گزارش‌روز؛ بررسی طرح تغییر فرمت برگزاری و پلی‌آفی شدن بوندسلیگا با الگوبرداری از بلژیک

گزارش‌روز؛ بررسی طرح تغییر فرمت برگزاری و پلی‌آفی شدن بوندسلیگا با الگوبرداری از بلژیک

پایگاه خبری فوتبالی - یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بحث در مورد معرفی بازی‌های پلی آف در بوندسلیگا در حال افزایش است. اما پلی آف بوندسلیگا به چه معنی است؟

به گزارش فوتبالی، قهرمانی در لیگ بلژیک با سایر لیگ‌های اروپایی متفاوت است. پس از سی و چهار هفته بازی، چهار تیم نخست در یک مینی لیگ کار خود را ادامه می‌دهند. امتیازهای دور اصلی لیگ بر دو تقسیم می‌شود و در صورت لزوم، گرد هم می‌شود. امتیازهای به دست آمده به همراه امتیازهای لیگ (نصف) جمع می‌شود و قهرمان مشخص می‌گردد.

اما در لیگ های برتر اروپا چنین مدلی وجود ندارد. اما بوندسلیگا نیز می‌تواند جهت افزایش جذابیت چنین سیستمی را به کار بگیرد. بحث پلی آف از زمان روی کار آمدن دوناتا هاپمن، رئیس جدید لیگ بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

اما مدل پلی آف در بوندسلیگا چگونه می‌تواند باشد؟ گفته می‌شود پس از سی و چهار روز مسابقه، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا مشخص می‌شود. پس از آن نیمه‌نهایی و فینال‌ را می‌توان در زمینی بی‌طرف به عنوان بخشی از بازی‌ها برای مشخص شدن قهرمان برگزار کرد.

با این حال، با توجه به قراردادهای موجود برای بازاریابی حق پخش بازی‌ها، هرگونه تغییر در رقابت‌ها پیش از فصل 2025/2026 باید با همه شرکای رسانه‌ای به تفصیل مورد مذاکره قرار گیرد. نکته مهم بعدی این است که چگونه درآمدهای اضافی بازاریابی حاصل از بازی‌های پلی آف توزیع می‌شود؟

اما اجرای پلی آف به گفته کریستین سیفرت (رئیس پیشین دی اف ال) پیش‌تر باید با حمایت مردم و باشگاه‌ها همراه شود. البته دی اف ال در پرسش نشریه کیکر در مورد پلی آف به این موضوع نیز اشاره کرده است که "چنین تصمیم بزرگی باید پس از گفت و گو‌های فشرده و ساختار یافته با باشگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه لیگ و در نهایت پس از سنجیدن همه جوانب اتخاذ و عملی شود." 

9404