دارند. استقلال در لیگ نهم، فصل را با میزبانی از سپاهان استارت زد و یک هیچ برنده شد. سپاهان هم در لیگ یازدهم در همان هفته اول برابر استقلال در فولادشهر قرار گرفت و درنهایت تنها صاحب یک امتیاز شد. استقلال هرگز در هفته اول به سپاهان نباخته و سپاهان هرگاه در هفته اول با استقلال بازی کرده، درنهایت قهرمان شده است.

* تمام خارجی

  رویارویی استقلال و سپاهان در این فصل، دومین دوئل لیگ برتری دو تیم است با حضور سرمربیان خارجی روی نیمکت هر دو. عصر جمعه، رویارویی ساپینتو و مورایس را خواهیم دید درحالیکه رویارویی تمام خارجی قبلی بین وینفرد شفر و زلاتکو کرانچار بود در هفته پایانی لیگ هفدهم که استقلال در خانه از سپاهان میزبانی کرد و با 3 گل برنده شد. 

* با قضاوت حیدری

  بیژن حیدری از سوی تشکیلات داوری فدراسیون فوتبال برای قضاوت این بازی انتخاب شده است. این سومین حضور او به عنوان داور این بازی در تاریخ لیگ برتر است. این داور همدانی برای اولین بار، رویارویی برگشت دو تیم در لیگ نوزدهم را سوت زد که استقلال در خانه، 2 یک برنده شد. قضاوت بعدی او مربوط است به بازی رفت فصل قبل که بازهم در آزادی بود و استقلال با یک گل برنده‌اش بود. حیدری در این 2 بازی، 8 بار از کارت زرد استفاده کرده و به یک بازیکن هم کارت قرمز نشان داده است: آرش رضاوند.

* یاران سابق

  در ترکیب دو تیم، بازیکنان زیادی حضور دارند با سابقه پوشیدن پیراهن رقیب. در همین فصل، محمد دانشگر بعد از توافق شفاهی با استقلال نتوانست در برابر پیشنهاد مالی سپاهان، وسوسه نشود و راهی اصفهان شد. حالا او در کنار رشید مظاهری، امید نورافکن، مسعود ریگی و میلاد زکی‌پور، استقلالی‌های سپاهان هستند. سجاد شهباززاده و رضا میرزایی هم فصل قبل را در سپاهان گذراندند ولی حالا پیراهن استقلال را به تن دارند. و جز آنها، مهدی مهدی‌پور هم سابقه بازی برای سپاهان را دارد. 

* آمار

  استقلال و سپاهان، دو تا از 4 تیمی هستند که تمام تاریخ لیگ برتر را در این بازی‌ها سپری کرده‌اند و این یعنی آنها، فردا برای چهل و سومین بار به مصاف هم می‌روند. در 21 دوره قبلی، 16 برد برای استقلال، 13 برد برای سپاهان و 13 مساوی در تاریخچه رویارویی‌های دو تیم ثبت شده است. 

* در مرداد ماه

  برای هشتمین بار است که رویارویی لیگ برتری دو تیم در مرداد ماه برگزار می‌شود. در 7 بازی قبلی، 2 برد برای استقلال، 3 برد برای سپاهان و 2 مساوی رقم خورده است. اولین رویارویی لیگ برتری دو تیم در مرداد ماه مربوط است به بازی رفت لیگ هشتم. دیداری که در ورزشگاه آزادی یک یک مساوی شد. بازی بعدی مرداد ماه، افتتاحیه لیگ نهم بود که استقلال با یک گل در آزادی برد. افتتاحیه لیگ یازدهم هم در مرداد ماه بود که یک یک و بدون برنده در فولادشهر به پایان رسید. بازی رفت لیگ سیزدهم در مرداد ماه برگزار شد که سپاهان در آزادی، 2 یک برد. فصل بعد هم بازی رفت در پنجمین ماه سال برگزار شد و این بار، سپاهان در اصفهان 3 یک برنده شد. استقلال در بازی برگشت لیگ نوزدهم 2 یک برنده شد تا برد مردادی دیگری ثبت کند. آخرین رویارویی دو تیم در مرداد ماه هم مربوط است به بازی برگشت لیگ 20 که سپاهان دو یک برد.

* مساوی نمی‌شود؟

  مرور رویارویی‌های 6 فصل اخیر دو تیم در لیگ برتر، فرضیه مساوی شدن را تا حدود زیادی باطل می‌کند. تنها در 2 تا از 12 مصاف آخر دو تیم، بازی بدون برنده تمام شده است شامل دوئل آخر. در 6 رویارویی آخر، 3 بار استقلال برده و 2 برد به نام سپاهان ثبت شده و تنها یک بازی، برنده نداشته است.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی