قصه کلین‌شیت در 10 فصل اخیر؛ رکورد جاودانه رحمتی و استقلال

قصه کلین‌شیت در 10 فصل اخیر؛ رکورد جاودانه رحمتی و استقلال

پایگاه خبری فوتبالی- مرور دهه اخیر تاریخ لیگ برتر، نشان می‌دهد آنچه استقلال در این فصل بابت کلین‌شیت انجام داد، بهترین آمار 10 دوره اخیر این بازیهاست.

به گزارش فوتبالی، برای رسیدن به بهترین آمار شخصی در این آیتم و در همین بازه زمانی اما باید به 10 سال قبل برگردیم و بازهم یک استقلالی را معرفی کنیم: مهدی رحمتی.

* لیگ 12 

 استقلال با امیر قلعه‌نویی بر بام فوتبال ایران ایستاد. آنها یک هفته قبل از پایان فصل، با شکست دادن فولاد در اهواز به جام رسیدند. جامی که عامل اصلی‌اش درون دروازه ایستاده بود: مهدی رحمتی. بیشترین کلین‌شیت فصل هم به نام قهرمان خورد: استقلال. آنها در آن فصل، نام 3 دروازه‌بان را در فهرستش قرار داده بود: مهدی رحمتی، لیام ردی و حسین حسینی. ردی استرالیایی خیلی زود ساز و کار حضورش مشخص شد و تیم را ترک کرد. به حسینی جوان هم بازی نرسید و تمام فصل با ایستادن رحمتی درون دروازه همراه بود. رحمتی هم رکورد جاودانه 21 بار بسته نگه داشتن دروازه را ثبت کرد یعنی کلین‌شیت در 62 درصد بازیها.

* لیگ 13 

 فولاد با بردن گسترش فولاد در تبریز، قهرمان فصل شد تا اولین فتح جام حسین فرکی در لیگ برتر رقم بخورد. اما این پرسپولیس بود که بیشتر از هر تیم دیگری کلین‌شیت کرد: 18 بار. در لیست آنها نام 3 دروازه‌بان به چشم می‌خورد: نیلسون برزیلی، علیرضا حقیقی و امیر عابدزاده. اما هر 18 کلین‌شیت در بازیهایی بود که نیلسون درون دروازه قرار داشت.

* لیگ 14 

 در دوقطبی نفت و تراکتور، سپاهان به لطف اشتباهات مرگبار علیرضا فغانی با جام قهرمانی دور افتخار زد تا فرکی فتح جام فصل قبل را این بار در اصفهان تکرار کند. بیشترین کلین‌شیت فصل اما تعلق داشت به فولاد. اهوازی‌ها در این فصل 16 بار موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌شان شدند که در هر 16 مرتبه هم علیرضا سلیمی در ترکیب اصلی حاضر بود. ارشاد یوسفی و بهنام موسوی، کمکی به افزایش این رقم نکردند.

* لیگ 15 

 قهرمانی دراماتیک استقلال خوزستان با برتری برابر ذوب‌آهن رقم خورد. فتح جامی که یک نام را وارد فوتبال ایران کرد: فرناندو ده‌خسوس. یک دروازه‌بان برزیلی که مورد تحسین همه قرار گرفت و عبدالله ویسی، سرمربی تیم قهرمان درباره‌اش گفت:«دروازه‌بان خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است». استقلال خوزستان در این فصل 17 کلین‌شیت را ثبت کرد و همگی‌شان در بازیهایی که ده‌خسوس، دروازه‌بان بود. گودرز داودی و حسین پورحمیدی هیچ سهمی از این دیوار آهنین نداشتند.

* لیگ 16 

 شروع سلطنت پرسپولیس و برانکو در فوتبال ایران. آنها با تکیه بر قدرت دفاعی بالای‌شان قهرمان شدند. 20 کلین‌شیت به نام پرسپولیس در آن فصل ثبت شد شامل 17 بار بسته نگه داشتن دروازه برای علیرضا بیرانوند و 3 مرتبه به نام رادوشوویچ. رکوردی که تا این فصل باقی مانده بود.

* لیگ 17 

 بازهم پرسپولیس قهرمان و صاحب بیشترین کلین‌شیت فصل شد اما این بار آنها در 18 بازی موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌شان شدند. بیرانوند، رکورد قبلی‌اش را تکرار کرد و 17 بازی کلین‌شیت کرد اما سهم رادوشوویچ تنها یک بازی بود.

* لیگ 18 

 عنوان قهرمانی به پرسپولیس رسید ولی دژ دفاعی استقلال شفر، موفق‌ترین عملکرد را فاز گل نخوردن ثبت کرد. آنها نسبت به فصل قبل، رکورد زدند ولی به تعداد کلین‌شیت 2 فصل قبل پرسپولیس نرسیدند. استقلال در لیگ هجدهم، 19 بار کلین‌شیت کرد شامل 12 بار بسته نگه داشتن دروازه با حضور مهدی رحمتی و 7 بازی با حسین حسینی.

* لیگ 19 

 قهرمانی طبق معمول برای پرسپولیس و بعد از یک فصل، مجددا آنها صاحب بیشترین تعداد کلین‌شیت شدند. البته قرمزها در این رکورد، شریک هم داشتند: سپاهان. هر 2 تیم با 17 کلین‌شیت فصل را پایان دادند. تفاوت این بود که هر 17 کلین‌شیت سپاهان به نام پیام نیازمند بود ولی برای پرسپولیس بازهم بین بیرانوند و رادو تقسیم شد: 6 کلین‌شیت برای بیرانوند و 11 بار بسته نگه داشتن دروازه به نام رادوشوویچ.

* لیگ 20 

 آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر بازهم با رقم زدن بیشترین کلین‌شیت فصل همراه بود. تیم گل‌محمدی در 18 تا از 30 بازی‌اش، بدون گل خورده زمین را ترک کرد. در 17 تا از این 18 کلین‌شیت، حامد لک دروازه‌بان بود و کلین‌شیت دیگر به نام رادوشوویچ خورد.

* لیگ 21 

 نوار قهرمانی‌های پیاپی پرسپولیس را استقلال با مجیدی شکست. آنها برای این مهم، رکورد کلین‌شیت در یک دهه اخیر تاریخ لیگ برتر را هم شکستند و با 21 بار بسته نگه داشتن دروازه‌شان به فتح جام رسیدند. اما در رقم خوردن این تعداد بسته نگه داشتن دروازه، هر 3 دروازه‌بان استقلال نقش داشتند: 17 کلین‌شیت توسط حسین حسینی، 3 کلین‌شیت به نام علیرضا رضایی و بسته نگه داشتن دروازه برابر ذوب‌آهن در بازی رفت برای رشید مظاهری. (با توجه به حضور کوتاه مدت حسینی)

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی